کد مطلب: 

195538

توسعه صنعت فاوا با توانمندسازی بخش خصوصی میسر است

"از آنجا که تیم وزارت ارتباطات دولت یازدهم همواره بر این نکته تاکید داشته است که توسعه صنعت فاوا با توانمندسازی بخش خصوصی میسر است و به اعتقاد شخص وزیر ارتباطات، اقتصاد باید در دست بخش خصوصی باشد و دولت باید تنها نقش سیاست‌گذاری، حمایت، نظارت و رفع مشکلات را داشته باشد، لذا سپردن اقتصاد به بخش خصوصی از سیاست‌های جدی وزارت ارتباطات دولت یازدهم بوده است و در راستای تحقق این امر هم زمینه سازی های اصولی شده است".
توسعه صنعت فاوا با توانمندسازی بخش خصوصی میسر است

به گزارش سیتنا، "مونا ارشادی فر" در یادداشت سردبیر شانزدهمین شماره از ماهنامه نسل چهارم نوشت: "با گذری به توسعه فناوری های مختلف در دهه ها و سال های اخیر درخواهیم یافت که هیچ کدام از فناوری های جدید به اندازه و سرعت فناوری اطلاعات و ارتباطات توسعه نیافته اند. این فناوری به دلیل عمومی بودن آن با سایر فناوری ها تفاوت اساسی دارد، به این معنی که تنها در حوزه فعالیت خود تاثیرگذار نیست، بلکه در کل فعالیت های اقتصادی و غیراقتصادی تاثیر بسزائی داشته و در تسهیل انجام امور و بالا بردن بهره‌وری، کارائی دارد.

طی دهه گذشته، توسعه فاوا در گستره جهانی شتاب قابل توجهی داشته‌است و البته توسعه فزاینده اقتصاد جهانی نیز به این امر دامن زده‌است. پیشرفت های فناوری، رقابت بیشتـر و کم کردن محدودیت های تجاری باعث کاهش قیمت کالاها و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات شده‌است که این امر به نوبه خود انگیزه‌ای قوی برای جایگزینی سایر اشکال سرمایه و نیروی کار با تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات به وجود آورده‌‌است. بنابراین، سرمایه‌گذاری در این فناوری در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه اساساً افزایش یافته‌است و افزایش تولید و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به طور قابل ملاحظه‌ای به رشد اقتصادی کمک کرده‌است.

می توان گفت که رشد اقتصادی در سطح جهانی و منطقه‌ای به طور واضح از فناوری اطلاعات و ارتباطات تاثیر پذیرفته‌است، این تاثیر از دهه ۹۰ میلادی نمایان شد و در ۱۰ سال اخیر کاملاً مشهود است و به اذعان کارشناسان، حوزه فاوا جزو سود آورترین بخش ها در اقتصاد دنیا به شمار می رود و با وجود بحران جهانی، از معدود حوزه هایی است که همچنان سودآوری خود را حفظ کرده است.

دولت یازدهم نیز با درک نقش و اهمیت فاوا در اقتصاد، همواره تاکید داشته است که در صدد است تا فناوری اطلاعات را به عنوان پیشران توسعه، توانمندساز حوزه‌های دیگر و تسهیل کننده زندگی و کسب و کار در جامعه گسترش دهد؛ به عبارت دیگر دولت به نقش خود در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه حمایتی و سیاست گذاری واقف است و در این بخش ها نیز به درستی حرکت کرده است.

از سوی دیگر، از آنجا که تیم وزارت ارتباطات دولت یازدهم همواره بر این نکته تاکید داشته است که توسعه صنعت فاوا با توانمندسازی بخش خصوصی میسر است و به اعتقاد شخص وزیر ارتباطات، اقتصاد باید در دست بخش خصوصی باشد و دولت باید تنها نقش سیاست‌گذاری، حمایت، نظارت و رفع مشکلات را داشته باشد و نباید در زمینه تصدی‌گری وارد شده و رقیب بخش خصوصی باشد، لذا سپردن اقتصاد به بخش خصوصی از سیاست‌های جدی وزارت ارتباطات دولت یازدهم بوده است و در راستای تحقق این امر هم زمینه سازی های اصولی شده است.

