کد مطلب: 

196737
خطرات وی‌پی‌ان‌های مخرب؛ به وی‌پی‌ان‌های رایگان اعتماد نکنید

وی‌پی‌ان رایگان هزینه‌هایش را از فروش اطلاعات شما تامین می‌کند!

پژوهشگران هشدار می‌دهند که یک‌پنجم وی‌پی‌ان‌های موبایل حتی حداقل امنیتی را که از وی‌پی‌ان انتظار می‌رود هم تامین نمی‌کنند. رهنمودهایی برای تشخیص وی‌پی‌ان‌های مطمئن از مخرب در این گزارش آمده است.
وی‌پی‌ان رایگان هزینه‌هایش را از فروش اطلاعات شما تامین می‌کند!

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، با رشد تصاعدی استفاده از گوشی‌های هوشمند و رونق بی‌سابقه بازار اپلیکیشن‌هایی که ارتباطات دیجیتال کاربران را سرتاسری رمزگذاری می‌کنند، استفاده از وی‌پی‌ان‌ها هم در سراسر جهان رشد چشمگیری داشته است.

وی‌پی‌ان پروتکلی برای حراست از هویت واقعی کاربران و پنهان کردن یا رمزگذاری ترافیک اینترنت آنهاست. اگر در آلمان باشید اما از نت‌فلیکس آمریکا استفاده کنید، وی‌پی‌ان انتخاب مناسبی به نظر می‌رسد، اما وی‌پی‌ان‌ها هم از ضعف‌ها و آسیب‌پذیری‌ها مصون نیستند و اگر به دقت انتخاب نشوند می‌توانند تهدیدی جدی برای زندگی آنلاین شما باشند.

مجله فن‌آوری «وایرد» در مقاله‌ای مبسوط تهدیدهای مرتبط با بهره‌گیری از وی‌پی‌ان‌ها را برشمرده است. با استفاده از سرویس وی‌پی‌ان یک کمپانی، شما هم‌زمان اجازه دسترسی گسترده سرویس‌دهنده به داده‌هایی که قرار است از دیگران مخفی شوند را می‌دهید. این‌که آن کمپانی از داده‌های شما پول می‌سازد یا نه، یا به عبارتی داده‌های کاربر را برای بازاریابی یا تبلیغات آنلاین استفاده می‌کند یا نه، بستگی به سیاست‌های آن سرویس‌دهنده دارد.

وایرد هشدار می‌دهد که سرویس‌دهنده‌های وی‌‌پی‌ان حتی می‌توانند تحت پوشش ارتقاء امنیت، فعالیت‌های مخربی روی سیستم شما انجام دهند. کوین دو، پژوهشگر امنیت کامپیوتر در دانشگاه سیراکیوز، به وایرد می‌گوید: «اکثر کاربران نمی‌دانند که یک وی‌پی‌ان بد یا مخرب چه خسارت‌هایی می‌تواند به بار بیاورد، چون عموما نمی‌دانند که وی‌پی‌ان چگونه کار می‌کند.»

چرخش از دسکتاپ به موبایل و ظهور وی‌پی‌ان‌های مشکوک

استفاده از وی‌پی‌ان روی گوشی‌های هوشمند حالا بیشتر از استفاده از آن روی کامپیوترهای شخصی رواج یافته است. با رشد برق‌آسای نفوذ موبایل و دسترسی به اپ‌استور و گوگل‌پلی شاهد رشد انفجاری عرضه وی‌پی‌ان برای تجهیزات موبایل بوده‌ایم.

به گزارش وایرد، یک پژوهش جدید روی ۲۸۳ سرویس‌دهنده وی‌پی‌ان گوناگون که روی گوگل‌پلی عرضه شده‌اند نشان می‌دهد که ۱۸ درصد وی‌پی‌ان‌های موبایل برای انتقال ترافیک تونل ایجاد می‌کنند، اما همه ترافیک را رمزگذاری نمی‌کنند. این منشا تهدیدات جدی برای زندگی دیجیتال کسانی است که از آن‌ها استفاده می‌کنند.

به عبارت ساده‌تر، یک‌پنجم اپ‌های وی‌پی‌ان حتی حداقل امنیتی را که از یک وی‌پی‌ان انتظار می‌رود هم تامین نمی‌کنند. ۸۴ درصد وی‌پی‌ان‌ها هم ترافیک را به‌گونه‌ای مطمئن رمزگذاری نمی‌کنند و از کاربران اجازه دسترسی به اطلاعات خصوصی از جمله پیام‌های متنی را درخواست می‌کنند. نتیجه این پژوهش این است که در گوگل‌پلی تعداد وی‌پی‌ان‌های مطمئن از وی‌پی‌ان‌های مخرب بسیار بیشتر است.

متاسفانه ده‌ها میلیون نفر همین حالا در حال استفاده از این سرویس‌ها هستند. وی‌پی‌ان‌های مخرب یا آسیب‌پذیر می‌توانند هم خود اطلاعات خصوصی شما را بربایند و هم ترافیک اینترنت‌تان را به‌گونه‌ای مسیردهی کنند که از محتوای آن برای تبلیغات و بازاریابی و تولید درآمد استفاده شود.

