کد مطلب: 

194907

حمایت از تولیدکننده ایرانی باید دغدغه نخست همه ایرانیان باشد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیامی به جشنواره ایران ساخت، از مسوولان و دست اندرکاران خواسته است، ترویج فرهنگ سازی و حمایت از کالای دانش بنیان ایرانی، در زمانه ای که اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان، ضرورت و حقیقتی انکارناپذیر است، می باید که نصب العین همه قرار گیرد.
حمایت از تولیدکننده ایرانی باید دغدغه نخست همه ایرانیان باشد

به گزارش سیتنا، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در آستانه برگزاری جشنواره ملی فرهنگی و هنری «ایران ساخت»، پیامی صادر کرد. در متن کامل این پیام آمده است:
«مفتخریم که بگوییم که در همه ی ابعاد علمی و فرهنگی برنامه داریم. البته هیچکس مدعی نیست که عملکردها بدون عیب و نقص است. آن چه لازم به نظر می رسد، هم گرایی و هم افزایی بین دستگاه های اجرایی برای اجرای برنامه های علمی و فرهنگی است که توسط نهادهای مرتبط و فعال در این حوزه تدوین شده است.
می توان گفت مصوبات شورای عالی انقاب فرهنگی آیینه ی تمام نمای تحولات علمی و فرهنگی سی و دو سال اخیر کشور هستند و این شورا همواره تلاش کرده است تا از همه ی ظرفیت ها و قابلیت ها بهره گیری کند. در این میان، ترویج فرهنگ سازی و حمایت از کالای دانش بنیان ایرانی، در زمانه ای که اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان، ضرورت و حقیقتی انکارناپذیر است، می باید که نصب العین همه ی ما قرار گیرد؛ چه در قانون گذاری و چه در عمل و اجرا.
فرهنگ و علم، بالهایی هستند تا خیال و رویا و انگیزه و ایده و خلاقیت را به واقعیت بدل کنند. هر یک از این حوزه ها، در روزمره ما جاری و قدیمی اند. اما موضوع قابل نقد آن است که این دو مولفه ی گران بها، مدت هاست به واسطه ی تکیه بر داشته های مادی زیرزمینی، از هم فاصله گرفته اند و اوج گرفتن و بالا رفتن را برایمان در سده های قبل، دشوار کرده اند. واقعیت این است که همه ی آن چه می خواهیم تا پیشتازی علمی در سطح منطقه و جهان را به رخ دیگران بکشانیم، مهیا و هویداست. بنابراین آ نچه خود داریم را از دیگران تمنا کردن، کاری نابجاست. گرچه مراودات و تبادلات، اصل انکارناپذیر تنوع و تکثر در علم و فناوری است اما به قاعده بودن رابطه ها، می باید که در اولویت باشد.
جایگاه رسانه ها و فعالان آن نیز، والا و قابل تقدیر است. معمولا اخبار و گزارش ها در حوزه های فرهنگی و علمی، امیدوار کننده و نویدبخش روزهای خوب است. چرا که ذات کار فرهنگی و ذات کار علمی، مبتنی بر خوب شدن و بهتر شدن است. سلطه رسانه ها اگر از دستان اخبار نگران کننده و دلشوره آور خارج شود و دمی آسایش و آرامش آگاهانه و پیش برنده از جنس علم و فرهنگ در ذهن جامعه تزریق شود، روزهای روشن و درخشان تری را شاهد خواهیم بود.
ایده گرایی و خلاقیت سنجی نیز باید از دبستان ها آغاز شود تا نهال های گرانقیمت، در دوران فارغ التحصیلی و دانشگاهی، صاحب ساقه های برومند و تنومندی شوند که امید و آمال را در همین خاک ببینند و با وزیدن بادهای مهرگان از سوی بیگانگان، به سرعت به آنان تمایل نیابند و ساختن میهن را وظیفه ای دوست داشتنی تر و سودآورتر نسبت به حضور در غربت بدانند.
جشنواره ی ملی فرهنگی و هنری «ایران ساخت» هم، چکیده ی همه ی این سخن ها و نکته هاست .حمایت از تولیدکننده ی ایرانی و کمک به دیده شدن محصولات و خدمات دانش بنیان ایرانی، باید دغدغه ی نخست همه ی ایرانیان عزیز و مومن باشد. «ایران ساخت» این دغدغه را دلنشین و مکرر کرده است تا از ذهن جامعه ی ما فراموش نشود.  
امیدوارم حاصل این رویداد با تلاش و زحمات همه ی دست اندرکاران و دلسوزان ایران اسلامی، به زودی به بار بنشیند. جا دارد از همکاران خوبمان در ستاد «توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان» معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نسبت به
اهتمام این مهم و هنرمندان همراه در این جشنواره، کما ل تشکر را داشته باشم.»
براساس این گزارش، جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری، دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 15 تا 18 دی‌ماه سال جاری شاهد نمایش آثار برگزیده در خانه هنرمندان ایران خواهد بود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-01-03 13:19

افزودن دیدگاه جدید