اعطای مجوزهایی در قالب FCP و MVNO که طی یک سال اخیر توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صادر شده است نیز در راستای تقویت بخش خصوصی و زمینه سازی برای استفاده از ظرفیت موجود در بازار ارتباطات کشور صورت گرفته است؛ اگرچه انتقادهایی به نحـوه واگذاری مجوزهــا و تعدد شرکت های دارای پروانه مطرح است، ولی با درک فرآیند واگذاری امور به بخش خصوصی می توان این دوره را دوره گذار نامید که رفته رفته و با گذشت زمان، نهایتا در فضای رقابتی شکل و شمایل حضور شرکت های مقتدر بخش خصوصی در بازار ارتباطات کشور مشخص شده و البته سایر فعالان بخش خصوصی نیز سهم خود از بازار را دریافت خواهند کرد و در فضایی عادلانه همه آنان به رشد اقتصادی و تحقق اهداف فعال سازی بخش خصوصی کمک خواهند کرد.

در همین راستا در این شماره از ماهنامه نسل چهارم به موضوع اعطای مجوزهایی همچون FCP و MVNO به بخش خصوصی پرداختیم و از میان شرکت های دارای پروانــــه ســـراغ فنـــاپ تلکام که از شــرکت های توانمند حوزه فاواست رفتیم و با مدیرعامل این شرکت به گفت و گو نشستیم. صابر فیضی ضمن تاکید بر برنامه مدون شرکت تحت مدیریتش برای حضور در بازار ارتباطات، تحول در سرویس دهی حوزه ارتباطات ثابت طی سال های آتی را نوید می دهد و تاکید دارد که به دنبال تکمیل فرایند خصوصی سازی بخش مخابرات کشور است. او یکی از موفقیت‌های دولت یازدهم را ایجاد ذهنیت برای رقابتی کردن بازار ارتباطات می داند و این ذهنیت را در مجموعه وزارت ارتباطات هم جاری دانسته و البته شناخت دقیق مجموعه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از بازار ارتباطات را دلیل موفقیت این مجموعه می‌داند.

فیضی در خصوص مجوزهای صادر شده هم معتقد است که اگر این سیاست حداقل سه سال دیگر هم در همه حوزه‌های ارتباطات ادامه یابد، هم بازار رقابتی خواهد شد و هم درآمد دولت در حوزه ارتباطات بالا خواهد رفت و هم سرویس‌های ارائه شده به مشتریان ارزان‌تر خواهد شد. او به مجوزهای صادر شده امیدوار است؛ هرچند که تعداد مجوزها را زیاد می داند، ولی معتقد است که در بازار رقابتی این‌ شرکت ها با هم ادغام می ‌شوند.

در همین حال معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به بررسی چالش های موجود در حوزه فعالیت شرکت‌های دارای مجوز MVNO و FCP پرداخته و در عین حال  پیشنهادات و توصیه هایی به بخش حاکمیتی و شرکت های دارای این مجوزها برای برطرف شدن مشکلاتشان ارائه داده است.

در عین حال که رئیس کمیته ارتباطات مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که با آغاز فعالیت شرکت های دارای مجوز در حوزه ارتباطات ثابت، مردم  و کاربران نیز قدرت انتخاب بیشتری برای دریافت سرویس از اپراتوری که خدمات بهتری را ارایه می کنند، خواهند داشت، رئیس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، تعدد  بالای بازیگران عرصه MVNO و FCP را چالش اساسی این حوزه ها دانسته و در عین حال بر ضرورت ایجاد کنسرسیومی در حوزه FCP تاکید دارد.

گفت و گو های ماهنامه نسل چهارم با سایر مدیران و دست اندرکاران مجموعه فناپ، معاونان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر کارشناسان و تحلیل گران حوزه ارتباطات کشور را به همراه سایر مطالب خواندنی از بازار حوزه فاوا و آنچه در آنسوی مرزها می گذرد را با نگاهی به سرخط اخبار داخلی در ماهی که گذشت در این شماره دنبال کنید".

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-01-16 08:52

افزودن دیدگاه جدید