کد مطلب: 

195398

اپلیکیشن‌هایی برای ارتباط همسایه‌ها؛ از خبررسانی سریع تا درخواست نردبام

اینترنت از سر و کار داشتن واقعی افراد یک محله با یکدیگر کم کرده است. اما طراحان برخی از اپلیکیشن‌ها در پی آن هستند که از طریق این اپلیکیشن‌ها مردم محله‌ها همدیگر را بشناسند، به همدیگر کمک کنند و از امنیت هم پاسداری کنند.
اپلیکیشن‌هایی برای ارتباط همسایه‌ها؛ از خبررسانی سریع تا درخواست نردبام

به گزارش سیتنا به نقل از روزنامه آلمانی زوددویچه سایتونگ، اگر عبارت‌های "همسایه" و "اینترنت" را به زبان انگلیسی گوگل کنید، یکی از اولین نتایج، چگونگی دزدی وای فای همسایه‌ها خواهد بود، اما این چیزی نیست که طراحان و ایده‌پردازان در اینترنت به دنبال آن هستند. طراحان خوش فکر و عمدتا جوان استارت‌آپ‌های حوزه شهری اپلیکیشن‌هایی طراحی کرده‌اند که در سال‌های اخیر و به صورت روزافزون ارتباط همشهریان و بخصوص همسایه‌ها را با یکدیگر ساده‌تر می‌کند.

شاید آن‌ها به دنبال پر کردن خلاء‌ای باشند که اینترنت خود در روابط واقعی افراد ایجاد کرده است. تا پیش از ظهور اینترنت و شبکه‌های اجتماعی اگر کسی از خانه‌‌اش خارج نمی‌شد به سختی می‌توانست ارتباطی معنادار با افراد دیگر داشته باشد. اینترنت اما این موضوع را به شدت تغییر داد و نیاز افراد به خارج شدن از خانه را هم کم‌تر کرد. حالا نشسته بر مبل خانه می‌توان با دورترین افراد کره زمین معاشرت داشت و در عین حال هیچ مراوده‌ای با خانواده‌ای که در آپارتمان کناری یا بالایی زندگی می‌کنند نداشت و حتی اسم آن‌ها را هم به درستی ندانست.

شاید خیلی‌ها بگویند خیلی هم خوب! اما موضوع این است که با وجود همه دستاوردهایی که اینترنت در زندگی روزانه داشته است، هنوز و همچنان این افراد در زندگی واقعی در خانه‌ای زندگی می‌کنند که در محله‌ای در میان شماری از همسایگان واقع شده است. همین‌جاست که طراحان و ایده‌پردازان اینترنت حالا تلاش می‌کنند تا خلاء ایجاد شده را که اینترنت در آن کم تقصیر نیست پر کنند، خلاء دسترسی اندک انسان عصر دیجیتال به محیط واقعی یک محله.

شاید ساده‌ترین سود سر و کار داشتن با همسایه‌ها ایجاد شبکه‌ای برای حمایت فوری از یکدیگر باشد، مثلا از خبررسانی در پیشامدهایی نظیر دزدی یا جا به جا کردن یک میز تلویزیون به داخل خانه و نظیر این‌ها.

اگرچه بسیاری از محصولات دنیای وب به صورت بین‌المللی قابل دسترسی و استفاده‌اند، اما در زمینه اپلیکیشن‌های محلات و همسایه‌ها بسیاری از اپلیکیشن‌ها صرفا به صورت محلی قابل استفاده‌اند و امکانی برای استفاده از آن‌ها در دیگر نقاط وجود ندارد. حتی در صورتی که بتوان در دیگر کشورها هم آن‌ها را دانلود کرد و در آن‌ها ثبت نام کرد، اما اپلیکیشن‌هایی که خاص یک کشور طراحی شده‌اند کم‌تر می‌توانند پاسخ‌گوی نیاز‌های یک محله در کشوری دیگر باشند.

برای مثال مشخص نیست که SeeClickFix که اپلیکیشنی برای گزارش کردن مشکلات غیرفوری محلات در آمریکا به مسئولان محلی و همسایه‌ها است بتواند به همان اندازه در آلمان نیز پاسخ‌گو باشد. خصوصا که اپلیکیشن‌ها به خاطر درگیر کردن بخشی از مقامات محلی، نظیر پلیس یک کشور، در کشور دیگر عملا خالی از فایده می‌شوند.

به گزارش سیتنا، یکی از مسایل منفی اپلیکیشن‌هایی که به همسایه‌ها امکان گزارش‌دهی درباره محل را می‌دهند این است که امکان دادن نسبت‌های ناروا به یکدیگر یا ایجاد هراس بی‌مورد نسبت به تهدیدی که شاید اصلا وجود خارجی نداشته باند نیز دیده می‌شود.

