کد مطلب: 

196407
اپل حذف اپلیکیشن‌های ایرانی اپ‌استور را آغاز کرده است؛

محروم بودن از کردیت‌کارت عامل اصلی حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور

​​​​​​​کمپانی اپل در روزهای اخیر آن دسته از اپ‌های اپ‌استور را که در ایران تولید شده‌اند و سیستم پرداخت‌ها و تعاملات مالی درون ایران را تسهیل می‌کنند، حذف کرده است. دیجی‌کالا از اولین قربانیان تصمیم جدید اپل بوده است.
محروم بودن از کردیت‌کارت عامل اصلی حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، فعالان فناوری اطلاعات در روزهای اخیر گزارش داده‌اند که کمپانی اپل حذف کردن اپلیکیشن‌های تولید ایران در اپ‌استور را آغاز کرده است. اپل از سپتامبر ۲۰۱۶ به برخی توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها در ایران به صورت محدود این امکان را داده بود تا اپ‌های خود را در اپ‌استور عرضه کنند، اما حالا این کمپانی دارد در تصمیم پیشین‌اش تجدید نظر می‌کند.

گزارش مرتبط با این حذف‌های سوال‌برانگیز برای نخستین بار در وب‌سایت فن‌آوری "تِک‌رسا" منتشر شد. به استناد این گزارش، اپلیکیشن "دیجی‌کالا" که با میلیون‌ها کاربر مهم‌ترین سرویس تجارت الکترونیک در ایران است، از اولین قربانیان این تصمیم اپل بود.

به گزارش تک‌رسا، به خاطر تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران، اپ‌استور رسمی برای این کشور وجود ندارد و به همین خاطر بسیاری از شرکت‌ها مجبورند اپ‌های خود را خارج از ایران ثبت کنند تا بتوانند راهی به اپ‌استور بیابند.

مساله اساسی برای اپل این است که از آنجایی که ایرانی‌ها از داشتن کردیت‌کارت محروم‌اند و سیستم پرداخت‌های ایران به سیستم پرداخت‌های بین‌المللی متصل نیست، اپل نمی‌تواند حق کمیسیون خود را از امکان فروش درون‌اپلیکیشنی (In-App Purchase) وصول کند و بسیاری از اپلیکیشن‌ها هم امکان درآمدزایی از طریق فروش درون‌اپلیکیشنی را از دست می‌دهند.

به گزارش سیتنا به نقل از تک‌رسا، کمپانی اپل برای استارتاپ‌های ایرانی که قصد آپلود کردن اپ‌های خود روی اپ‌استور را داشته‌اند، این پیام را فرستاده است: «متاسفانه برای قلمرو ایران اپ‌استور رسمی وجود ندارد. گذشته از این، اپ‌هایی که امکان تعامل مالی برای تجارت‌ها یا نهادهای داخل ایران را تسهیل می‌کنند، ممکن است با قوانین مرتبط با تحریم‌ها علیه ایران هم‌سو نباشند. به همین خاطر، ما در حال حاضر نمی‌توانیم اپلیکیشن شما را بپذیریم.»

اپل در پایان این پیام از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها خواسته است: «زمانی که قوانین بین‌المللی تجارت (با ایران) بازنگری شد تا اجازه چنین کارکردی را بدهد، دوباره برای ثبت اپلیکیشن خود تلاش کنید.»

تک‌رسا گزارش داده که ایرانی‌ها "«خوره گجت‌ها [ابزارک]" هستند و بیش از ۴۰ میلیون گوشی هوشمند در این کشور وجود دارد که نزدیک به ۶ میلیون آنها آی‌فون - تولید کمپانی اپل - اند. تک‌رسا همچنین می‌گوید که ماهانه حدودا صد هزار دستگاه آی‌فون به داخل ایران قاچاق می‌شوند و به همین خاطر ایرانیان با این بازار بزرگ مصرف، نیاز مبرمی به خدمات پس از فروش و تجهیزات جانبی اپل دارند؛ امکانی که به خاطر تحریم‌ها هرگز در کشور به صورت رسمی فراهم نبوده، اگرچه می‌توانست بازاری بسیار پرسود برای اپل باشد.

تحریم‌هایی که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران اعمال شده، مانع اصلی تعامل کمپانی اپل با بازار بزرگ و پرسود ایران است. این تحریم‌ها زندگی میلیون‌ها کاربر دوستدار تکنولوژی‌های نوین را در ایران تحت تاثیر قرار داده و آنها را با محدودیت‌هایی روبرو کرده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-01-30 18:08

افزودن دیدگاه جدید