کد مطلب: 

195090

در پی دستور دولت چین، اپل اپلیکیشن نیویورک تایمز را حذف کرد

اپل اپلیکیشن‌های خبری نیویورک تایمز به زبان‌های چینی و انگلیسی را از اپل استور در چین حذف کرده است. اپل در توضیح می‌گوید مطلع شده نیویورک تایمز قوانین چین را نقض کرده است. اپل جزییات بیشتری از این موضوع فاش نکرده است.
در پی دستور دولت چین، اپل اپلیکیشن نیویورک تایمز را حذف کرد

به گزارش سیتنا، شرکت "اپل" نسخه انگلیسی و چینی اپلیکیشن‌های خبری روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز را از فروشگاه آن‌لاین خود در کشور چین حذف کرده است. اپل می‌گوید برای تطبیق باخواست دولت چین چنین کاری کرده است.

این اقدام اپل به آخرین راه‌های ممکن برای دسترسی بی‌واسطه‌ی شهروندان چین به محتوای خبری نیویورک تایمز خاتمه داد. شهروندان چین برای دسترسی به نیویورک تایمز مجبور به استفاده از نرم‌افزارهای مختلف برای رد کردن سد فیلترینگ هستند. نیویورک تایمز از سال ۲۰۱۲ و در پی انتشار گزارشی درباره ثروت خانواده ون جیاباو، یکی از نخست‌وزیرهای سابق چین، در این کشور فیلتر شده است.

فرد ساینز، یکی از سخنگوی اپل، به نیویورک تایمز گفته است که تا مدت نامعلومی اپلیکیشن خبری نیویورک تایمز مجاز به نمایش محتوا در اپل استور در چین نیست. او گفته است: «به ما اطلاع داده شده است که این اپلیکیشن مقررات محلی را نقض می‌کند.» به گفته او اپلیکیشن نیویورک تایمز تا زمانی که این وضع تغییر کند در اپل استور چین نمایش داده نخواهد شد.

نیویوک تایمز می‌گوید اپل حاضر نشده است جزییات قانونی را که می‌گوید نیویورک تایمز نقض کرده مشخص کند. همچنین اپل افشا نکرده است که از سوی چه نهادی با این کمپانی تماس گرفته شده و آیا حکم قانونی از سوی دادگاه یا هر مرجع قضایی دیگر ضمیمه درخواست بوده است یا خیر.

اداره مربوط به امور اینترنت نیز در چین به سوالات فکس شده از سوی نیویورک تایمز پاسخ نداده است. با این همهبرخی رسانه‌های چین گزارش‌های کوتاهی از حذف اپلیکیشن نیویورک تایمز از اپل استور منتشر کردند.

اپل خود هنوز بیانیه مستقلی در این زمینه صادر نکرده است. اما نیویوک تایمز در بیانیه‌ای دستور حذف اپلیکیشن‌های خبری خود از اپل استور چین را در راستای سیاست‌های دولت چین برای مسدود کردن دسترسی کاربران به گزارش‌های مستقل این رسانه از چین می‌داند. در این بیانیه آمده است پوشش خبری نیویوک تایمز در چین هیچ تفاوتی با پوشش خبری این رسانه در دیگر کشورهای دنیا ندارد.

در هفته‌های اخیر نیویورک تایمز گزارش‌های متفاوتی درباره چین منتشر کرده است. یکی از این گزارش‌ها درباره میلیاردها دلار یارانه‌ای است که دولت چین برای بزرگ‌ترین کارخانه آی‌فون فراهم می‌کند. چین همچنین یکی از بازارهای اصلی آیفون در جهان است.

نیویورک تایمز می‌گوید تصمیم اپل بر آن دسته از کاربرانی که پیش از این اپلیکیشن‌های خبری نیویورک تایمز را دانلود کرده بودند اثری نخواهد داشت. ولی کاربران قادر به دانلود اپلیکیشن‌های خبری نیویورک تایمز از چین نخواهند بود مگر این‌که به خرید آن از اپل استور کشورهای دیگر اقدام کنند که برای این کار نیاز به کردیت کارت و آدرس مشخص است.

دولت چین از ماه ژوئن ۲۰۱۶ مجموعه قوانین محدودکننده‌ای را در رابطه با اپلیکیشن‌ها وضع کرده است. برای مثال در این مجموعه مقررات آمده است اپلیکیشن‌ها نمی‌توانند فعالیت‌هایی را در بربگیرند که از سوی قانون منع شده است و "امنیت ملی کشور" را به خطر می‌اندازد. بر اساس این مقررات، اپلیکیشن‌ها نباید به انتشار محتوایی که ممنوع تشخیص داده شده است اقدام کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-01-08 18:03

افزودن دیدگاه جدید