کد مطلب: 

195709

عملکرد متناقض شبکه‌های تلویزیون در حادثه پلاسکو

شبکه‌های مختلف تلویزیون از روز گذشته تا به امروز (30 دی و اول بهمن ماه) در دو روز حادثه‌ی «پلاسکو»، عملکرد متفاوتی نسبت به این حادثه داشته‌اند.
عملکرد متناقض شبکه‌های تلویزیون در حادثه پلاسکو

به گزارش سیتنا، با توجه به حادثه ناگوار فروریختن ساختمان پلاسکو و زیرآوار ماندن تعدادی از آتش‌نشانان، روز گذشته 30 دی ماه، شبکه خبر عملکرد بسیار خوبی در پوشش اخبار این حادثه تلخ داشت و تصاویر، فیلم‌هایی به شکل زنده و لحظه به لحظه از این شبکه برای در جریان گذاشتن مردم از ابعاد حادثه پخش کرد.

این روند شبکه «خبر» با توجه به ادامه داشتن عملیات نجات تا به این ساعت ادامه یافته است که تاثیر زیادی در آگاهی بخشی به هموطنان دارد.

این درحالی است که امروز برخی شبکه‌های دیگر با توجه به اعلام خبر رسمی شهادت تعدادی از آتش‌نشانان، ناراحتی و نگرانی عمومی در جامعه، برنامه‌های خود را با این رویداد تلخ تطبیق ندادند.

برغم حادثه تلخ فرو ریختن پلاسکو و زیر آوار ماندن تعدادی از هموطنانمان ، شبکه سوم سیما شب گذشته _پنج‌شنبه 30 دی_ سریال طنز خود را پخش کرد و امروز نیز باتوجه به انتشار خبر رسمی شهادت تعدادی از آتش نشانان فداکار، شبکه «نمایش» همچنان اصرار در پخش فیلم های طنز داشت و فیلمی از «لورل وهاردی» را به روی آنتن برد.

در اغلب شبکه‌های تلویزیون تاکنون هیچ نوارمشکی مبنی برسوگواری برای این آتش نشانان و حادثه تلخ پلاسکو مشاهده نمی‌شود و درحال حاضر، شبکه «خبر» تنها شبکه‌ای است که نوار مشکی مبنی بر همدردی با هموطنان و بازماندگان این حادثه به کار برده است و همچنان به بازتاب خبری این فاجعه می‌پردازد، درحالی که بقیه شبکه‌ها مانند روزهای گذشته به پخش برنامه‌های عادی خود پرداخته‌اند.

شبکه «خبر» همچنین روز گذشته، باتوجه به حضور مردم در محل حادثه و کندسازی جریان امداد و نجات، به طور مکرر به مردم اعلام می‌کرد که محل حادثه را ترک کنند اما شبکه‌های دیگر تلویزیون از مردم می‌خواستند که مانند یک خبرنگار عمل کنند و از این رویداد فیلم و عکس بگیرند.

تمامی این تناقضات درحالی اتفاق می‌افتد که خبر فاجعه پلاسکو در رسانه‌های خارجی نیز بازتاب گسترده‌ای داشته است و بسیاری از شخصیت‌ها و چهره‌های جهانی نیز به همدردی هموطنان ما پرداخته‌اند.

در راستای این اتفاق ایسنا روز گذشته نیز یک گفت‌وگوی اختصاصی با سعید خال، استاد ارتباطات انجام داد که او با اشاره به حادثه‌ فروریختن ساختمان پلاسکو در خیابان جمهوری تهران، اظهار کرد: در این شرایط شاهدیم که رسانه‌های رسمی همانند خبرگزاری‌ها اخبار ر ا با سرعت کمتری از شبکه‌های مجازی منتشر می‌کنند، ولی اخبار منتشر شده صحت دارند و می‌توان به آنها اعتماد کرد.

او در عین حال مطرح کرد: اما در این میان که نه می‌توان به اخبار فضای مجازی اعتماد کرد و هم خبرگزاری‌ها دیرتر از فضای مجازی اخبار موثق را منتشر می‌کنند، رسانه‌ملی می‌تواند با پوشش آنلاین و حضور در محل حادثه، نیاز خبری مخاطبان را برطرف کند. صدا و سیما می‌تواند ضمن سریع بودن در انتشار اخبار در شفاف‌سازی اخبار حوادثی همچون اتفاقی که صبح امروز رخ داد نقش بسیار مهمی را ایفا کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-01-20 17:41

افزودن دیدگاه جدید