کد مطلب: 

199618

دولت یازدهم، تجلی ثبات و آرامش

"با اعلام رسمی نامزدهای نهایی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اکنون فرصت ارائه برنامه‌های داوطلبان از یک سو و ارزیابی و قضاوت مردم از سوی دیگر فرا رسیده است تا با در نظر گرفتن پیشینه و سوابق افراد و نیز شناخت از میزان توانمندی و عمل به وعده‌ها دست به انتخاب بزنند. واقعیت آن است که در مقطع کنونی کشور با سه مسأله به طور همزمان مواجه است و دولت دوازدهم باید در این سه حوزه تدبیر لازم را داشته باشد؛ موضوعات داخلی کشور اولین مسأله محسوب می‌شود".
دولت یازدهم، تجلی ثبات و آرامش

به گزارش سیتنا، سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ذکر این مقدمه، نوشت: "مطالبات اقتصادی، معیشتی و رشد و توسعه پایدار اقتصادی و بهبود معیشت اولین و مهم‌ترین مطالبه مردم است. امنیت اخلاقی و اجتماعی و ابعاد متفاوت امنیت نیز از دیگر موضوعات مورد توجه در مسائل داخلی کشور به شمار می‌رود و با توجه به حساسیت مقام معظم رهبری نیز بر آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک مسأله بسیار مهم باید به حل آنها توجه داشت. دومین مسأله کشور مسائل منطقه‌ای است. ایران امروز به عنوان بازیگر اصلی منطقه مطرح است. سیاست خارجی ما در امتداد سیاست داخلی است و برای ادامه آن نیازمند تدابیر جدی در داخل کشور هستیم. منطقه خاورمیانه با مسائلی بنیادی رو‌به‌رو است و دولت آینده باید بتواند با تدبیر و هوشمندی، نقش فرادستی ایران در این منطقه را حفظ و بر عمق نفوذ آن بیفزاید. سومین مسأله کشور هم توجه به مسائل بین‌المللی است. امروز با پدیده ترامپیسم و حضور ترامپ در رأس دولت امریکا مواجه هستیم. این شخص نشان داده که رفتارهایش به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و هرلحظه ممکن است تصمیمات نادرستی از او سر بزند که می‌تواند هزینه‌های سنگینی برای ما و جهان داشته باشد. از این رو اداره کشور در چهار سال پیش رو نیازمند تدابیر بسیاری است.

