کد مطلب: 

197454

اهمیت خدمات تعاملی شهروندی مبتنی بر فناوری های نوین در دولت هوشمند

مدیرکل فناوری های نوین فاوای ریاست جمهوری، اهمیت خدمات تعاملی شهروندی مبتنی بر فناوری های نوین در دولت هوشمند را تشریح کرد.
اهمیت خدمات تعاملی شهروندی مبتنی بر فناوری های نوین در دولت هوشمند

به گزارش سیتنا، ایجاد پایانه های متمرکز رایانش موبایل و فناوری ابری، حرکت به سوی ارائه خدمات شهر هوشمند، ارتقاء سطح فرهنگ همکاری و مشارکت عمومی و دولتی و ایجاد تنوع در کانال های ارتباطی تعاملی شهروندی در جهت رسیدن به دولت متصل و ارتقاء مشارکت مردمی در تصمیم گیری های کلان دولتی و ملی از مهمترین فعالیت ها در راستای دستیابی به دولت هوشمند است.

دکتر مهدی بینا، مدیر کل فناوری های نوین فاوای نهاد ریاست جمهوری، ضمن تشریح مدل های بین المللی در استقرار خدمات تعاملی دولت الکترونیک، همراه و هوشمند به اهمیت نقش عاملیت چهارم در پروژه های کلان اینچنینی پرداخت.

بینا گفت: رشد فناوری نشان می دهد که در ده سال آینده با تحولات سریع فناوری مواجه خواهیم بود و نمونه هایی از آن نظیر اتصال سیم کارت به بدن انسان، خودروهای بدون راننده، اتصال لباس ها و عینک ها مانند بقیه اشیاء به اینترنت و موارد متعدد دیگر در آینده نزدیک تحقق می یابند.

وی با اشاره به ضرورت برون رفت کشور از عقب ماندگی در دولت الکترونیک، اضافه کرد: باید با نهایی سازی نقشه راه، برنامه زمان بندی عملیاتی و تعیین مرجع پایش و ارزیابی و نیز با استفاده از روش های سریع و مستقل از رویه ها و ساختارهای جاری و بکارگیری فناوری های پیشران و متحول کننده از جمله فناوری های همراه، اینترنت اشیا و رایانش ابری، در ارائه خدمات فراگیر دولت همراه و در نهایت دولت دانا، ارتقا عملکرد دولت در حاکمیت مطلوب، بهبود وضع رضایت مندی مردم شریف کشور و در نهایت رشد چشمگیر جایگاه جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی های جهانی دولت الکترونیک باشیم.

بینا در ادامه به روند ظهور دولت هوشمند اشاره کرد و گفت: در مرحله اول دولت بر اساس بهره گیری از بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات سعی در خدمت رسانی بهتر دارد که این مرحله به عنوان دولت الکترونیک شناخته می شود، در مرحله بعد بهره گیری از بستر تلفن همراه به عنوان کانال ارائه خدمات الکترونیکی در دستور کار قرار میگیرد که این مرحله به عنوان دولت همراه شناخته می شود و در نهایت با فراگیر شدن خدمات دولت مبتنی بر فناوری های همراه و هوشمند، RFID،، IOT، USN، Cloud و ... دولت هوشمند شکل خواهد گرفت.

مدیر پروژه دولت هوشمند با اشاره به پیشنهاد نقش و جایگاه سازمان ها در توسعه دولت هوشمند گفت: ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات نقش حاکمیت را دارا می باشند، سازمان فناوری اطلاعات در این میان نقش هدایت و نظارت را بر عهده دارد، عامل چهارم (مرکز گسترش فناوری اطلاعات ایران) نقش مدیریت قراردادی، هماهنگی و کنترل فرایندها را در دست دارد و در نهایت اجرا توسط بخش خصوصی به انجام خواهد رسید.

