کد مطلب: 

196279

پنجاه سالگی دستگاه خودپرداز؛ جذاب برای دزدها!

پنجاه سال پیش اولین خود‌پردازهای بانکی (ATM) راه‌اندازی شد. پاول ولکر، رئیس سابق فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا می‌گوید‌، خودپردازها "تنها ابداع مفید صنعت بانکداری در چند دهه گذشته بوده‌اند."
پنجاه سالگی دستگاه خودپرداز؛ جذاب برای دزدها!

به گزارش سرویس بانک و بیمه سیتنا، سایت دویچه وله با این مقدمه افزود: رفته رفته دستگاه‌های خودپرداز دیواره‌های آهنین جمهوری دموکراتیک آلمان (آلمان شرقی) را در نوردیده و در آن به کار گرفته شدند. وجود نمونه‌ای از این دستگاه در موزه رادبویل آلمان شرقی ثابت می‌کند که تا پایان دهه ۱۹۸۰ در آن کشور چندصد دستگاه خودپرداز مورد استفاده قرار گرفته است.

امروزه با تقریبا ۶۰ هزار دستگاه خودپرداز یا عابربانک در سرتاسر آلمان بی‌اسکناس بودن دستگاه تقریبا امری نادر است، اما مردم یونان بارها به خصوص در اوج بحران اقتصادی در ژوئن سال ۲۰۱۵ که بانک‌ها برای هفته‌ها تعطیل بودند، این مورد را تجربه کرده بودند چرا که پرداخت از طریق خودپرداز محدود به ۶۰ یورو برای هر مشتری شده بود.

بحران روپیه

خالی بودن خودپردازها (ATM) همچنین در هند توسط مشتریان بانک در پاییز سال ۲۰۱۶ تجربه شد؛ همان موقع که نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند اعلام کرد اسکناس‌های اصلی روپیه دیگر معتبر نیست. نتیجه این اقدام صف‌‌هایی طولانی بود که در پشت دستگاه‌های خودپرداز در شهرهای مهم هند کشیده شد.

خودپردازها در چهار گوشه دنیا

عابربانک‌ها نه تنها مرزهای سیاسی را پشت سر گذاشته‌اند بلکه وارد زندگی روزمره مردم، حتی مردم کشورهایی اسلامی مانند ایران شده‌اند. با وجود نفرتی که رژیم ایران نسبت به غرب ابراز می‌کند مردم این کشور قدردان نوآوری‌ها و فناوری‌های غربی‌اند.

با گذشت زمان دستگاه خودپرداز(ATM) تکمیل‌تر شده است. امروزه نه تنها می‌توانید اسکناس از دستگاه بکشید، بلکه می‌توانید به وسیله آن پول به سپرده‌ خود گذاشته یا سایر امور مالی‌ خود را انجام دهید. از این خودپرداز در زندان شهری سنت لوییس فلوریدا زندانیان برای واریز پول و وکلا برای سایر امور مالی استفاده می‌کنند.

جذاب برای سارقین

این دستگاه خود‌پرداز در برلین منفجر شده است. دستگاه‌های خودپرداز در آلمان بارها هدف سارقین قرار گرفته‌اند. هفته‌ای نیست که در آلمان خودپردازی مانند این نمونه که در اوت سال ۲۰۱۶ منفجر شد مورد دستبرد قرار نگیرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-01-27 19:28

افزودن دیدگاه جدید