کد مطلب: 

196943
دفتر فناوری های نوین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی:

34 درصد از سایت های پربازدید ایران، در خارج از کشور میزبانی می شوند / بیش از 90 درصد ترافیک اکثر 500 سایت پربازدید ایران از داخل کشور است

زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه شبکه ملی اطلاعات، در زمینه تحویل توانمند محتوا در ایران و تعدادی از کشورهای نمونه توسط مرکز پژوهش ها بررسی شد.
 34 درصد از سایت های پربازدید ایران، در خارج از کشور میزبانی می شوند / بیش از 90 درصد ترافیک اکثر 500 سایت پربازدید ایران از داخل ایران است

به گزارش سیتنا، دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری های نوین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اعلام این مطلب که اینترنت از ارتباط سامانه های خودگردان به وجود آمده است و سامانه های خودگردان نیز شبکه یا شبکه هایی هستند که اداره کنندگان آنها می توانند داده های اعضای خود را بدون اتکا به سایر اجزای شبکه جهانی اینترنت منتقل کنند، اضافه کرد: طبق مفاد ماده (46) قانون برنامه پنجم توسعه و مصوبه جلسه پانزدهم شورای عالی فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات ترکیبی از سامانه های خودگردان ایرانی است که باید قاعده واحد حفظ تراکنش های داخلی در داخل کشور را محقق سازند.

شکل گیری و تفاوت های میان سامانه های خودگردان کشورها از عوامل مهم تفاوت کیفیت، هزینه تمام شده و میزان مصرف ترافیک داخلی کشورهاست. سامانه های خودگردان به ارائه دهندگان خدمات دسترسی اینترنت (به طور نمونه اپراتورهای موبایل و شرکت های عرضه کننده اینترنت (ADSL ، مراکز تبادل ترافیک اینترنت (IXP) شبکه های تحویل محتوا (CDN) و دانشگاه ها (شبکه علمی کشور) و سازمان های بزرگ (بانک ها و ادارات) قابل تقسیم اند. در کشور اقدامات اولیه برای ایجاد مراکز تبادل ترافیک اینترنتی صورت گرفته است.

گزارش های منتشر شده توسط وزارت ارتباطات در زمینه توسعه شبکه ملی اطلاعات نشان می دهد که توسعه زیرساخت های ذخیره سازی موقتی اپراتورهای دسترسی اینترنتی از سوی وزارت ارتباطات به عنوان اقدامات در زمینه شبکه های تحویل محتوا معرفی شده است، اما شبکه های تحویل محتوای تجاری به صورت جدی مورد استفاده و پشتیبانی قرار نگرفته اند.

بررسی ها نشان می دهند که بهره مندی از مزایای شبکه های تحویل محتوا با ایجاد کسب و کارهای بومی و ایجاد نقاط حضور عرضه کنندگان بین المللی شبکه های تحویل محتوا امکانپذیر است. شبکه های تحویل محتوای شناخته شده در سطح جهان آکامی و آمازون هستند، اما در منطقه خاورمیانه و کشور ایران شبکه تحویل محتوای کلودفلر پراستفاده ترین شبکه تحویل محتواست که البته هیچ کدام نقطه حضوری در کشور ایران ندارند.

بررسی ها نشان داده اند که در میان 500 وبگاه برتر پربازدید الکسا در ایران هیچ وبگاهی وجود ندارد که در ایران میزبانی شود و میزان بازدید خارج از ایران آن از داخل بیشتر باشد. از میان 500 وبگاه پربازدید در ایران 57 درصد وبگاه ها (285 مورد) در ایران میزبانی می شوند، اما بررسی ها نشان می دهند که 429 وبگاه بیشتر از 90 درصد ترافیکشان از کشور ایران است. یعنی 85.8 درصد وبگاه های پربازدید در کشور ایران کسب و کارشان به صورت تخصصی بر بازار ایران متمرکز است، اما بررسی ها نشان می دهند که نزدیک به 34 درصد این وبگاه ها (وبگاه های پربازدید متمرکز بر بازار ایران) در خارج از کشور میزبانی می شوند. این وبگاه ها عمده درآمدهای خود را مدیون بازار داخلی ایران هستند و طبیعی است به دلیل مراودات کسب و کاری با داخل کشور میزبانی خارجی اینگونه وبگاه ها بر پیچیدگی های حقوقی مراودات آنها می افزاید.

میزبانی این وبگاه ها در خارج از کشور موجب می شود که برای دسترسی به ترافیکی که منشا ایرانی دارد از طریق خارج از مرزهای ایران اقدام شود که این امر آثار زیانباری مانند مصرف بی مورد پهنای باند بین الملل، افزایش هزینه تامین پهنای باند، خروج اطلاعات کاربران از کشور ، کاهش سرعت ارتباطات در کل شبکه ارتباطات کشور و... را به دنبال دارد، لذا پیشنهاد می شود قوانین و مقررات لازم برای حفاظت از داده های کاربران ایرانی مصوب شود و در آن ملاحظات استفاده از خدمات طرف های ثالث برای تراکنش های وبگاه های ایرانی نیز مشخص شوند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-02-22 17:57

افزودن دیدگاه جدید