کد مطلب: 

196739

تبدیل افغانستان به پل ارتباط اینترنتی کشورهای پیرامونش

مقام‌های وزارت مخابرات و فن آوری معلوماتی افغانستان از کاهش ۲۰ درصدی قیمت اینترنت در شبکه‌های مخابراتی دولتی این کشور، شرکت سلام و افغان تیلی کام خبر دادند.
تبدیل افغانستان به پل ارتباط اینترنتی کشورهای پیرامونش

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، وزارت مخابرات اعلام کرده که قیمت یک لاین اینترنت از مسیر پاکستان از ۱۲۰ دلار به ۹۶ دلار، از مسیر ایران از ۱۸۰ دلار به ۱۴۴ دلار، از مسیر قزاقستان از ۳۳۶ دلار به ۲۶۸ دلار و از سایر مسیرهای در دسترس، از ۲۵۶ دلار به ۲۰۴ دلار کاهش یافته است.

محمد نجیب عزیزی، رئیس اداره تنظیم خدمات مخابراتی در نشست خبری گفت که آنها امیدوارند با کاهش قیمت اینترنت، شمار مشترکین این خدمات نیز افزایش یابد.

به گفته وی، اکنون شمار مشترکین اینترنت در افغانستان ۴ میلیون هستند که در ۵ سال امیدوارند به ۱۵ میلیون افزایش یابد. این شرکت‌ها از طریق فیبر نوری خدمات اینترنتی را عرضه می‌کنند.

شبکه فیبر نوری در حال حاضر در ۲۳ ولایت افغانستان تمدید شده و از طریق آن افغانستان در حال حاضر به شبکه‌های اینترنتی کشورهای پاکستان، ایران، ترکمنستان، تاجکستان و ازبکستان وصل شده است.

وزارت مخابرات در نشست خبری همچنان از ایده تازه برای تبدیل کردن افغانستان به پل ارتباطی اینترنتی کشورهای پیرامونش خبر ‌داد.

احمد شاه سادات، سرپرست این وزارت گفت تا ۵ سال دیگر این کشور یک کشور دیجیتالی پیشرفته از نظر خدمات مخابراتی و فن‌آوری جدید خواهد شد.

او گفت: "ما از راه افغانستان کشورهای آسیای مرکزی را به آسیای جنوبی وصل می‌کنیم و چین را به ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه و بالاخره به اروپا وصل می‌کنیم. ما از افغانستان یک بزرگراه دیجیتالی خواهیم ساخت که یک راه ترانزیتی برای خدمات اینترنتی و دیجیتالی باشد."

به گفته وی، به زودی خدمات ۴ جی اینترنت نیز در افغانستان قابل دسترس خواهد بود.

افزون بر شرکت‌های دولتی، چهار شرکت خصوصی مخابراتی در افغانستان فعالیت می‌کنند؛ شرکت‌های افغان بی‌سیم، اتصالات، ام تی ان و روشن. این شرکت‌ها در کنار عرضه خدمات تلفن‌های مبایل، خدمات اینترنتی ۳ جی هم عرضه می‌کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-02-12 18:05

افزودن دیدگاه جدید