از آنجا که از نخستین روزهای انتخاب دکتر روحانی با رأی اکثریت ملت بزرگ ایران و تشکیل دولت یازدهم در کنار رئیس جمهوری محترم و اعضای دولت بوده‌ام،  می‌توانم وضعیت کشور در آغاز کار این دولت و مقایسه با نقطه‌ای که امروز در آن قرار گرفته‌‌ایم را بازگو کنم.
دولت یازدهم در شرایطی اداره کشور را در دست گرفت که قیمت نفت بیش از ١٠٠ دلار بود. درآمد نفتی در سال ٩١، ١۴٣ میلیارد دلار بود و در سال‌های ٩۴ و ٩۵ به ترتیب تا ٢٣ و ٣٣ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. دولت تدبیر و امید با همکاری مجموعه نهادهای نظام توانست از این وضعیت عبور کند. برخی مدعی هستند که رشد کشور در این دوره متعلق به درآمد نفت است. این در حالی است که رشد بدون نفت کشور نیز بیش از ۵ درصد بوده و نشان می‌دهد که رشد منفی۶ درصد به رشد مثبت ٨ رسیده است. در این دولت برای نخستین بار در حوزه گاز خودکفا شدیم و به حدود ٩ هزار روستا گازرسانی شده است. دولت یازدهم با تلاش متخصصان ایرانی و فرزندان این مرز وبوم توانست در میزان برداشت از میدان مشترک گازی با همسایه، از قطر پیشی بگیرد و این مهم در هیچ یک از سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی محقق نگشته بود. کشور در حوزه گندم نیز مجدداً به خودکفایی رسید و پس از حدود یک دهه که از خودکفایی به واردات گندم بازگشته بودیم، در سال ٩۵ دولت ١۴ هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان از روستاییان گندم خریداری کرد. این در حالی است که در سال ٩١، میزان خرید گندم ٨۶٠ میلیارد تومان بوده است و میزان پرداخت ١٧ برابر و خرید گندم از کشاورزان قطعاً به اشتغال و تولید داخلی کمک فراوانی می‌کند. نمونه‌هایی از این دست فراوان است و باید در روزهای آینده به اطلاع مردم برسد تا همگان بدانند که جهت‌گیری دولت تدبیر و امید توجه به زیرساخت‌های اقتصادی بود نه صرفاً روبناهای اقتصادی. اگر بنا بر شکل گیری اشتغال پایدار در کشور است، باید کارگاه‌های کوچک در کشور تقویت شوند و دولت در سال ٩۵ بیش از ٢۴ هزار کارگاه کوچک را فعال کرد.
باید توجه کنیم که حل مسأله بیکاری و اشتغال که مطالبه برحق مردم است و رونق اقتصادی تنها در یک بستر امن و توام با ثبات و آرامش شکل می‌گیرد. ما تنها کشور منطقه هستیم که در چهار سال گذشته از بهترین وضعیت امنیتی برخوردار بوده ایم. طبق آمار مراکز بین المللی، ایران جزو ١٠ کشور امن برای سفر اعلام شده است و این موضوع ارزشمند، حاصل تلاش جمعی است که در رأس آن تدابیر و نگاه استراتژیک مقام معظم رهبری قرار داشته است. تلاش دولت همواره بر این بوده است که جامعه را امن نگه دارد. از این رو حضور فعال و میزان کمک دولت به نیروهای دفاعی نسبت به دولت‌های گذشته چند برابر شده است. بر کسی پوشیده نیست که بخش عمده این امنیت و ثبات در کنار تدابیر سکاندار نظام و تلاش‌های نیروهای نظامی و امنیتی کشور، مرهون مجاهدت‌های دیپلمات‌های کاردان و سختکوش کشورمان در عرصه بین‌المللی و دستیابی به سند برجام بوده است. بیش از ٧٠  اقدام در این حوزه و فضای پسابرجام  در سال گذشته صورت گرفته که در دنیا و منطقه کم نظیر است. ولی متأسفانه ظرفیت‌های تبلیغاتی برای آگاهی افکار عمومی در اختیار دولت قرار نگرفته است. مذاکرات هسته‌ای باعث شد برای اولین بار شکاف بین اروپا و امریکا و اسرائیل ایجاد شود.
در کنار این دستاوردها دولت از ابتدا بر ضرورت وحدت میان اجزای حاکمیت و مردم تأکید کرده و  مهم‌ترین تهدید نظام را شکاف میان اجزای حاکمیت و مردم دانسته و می‌داند. دولت بر این باور است که هر کس بر تنور نفاق بدمد، با دشمن همراهی می‌کند و  امروز هم برای مقابله با دشمنان این مرزو بوم به وفاق و وحدت نیاز داریم. ما یک نظام، یک رهبر، یک دولت، یک مجلس و یک دستگاه قضایی داریم. بنابراین نباید با یکدیگر اختلاف داشته باشیم و همه باید از مقام معظم رهبری تبعیت کنیم. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ایجاد ثبات و آرامش به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی مورد تأکید قرار گرفت و همین اصل موجب آشتی اصحاب فرهنگ با دولت و افزایش اعتماد آنان به مسئولین گردیده است. تردیدی نیست که پیشرفت فرهنگی نیازمند وجود محیطی آرام و با ثبات است و دولت یازدهم موفق به ایجاد این فضا شد که شرح آن مجال دیگری می‌طلبد. باید امیدوار باشیم که حاصل انتخابات پیش رو افزایش انسجام، همگرایی و همنوایی میان اجزای نظام و امتداد تدبیر باشد".

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-04-22 14:26

افزودن دیدگاه جدید