اما با این‌همه نمی‌توان نادیده گرفت که سرعت پخش خبرهای محلی در این اپلیکیشن‌ها که به کاربران "نوتیفیکیشن" می‌فرستد بسیار بالا است و می‌تواند ابزار خوبی هم برای نهادهایی نظیر پلیس برای حفاظت از شهروندان در وضعیت‌های اضطراری باشد. این اپلیکیشن‌ها همچنین به کاربر کمک می‌کنند که به سرعت بتوانند مسایل را به دیگر اعضای محل گزارش دهند. اعضا همچنین می‌توانند برای خدماتی نظیر پیدا کردن مهدکودک خوب یا پرستار بچه و یا خدماتی نظیر لوله‌کشی و … در محله خود در این اپلیکیشن‌ها با یکدیگر گفتگو کنند. اعضا می‌توانند همچنین در صورتی که چیزی در محله گم کرده‌اند اطلاع دهند. بهتر از همه اینکه اعضا می‌توانند در این اپلیکیشن‌ها با همسایه‌های خود آشنا شوند.

نکته مثبت دیگر اینکه آشنایی در این اپلیکیشن‌ها شبیه آشنایی‌هایی که در صفحه‌های شهرها و محلات در فیس‌بوک انجام می‌گیرد نیست. افراد در این اپلیکیشن‌ها امن‌تر هستند چون مثل صفحات فیس‌بوک دیگر کاربران امکان دسترسی به اطلاعات گسترده‌ای مربوط به آن‌ها همراه با عکس‌ها و ... را در اختیار ندارند.

معرفی چند نمونه موفق

اگرچه امکان استفاده بین‌المللی از بسیاری از اپلیکیشن‌های محلات موجود وجود ندارد، تلاش‌هایی که در سطح جهان برای استفاده موثرتر از اینترنت برای همسایه‌ها انجام گرفته است می‌تواند الهام‌بخش ظهور ایده‌های جدید در کشورهای دیگر نیز باشد.

به گزارش سیتنا، اپلیکیشن Nextdoor یکی از مشهورترین اپلیکیشن‌ها در زمینه اپلیکیشن‌های محلات است که در آمریکا به صورت روزافزونی از آن استفاده می‌شود. این اپلیکیشن در سال ۲۰۱۱ طراحی شده است. نیراو تولیا یکی از پایه‌گذاران استارت آپ Nextdoor است. این اپلیکیشن تنها یک سال پس از شروع به کار شبکه‌ای متشکل از ۵۳ هزار محله کوچک در اقصی نقاط آمریکا را در برگرفت. این اپلیکیشن که نسخه سیستم عامل‌های ios و اندرویید آن در بازار اپلیکیشن‌ها رایگان ارایه می‌شود، تا سال ۲۰۱۶ فقط در آمریکا ارایه می‌شد و از یک سال گذشته به کشور هلند نیز وارد شده است.

امکان دسترسی افراد به یکدیگر و به اطلاعات هر محله صرفا بر اساس ثبت نام و وارد کردن آدرس محل زندگی ممکن است.

در همین زمینه می‌توان به اپلیکیشن Getmii نیز اشاره کرد که برای برآورده کردن نیازهای مختلف افراد در محلات است. اگر شما به چیزی نیاز داشته باشید، مثلا یک پیاز، در این اپلیکیشن که پیش از آن عضوش شده‌اید، می‌نویسید و این اپلیکیشن پست شما را با هزار نفر از دیگر اعضا که به شما نزدیک‌تر هستند به اشتراک می‌گذارد. بنابراین احتمال آن که بدون رفتن به در خانه تک تک همسایه‌ها به پیاز برسید بالا است. این اپ کمک بزرگی هم است برای قرض گرفتن مواردی نظیر نردبام و … از یکدیگر.

جز این، البته اپلیکیشن‌هایی هم نظیر مانند Yelp وجود دارند که با تنظیم موقعیت جغرافیایی می‌توانند نقشی شبیه اپلیکیشن مرتبط با محلات ایفا کنند و برای مثال برای دسترسی به رستوران‌ها و کافه‌ها در محله‌های مختلف از آن‌ها استفاده شود. برخی از اپلیکیشن‌ها هم کاربردهای جالب‌تری دارند، Wiman برای پیدا کردن اینترنت وای فای در نزدیک‌ترین محل کاربر می‌تواند استفاده شود. اپلیکیشن Avoid Humans هم در نهایت برای آن دسته از کاربرانی است که مایل‌اند از خانه‌ی خود بیرون بروند ولی مایل به همنشینی با دیگران نیستند. آن‌ها می‌توانند با مراجعه به این اپلیکیشن جذابیت‌های طبیعی یا هنری نزدیک خود را که نیاز به همراهی دیگر افراد ندارد پیدا کنند و از روز خود بی‌نیاز به معاشرت با دیگران لذت ببرند.

انتهای پیام

برای مشاهده جدیدترین اخبار و تحولات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به سیتنا مراجعه کنید.

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-01-13 22:17

افزودن دیدگاه جدید