کد مطلب: 

200093

موسس ویکی‌پدیا، ویکی‌تریبون را راه‌اندازی می کند

جیمی ویلز یکی از بنیانگذاران ویکی‌پدیا (دانشنامه آزاد اینترنتی) در تدارک راه اندازی سایتی است که کار روزنامه‌نگاران حرفه‌ای را با داوطلبان تلفیق کند.
موسس ویکی‌پدیا، ویکی‌تریبون را راه‌اندازی می کند

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، هدف او از راه‌اندازی 'ویکی‌تریبون' این است که مطالب "داده‌محور و بی‌طرف" تولید کند و با معضل "اخبار کاذب" مقابله کند.

ویکی‌تریبون فاقد آگهی و مجانی خواهد بود بنابراین به کمک‌های مالی علاقمندان متکی خواهد بود.

به گفته کارشناسان ویکی‌تریبون قابلیت این را دارد که به منبعی موثق و معتبر برای خبرها تبدیل شود اما ممکن است برد آن محدود باشد.

ویکی‌تریبون بسیاری از ویژگی‌های دانش‌نامه آنلاین ویکی‌پدیا را خواهد داشت از جمله این که نویسندگان باید به دقت منبع هر نکته را مشخص کنند و اینکه مردم عادی می‌توانند آن را ویرایش و اصلاح کنند تا دقیق و درست بماند.

با اینکه مردم می‌توانند محتویات هر مطلبی را در ویکی‌تریبون تغییر دهند اما فقط وقتی قابل مشاهده خواهد شد که که داوطلب مورد اعتماد یا یکی از کارمندان آن را تایید کرده باشد.

یکی دیگر از تفاوت‌های بزرگ ویکی‌پدیا و ویکی‌تریبون این خواهد بود که گروه اصلی نویسندگان ویکی‌تریبون حق‌التحریر خواهند گرفت اما ممکن است در مواردی یک داوطلب مطلبی را بنویسد و یکی از کارکنان ویکی‌تریبون آن را حک و اصلاح کند.

ویلز معتقد است الگوی رایج فعلی که بر اساس تبلیغات است باعث شده رسانه‌ها به دنبال "شکار کلیک" باشند و این باعث افت استانداردها شده است: "من فکر می‌کنم ما الان در دنیایی زندگی می‌کنیم که مردم خیلی نگران هستند که ما اطلاعات داده-محور و با بالاترین کیفیت به آنها بدهیم بنابراین فکر می‌کنم برایش تقاضا هست."

وی ادامه داد: "ما از مردم می‌خواهیم که به عنوان حامی ماهانه ثبت‌نام کنیم و هر چه بیشتر حامی ماهانه داشته باشیم روزنامه‌نگاران بیشتری می‌توانیم استخدام کنیم، اما اگر مثلا فقط بتوانیم دو روزنامه نگار استخدام کنیم نتیجه یک بلاگ خواهد بود که واقعا ارزش انجام دادن ندارد... خیلی دلم می‌خواهد با تعداد بیشتری شروع کنیم مثلا با ده تا بیست نفر."

اما مدیر آزمایشگاه روزنامه‌نگاری نیمن وابسته به دانشگاه هاروارد می‌گوید اتکای ویکی‌تریبون به کمک‌های مردمی قابلیت آن را محدود می‌کند.

وی ادامه داد: "گروه‌های مختلف مردم اگر آنها این کار درست انجام دهند به آن به عنوان یک منبع قابل اعتماد نگاه خواهند کرد... اما با ده یا بیست نفر نمی‌توان مشکل اخبار کاذب را حل کرد."

او گفت: "قطعا این الگویی برای موفقیت اخبار غیر انتفاعی است به شرط آنکه در ابعاد کوچک انجام شود و محصولی تولید کند که به اندازه کافی منحصر به فرد باشد.... اما من برایم مشکل است که فکر کنم این می‌تواند رشد کند و تبدیل به یک نهاد خبری عظیم شود."

ویلز می‌گوید او در مراحل اولیه تشکیل ویکی‌تریبون کاملا از نزدیک دخیل و به احتمال زیاد حداقل یک سال مدیر اجرایی آن خواهد بود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-04-25 22:37

افزودن دیدگاه جدید