وی‌پی‌ان رایگان هزینه‌هایش را از فروش اطلاعات شما تامین می‌کند

به سرویس‌دهنده‌هایی که وی‌پی‌ان رایگان عرضه می‌کنند باید مشکوک بود، چون عموما هزینه‌های خود را از راه‌هایی تامین می‌کنند که شامل معامله بر سر حریم خصوصی کاربران و اطلاعات حساس آنهاست.

عموم کاربران تجهیزات و مهارت‌های تحلیلی لازم برای کشف آسیب‌پذیری‌ها و تهدیدات وی‌پی‌ان‌ها را ندارند و راستی‌آزمایی ادعاهای سرویس‌دهندگان مبنی بر محرمانه نگه داشتن اطلاعات کاربران نیز به سادگی میسر نیست.

حتی استفاده از وی‌پی‌ان‌های غیر رایگان هم نمی‌تواند مطمئن بودن آنها را تضمین کند. متخصصان پیشنهاد می‌کنند که به جای پذیرش خطر استفاده از وی‌پی‌ان‌های رایگان، از نسخه‌های فروشی وی‌پی‌ان‌هایی استفاده کنید که در سطح جهان شناخته شده‌اند و پیشینه امنیتی شفافی دارند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-02-12 17:59

دیدگاه‌ها

تصویر احویزادگان محمد کریم
طبیعی است که گردانندگان وی پی ان ها برای کسب اطلاعات و فروش انها دست به هر اقدامی بزنند و جاسووسان و یا مافیاها ها هم از این شرایط حد اکثر بهره را بگیرند و در راستای اهداف حوداز این بستر ها هم سو استفاده کنند.. حاکمان هر جامعه هم باید جامعه خود را واکسینه کنند تا عناصر تحت این جاکمیت اولا اگاه باشند و ثانیا بستر های ایمبی رای انها تامین گردد تا ارشاد موثر واقع شود .و کمتر اسیب ببینند. اما انچه در کشور ما در پانزده سال گذشته حاکم بوده فقط تحت تاثیر منافع خاص شرکت مخابرا ت ایران بوده منع کردن به بهانه امنیت و سوق دادن بطرف سرویس های نا رسا و گران قیمت شرکت مخابرات ایران با هدف مادی تامین منافع یک شرکت خصوصی شده انحصاری . نتیجه این شده که مردم نصایح حاکمان را باور نداشته باشند و خیلی توجهی به نصایح نکنند و طبعا خسارت هائی هم به ملت از از این طریق وارد شده است . مخابراتی ها حتی برای بیرون کردن رقیب داخلی به ایات عظام هم نفوذ کرده و توانستند فتوا برای حرام بودن تلفن تصویری بگیرند و با بهانه تهیه پیوست فرهنگی ملت و اپراتور رقیب را از صحنه خارج کرده و سرمایه رقیب ( رایتل ) را باطل کنند وو انوقت چه انتظاری دارید که ملت به نوع رفتار منافقانه اعتماد کنند و باور کنند که هدف منافع جمعی است و نه کسب درامد گروهی نفودی در حاکمیت . اکنون در سه سال اخیر قدم های مهمی برداشته شده و اگر چه مافیای محابرات نقش کند کننده داشته ولی موفقییت هائی داشته ایم و برای ایجاد شبکه های امن تر در داخل کشور اقداماتی خوبی انجام شده که هر چند نارسا ولی امیدوار کننده است. امید واریم با کاهش سایه شوم مافیای مخابراتی این خدمات بهبود و گسترش یابد و به موازات ان بتوان با آگاهی بخشی به کاربران و در اختیار قراردادن بستر های مناسب و با قیمت های مناسب انتظار تاثیر نصیحت را هم داشت و انوقت است که میتوان به مردم راهنمایی کرد تا از این بستر ها استفاده کنند و دیدیم که نهی کردن و فیلترینگ و سو استفاده از فتوای بزرگان نه تنها کمکی نکرد بلکه موجب گسترش و نفوذ بیشتر شبکه های بیگانه و خطر ناک در کشور گردیده است. اکنون برخی اپراتور های مجاز در کشور اقدامبه برقراری تلفن ثابت مبتنی بر شبکه نموده اند و دیدیم که شرکت مخابرات برخورد های غیر قانونی داشت و اقدام به قطع یک جانبه ارتباطات انها نمود که این نمونه ای از برخورد های منافقانه است و اگر حاکمان کشور نتوانند بر این گروه مسلط شده و این گروه مافیا را وادار به جرکت در مسیر قانونی بنمایند قطعا میدان برای بیگانگنگان فراهم میشود و باز هم کشور ما زیان خواهد دید.
ارسال شده توسط احویزادگان محمد کریم در 26 بهمن 95 - 19:04

افزودن دیدگاه جدید