کد مطلب: 

198737

فضای مجازی رقیب انتخاباتی رسانه ملی

در حالی به روزهای پراتفاق انتخابات نزدیک می‌شویم که در فضای مجازی بدون هیچ حد و مرزی، هزاران فایل با محتوای انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر شده است.
فضای مجازی رقیب انتخاباتی رسانه ملی

به گزارش سیتنا، متن یادداشت محمد اسماعیلی دهقی کارشناس مسائل سیاسی با عنوان "تلگرام رقیب انتخاباتی رسانه ملی" به شرح ذیل می باشد:

در حالی به روزهای پر اتفاق انتخابات نزدیک می‌شویم که در فضای مجازی بدون هیچ حد و مرزی، هزاران فایل صوتی و تصویری  با محتوای انتخابات ریاست جمهوری و مشخصا در نرم افزار پیام رسان تلگرام منتشر شده است.فضای مجازی را می توان یک رقیب جدی رسانه ملی دانست.

این  پدیده اجتناب‌ناپذیر و کاملا قابل پیش بینی از بسیاری جهات خوب است و باعث تنویر افکار عمومی نسبت به درونمایه احزاب و جناح ها می‌شود و کما بیش در گرم شدن تنور انتخابات تاثیر گذار است ولی نگرانی های جدی نیز در این راستا وجود دارد که لازم است به ان توجه شود .

سطحی نگری به جای آگاهی بخشی

از آن جایی که مردم به خواندن و تماشای فایل های طولانی عادت ندارند بیشتر مطالب حالت بزن در رویی و مطالب کوتاه و پر از کنایه است و طراحان این پیام ها نیز بیشتر به دنبال جلب نظر مقطعی مخاطب و کمتر در پی اگاهی عمیق  و افزایش بصیرت مردم و مخاطبین هستند .

این سطحی نگری در شرایطی است که تعداد روزافزون پیام ها به حدی است که اساسا اجازه خواندن متن های طولانی به افراد داده نمی‌شود و نمی‌توان مخاطبان را از این جهت مورد سرزنش قرار داد و اشکال کار را باید در جاهای دیگری ردیابی کنیم.

این سطحی نگری عواقب ناخوشایندی بدنبال دارد که باعث می‌شود دست مردم از حقایق و آمار ها کوتاه باشد و بیشتر نقل قول های اشخاص و تویت های شخصیت ها است که دست به دست می‌چرخد و نهایتا پیروز میدان انتخابات نیز کسانی می‌شوند که توانسته اند در فضای مجازی عملکرد بهتری داشته باشند  .

سرگردانی به جای بصیرت افزایی

نگرانی دیگری که از فضای موجود وجود دارد این است که مردم در این کوران پیام ها و نقل قول هایی که معمولا هیچ منبع و مصدر مشخصی هم ندارند دچار نوعی سرگردانی و حیرانی نسبت به شرایط موجود شوند و کم کم به این نتیجه برسند که تمام این هیاهو و شلوغی برای رسیدن به مطامع دنیوی و پر کردن جیب است و این همه اشتیاق برای خراب کردن رقیبان و نشستن بر اریکه قدرت نمی‌تواند  برای رضای خدا و به نیت خدمت به مردم باشد .

نبود نظارت بر محتوای در حال انتشار باعث شده است بسیاری از سود جویان سیاسی و جریاناتی که کمترین تعلق خاطری به نظام و انقلاب ندارند با سرعت مشغول ماهیگیری از این شرایط گل الود شوند و با وصله پینه کردن انواع مطالب بی اساس اقدام به ایجاد بدبینی و دل زدگی نسبت به مشارکت مردم در این امر مهم شوند.

به حاشیه رفتن حقایق

لازم است به این نکته توجه کنیم که انتخاب اصلح در بین نامزد های انتخاباتی  نیازمند سواد انتخاباتی و اطلاع از عملکرد واقعی دولت های قبلی و سوابق اجرایی نامزد های جدید الورود است و رسیدن به این نقطه عملا با فضای مجازی امکان پذیر نیست چرا که بسیاری از مباحث کارشناسی و دقیق جز با تمرکز و بررسی دقیق میسر نیست و با یک طرفه به قاضی رفتن نمی‌توان به نتایج مطلوب رسید .

تعدد و تکثر پیام ها در فضای مجازی باعث به حاشیه رفتن و گم شدن حقایق می‌شود و مردم نمی‌توانند از طریق پیام های موجود در فضای مجازی در خصوص موضوعات مختلف به نتیجه قطعی دست پیدا کنند و این درحالی است که اگر این قبیل موضوعات در رسانه ملی و در حضور افراد کارشناس و مطلع و در فرصت های مبسوط مطرح شود مردم با اعتماد و اطمینان خاطر بیشتری می‌توانند موضوعات را پیگیری و به جمع بندی برسند.

و نکته آخر این که کشوری داریم با انبوهی از فرصت ها و تهدید ها که هر کدام از آنها سختی ها و پیچیدگی های خاص خود را دارد و اداره قوه مجریه  بایستی  بر عهده کسی گذارده شود که به معنای واقعی از بهترین های دولتمردان واز کارامد ترین سرمایه های نظام باشد و رسیدن به این نقطه که مردم بتوانند از بین این تعداد کاندیدا  و این همه حرف های زیبا و رنگارنگ انتخاب درستی داشته باشند امری بسیار دشوار و نیازمند فعالیت همه جانبه رسانه ها و خصوصا رسانه ملی است امیدواریم در این فرصت باقیمانده بتوانیم این مرحله از تاریخ پر فراز و نشیب انقلاب را نیز با موفقیت سپری کنیم و مایه مباهات آیندگان باشیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-04-06 11:32

دیدگاه‌ها

تصویر dehaghi
فضای مجازی چند سالی است که رسانه ملی را پشت سر گذاشته.تنها راه جلب اعتماد عموم ، حفظ بی طرفی در رسانه است که در رسانه ملی به سختی یافت می شود.
ارسال شده توسط dehaghi در 27 فروردين 96 - 12:53

افزودن دیدگاه جدید