کد مطلب: 

200090

خوب و بد اینترنت در دوره دولت روحانی

شماری از کاربران در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری با استفاده از هشتگ #تغییرات_ملموس می‌خواهند با نمایش "تغییرات مثبت" در دوران روحانی برای او تبلیغ کنند، اما آیا می‌توان به وضعیت اینترنت کشور نیز مهر #تغییرات_ملموس زد؟
خوب و بد اینترنت در دوره دولت روحانی

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، سایت خبرگزاری آلمان در گزارشی تحلیلی در خصوص وضعیت اینترنت ایران در دولت دولت یازدهم، آورده است: در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران شماری از کاربران شبکه‌های مجازی به استفاده از هشتگ #تغییرات_ملموس روی آورده‌اند تا به تغییرات انجام گرفته در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی اشاره داشته باشند. این هشتگ ابتدا از سوی کاربران حامی روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو ابداع و داغ شد تا از آن برای نمایش آن‌چه تغییرات مثبت می‌دانند استفاده کنند، اما حالا به دست برخی از کاربرانی که منتقد روحانی یا سیاست‌هایش هستند نیز رسیده است تا از آن استفاده‌ای "دو پهلو" کنند.

سرعت اینترنت ۱۲۸ کیلوبیت را کافی می دانستند!

با این‌همه چه موافق چه مخالف، بستر بحث، اینترنت است و نشانی آن، یک هشتگ مجازی. پیگیری این نشانی ما را به بحث‌هایی درباره وضعیت خود اینترنت می‌رساند. یکی از کاربران توییتر روز دوشنبه (۴ اردیبهشت/ ۲۴ آوریل) با استفاده از هشتگ #تغییرات_ملموس ابتدا از قول رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت احمدی‌نژاد نوشت: «سرعت ۱۲۸ کیلوبیت برای کاربران اینترنت کافی است» و سپس در مقابل نقل قولی از رسول سراییان، مدیرعامل مخابرات دولت روحانی را آورد که گفته است: «در طی پنج سال بایدفیبر نوری را جایگزین سیم مسی کنیم.»

تحقق دسترسی به سرعت ۵۰ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه

در همین روز گزارش سایت خبری سیتنا نیز از برگزاری مراسم "بهره‌برداری مرحله نخست اتصال فیبرنوری به منازل" حکایت دارد که برات قنبری، رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران آن را گامی در جهت تحقق "دسترسی به سرعت ۵۰ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه" می‌داند.

افزایش اخیر سرعت اینترنت در ایران از نگاه سازمان‌های بین‌المللی دیده‌بان نیز مخفی نمانده است. گزارش سالانه سازمان "فریدم هاوس" در سال ۲۰۱۶ از افزایش سرعت اینترنت به عنوان یکی از تحولات اینترنت ایران یاد می‌کند.

ماجرای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات

برات قنبری روز دوشنبه، همچنین یکی از اهداف اتصال فیبرنوری به منازل را تکمیل "شبکه ملی اطلاعات" عنوان کرد. آنچه پیش‌تر در دولت‌های قبل خصوصا دولت احمدی‌نژاد با سر و صدا به عنوان "اینترنت ملی"، "اینترنت حلال" و یا "پاک" هم خوانده شده بود، در نهایت در شهریور ماه ۹۵ با عنوان "شبکه ملی اطلاعات" آغاز به کار کرد.

به گزارش سیتنا، "شبکه ملی اطلاعات" اینطور تعریف می‌شود: «آن‌چه شبکه ملی اطلاعات نامیده می‌شود، مبتنی بر ایجاد شبکه‌ای است که کاربران ایرانی بتوانند از امکاناتی مانند جستجوگر، ای‌میل، مبادلات بانکی و تجاری و در نهایت محتوای تولید شده در داخل ایران بدون دسترسی به خارج از کشور استفاده کنند.»

پافشاری دولت بر فیلتر نشدن تلگرام

در دولت روحانی بیش از پیش مدیریت دوگانه بر فضای اینترنت در جریان بود. از یکسو دولت در موارد مختلفی بر باز ماندن فضای اینترنت تاکید و در آن جهت تلاش کرده است و از سوی دیگر جریانی دیگر با نظر دولت در مواجهه با اینترنت و شبکه های اجتماعی مخالف است.

از نکات دیگر کارنامه دولت در عرصه اینترنت، پافشاری دولت بر فیلتر نشدن تلگرام، واتس‌اپ و اینستاگرام است. در دولت روحانی همچنین قانون محدودیت ارائه اینترنت با سرعت بالا به اشتراک‌های خانگی لغو شد و نسل سوم و چهارم اینترنت موبایل به شدت گسترش یافت.

"سیلیکون ولی در تهران"

به گزارش سیتنا، در دولت روحانی اما به علت اقبالی که این دولت از ابتدا به ایجاد رابطه با جهان نشان داد، فعالیت استارت‌آپ‌ها یا شرکت‌های دانش‌بنیان رونقی نسبی یافت. تا جایی که فعالان استارت‌آپ‌های ایرانی در کنفرانس‌های بین‌المللی مختلف حضور یافتند و برخی از نشریات بین‌المللی درباره "سیلیکون ولی" در قلب تهران مطلب منتشر کردند.

"سیلیکون ولی " (Silicon Valley) نام رایج و غیررسمی منطقه‌ای در ایالت کالیفرنیای آمریکاست که بسیاری از شرکت‌های مطرح فن‌آوری اطلاعات در آنجا قرار دارد.

با این‌همه هم‌زمان قوانین به روز نشده‌ی تجارت ایران، ابهام در پرونده رفع تحریم‌ها و مساله مالکیت معنوی همچنان موانع راه استارت‌آپ‌ها هستند. در عین حال در مواردی استارت‌آپ‌ها به علت جوان و به روز و پیشرو بودن به نظر می‌رسد متحمل نگاه‌های غیرتخصصی نیز می‌شوند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-04-25 20:54

افزودن دیدگاه جدید