بینا گفت: شاکله کلی سیستم ارائه خدمات هوشمند در دولت دانا در قالب خدمات دولت به شهروندان، دولت به دولت و دولت به کسب و کارها شکل می گیرد. به این ترتیب که خدماتی نظیر سامانه های مبتنی بر محل، پرداخت همراه، اسناد رسمی الکترونیک، رای گیری الکترونیک، سیستم ثبت نام الکترونیک و به طور کلی خدمات عمومی از طریق دولت به شهروندان ارائه می شود؛ خدماتی نظیر سیستم مستند سازی، سیستم مدیریت دانش، پست الکترونیک امن، اشتراک گذاری اطلاعات و بودجه بندی و دارایی از سمت دولت به بدنه دولت ارائه می شود و همچنین خدماتی نظیر تدارکات الکترونیک، پشتیبانی، پزشکی الکترونیک، سیستم پرداخت الکترونیک، سیستم الکترونیکی مالیات و سیستم معاملات الکترونیک از سمت دولت به کسب و کارها ارائه می گردد.

مدیر پروژه دولت هوشمند ادامه داد: محیط هوشمند این امکان را به مردم می دهد تا در بهترین شرایط زمانی، بهترین اطلاعات را برای تصمیم گیری در دسترس داشته باشند که استفاده از شاخص های متفاوت اطلاعات و داده مانند آب و هوا، رطوبت، دمای مورد نیاز خانه، مانده حساب هاب بانکی، سررسید اتفاقات، اخبار و رویدادها و ... در این حیطه می باشند.

بینا سامانه و خدمات شهر هوشمند، سامانه مدیریت هوشمند ناوگان و ماموریت های شهری، خدمات مدیریت انرژی و منابع، اطلاع رسانی و تبلیغات مبتنی بر مکان، خدمات وای فای، شبکه امن همراه، موبایل سازمانی و خدمات پرداخت خرد با موبایل را از مهمترین خدمات آماده ارائه در فاز اول عنوان کرد.

وی خدماتی همچون مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل، مدیریت هوشمند پارکینگ، مدیریت پسماندهای شهری، کنترل وضعیت آب و هوا و ... را از جمله خدمات شهری در شهر هوشمند، مدیریت شبکه های توزیع آب و برق و گاز و مدیریت هوشمند روشنایی را از جمله خدمات هوشمند مدیریت منابع و انرژی، مدیریت انتقال امن داده ها و مدیریت امنیت عمومی را از جمله خدمات مدیریت امنیت و همینطور خدماتی نظیر پرداخت همراه مبتنی بر فناوری NFC و احراز هویت را از جمله خدمات مدیریت پرداخت همراه و امضای دیجیتال در شهر هوشمند عنوان کرد.  

بینا در پایان ایجاد ظرفیت های قانونی و دستورالعمل های دولت برای تسهیل استقرار دولت هوشمند، ایجاد پایانه های متمرکز رایانش موبایل، استقرار سامانه های نرم افزاری هوشمند دارای وظایف دانشی، توسعه شبکه هایی از حسگرها و دستگاه های محرک جهت جمع آوری، پایش داده ها، تصمیم گیری و بهینه سازی فرآیندهای حاکمیتی کشور، استفاده متمرکز از فناوری ابری، حرکت به سوی ارائه خدمات شهر هوشمند، ارتقاء سطح فرهنگ همکاری و مشارکت عمومی و دولتی و ایجاد تنوع در کانال های ارتباطی تعاملی شهروندی در جهت رسیدن به دولت متصل و ارتقاء مشارکت مردمی در تصمیم گیری های کلان دولتی و ملی را از مهمترین فعالیت ها در راستای دستیابی به دولت هوشمند و ارائه خدمات شایسته به مردم شریف کشورمان دانست و اظهار کرد که با همکاری تمامی مسئولین و مردم راه برای دستیابی هر چه سریعتر به دولت دانا فراهم گردد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-03-11 14:42

افزودن دیدگاه جدید