کد مطلب: 

194846

احتیاط رگولاتوری بانکی مانع رشد بانکداری الکترونیک در ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: در گذشته دوستانی با زحمت توانستند چهارچوب بانکداری الکترونیکی را ایجاد کنند که نسبت به منطقه جلوتر بود اما اتفاقات دنیا در عرصه الکترونیکی کردن و همچنین احتیاط رگولاتوری بانکی باعث ایجاد تاخیر شده است.
احتیاط رگولاتوری بانکی مانع رشد بانکداری الکترونیک در ایران

به گزارش سیتنا، دکتر محمود واعظی در ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام پرداخت  افزود: دولت یازدهم یک دولت توسعه ای است و در سه سال گذشته با همه محدودیت ها و بعد از برداشته شدن تحریم ها همه شاخص های اقتصادی رو به رشد و مثبت شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه دولت علاوه بر توسعه اقتصادی باید بدنبال توسعه اجتماعی، فرهنگی و دیگر بخش ها باشیم، تصریح کرد: امروز  در دنیا تعداد کاربران اینترنت از ٣ میلیارد نفر عبور کرده و ضریب نفوذ باند پهن سیار به حدود ۵٠ درصد است و تعداد مشترکان تلفن همراه  ٧ میلیارد نفر است و فکر می کنیم تحولات بسیار سریعی در حال وقوع است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید  تصریح کرد: در گذشته در حوزه ICT هر شش ماه یکبار شاهد تحول  از نظر سخت افزار بودیم  و اما بعد این تحول در حوزه نرم افزار تحولات رخ داد و هم اینک حوزه خدمات در فضای جهانی تحول ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ٢٠١۵ درآمد پرداخت موبایل۴۵٠ میلیارد دلار بوده، افزود: پیش بینی می شود در سال ٢٠١٩ این رقم به بیش از هزار میلیارد دلار برسد.

دکتر واعظی با بیان اینکه در دنیا و کشورهای صنعتی پدیده هایی رخ می دهد که باید به استقبال آنها رویم،  اظهار کرد: در غیر اینصورت این پدیده ها به  ما تحمیل می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درآمد جهانی ICT را ۴۴٠٠ میلیارد یورو در سال ٢٠١٩ پیش بینی کرد و گفت: پدیده های جدیدی در راه است که در کار ما تاثیرگذار است.

وی با اشاره به نسل سوم و چهارم تلفن همراه خاطرنشان کرد: در چند سال آینده با نسل پنجم مواجه ایم که ١٠ برابر نسل چهارم سرعت دارد.

وی با بیان اینکه تا سال ٢٠٢۵ در حوزه اینترنت اشیا ۵٠ تا ١٠٠ میلیارد انسان و شی به اینترنت متصل می شوند افزود: لازم است بازنگری در این خصوص در کار خود داشته باشیم و تلاشمان این بوده که از دنیا عقب نیفتیم.

عضو کابینه دولت یازدهم در مورد هزینه کرد در زیر ساخت گفت: در سه سال گذشته ١٢هزارمیلیارد تومان هزینه کردیم که ۴هزار میلیارد توسط بخش دولتی و ٨هزار میلیارد توسط بخش خصوصی بوده است و در برنامه ششم توسعه داریم که ۶٠هزار میلیارد تومان دیگر هزینه شود که ٢٠هزار میلیارد آن توسط بخش دولتی و ۴٠هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی هزینه می شود.

دکتر واعظی با تاکید بر اینکه علاوه بر این ارقام 50هزار میلیارد تومان دیگر نیز توسط صنایع مرتبط با حوزه ICT سرمایه گذاری می شود، گفت: سرمایه گذاری صورت گرفته برای فراهم کردن زمینه هاست تا کار مستمری بتوانیم در حوزه های مختلف مثل بانکداری الکترونیکی بوجود آوریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه هم اکنون 700 شهر به نسل سوم تلفن همراه و 350شهر به نسل چهارم تلفن همراه تجهیز شده اند، اظهار کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته پهنای باند پهن داخل کشور که در ابتدای دولت 624 گیگابیت بوده است امروز به  4هزار گیگابیت افزایش پیدا کرده که با سرمایه گذاری های صورت گرفته این میزان تا پایان امسال به 10هزار گیگابیت برسد تا چیزی حدود 2.5 برابر افزایش پیدا کند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید بستر را برای ورود به تحولات عصر جدید فناوری اطلاعات فراهم دانست و تصریح کرد: این بستری که در شبکه باندپهن و شبکه ملی اطلاعات فراهم می کنیم می تواند زیرساخت های الکترونیکی کردن را دگرگون کند تا توسعه اقتصاد دانش بنیان، افزایش کارآفرینی و اشتغال را در پی داشته باشد.

وی خطاب به مسوولان بانکی و مالی کشور افزود: اگر بتوانیم بیشتر با هم همکاری داشته باشیم، رفع گلوگاه ها، ایجاد یکپارچگی، افزایش رعت و بهره وری، افزایش امنیت تراکنش ها و افزایش دسترسی مردم برای استفاده از خدمات، حذف مقررات زائد و کاهش نظام بانکی را شاهد خواهیم بود.

دکتر واعظی با اشاره به اینکه امروز با بانکداری مواجه ایم که از نظر الکترونیکی نسبت به جهان و حتی منطقه کهنه است، گفت: در گذشته دوستانی با زحمت توانستند چهارچوب بانکداری الکترونیکی را ایجاد کنند که نسبت به منطقه جلوتر بود اما اتفاقات دنیا در عرصه الکترونیکی کردن و همچنین احتیاط رگولاتوری بانکی باعث ایجاد تاخیر شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ارتباط خوب با بانک مرکزی برای پیشبرد همکاری ها خبر داد و خاطرنشان کرد: امروز عملا با توجه به تحولات ایجاد شده همچون عرصه نسل سوم و چهارم تلفن همراه شاهدیم که نزدیک به 40 میلیون تلفن هوشمند در دستان مردم است که هر تلفن هوشمندی می تواند نقش یک کارت بانکی و دستگاه کارت خوان را داشته باشد بنابراین فکر می کنیم رگولاتوری ICT و رگولاتوری بانکی باید ارتباط نزدیکتری داشته باشند تا بتوانیم در عرصه تحولات الکترونیکی گام مثبتی را برداریم.

وی با بیان اینکه هم اکنون وزارتخانه ها، دستگاه ها و نهادهای مختلفی در حال استفاده از شبکه باند پهن کشور و شبکه ملی اطلاعات هستند، گفت: در پی راه اندازی باند پهن کشور و شبکه ملی اطلاعات امسال بیش از 100هزار شغل در این حوزه ایجاد شده و علاوه بر آن 100هزار اپلیکیشن نیز نوشته شده است.

وی با تاکید بر اینکه برای افتتاح دولت الکترونیک در دهه فجر لازم است که بانک ها سرعت و عمل بیشتری از خود نشان دهند، افزود: این آمادگی را داریم تا همه امکانات زیرساختی را برای این منظور فراهم کنیم تا بتوانیم خود را برای تحول آماده کنیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با ارایه آماری تصریح کرد: شبکه انتقال داده کشور از ابتدای احداث آن طی سه و نیم سال گذشته 5 برابر شده است و شبکه باند پهن کشور 7 برابر رشد داشته است. ضمن اینکه کسانیکه از اینترنت استفاده می کنند از ابتدای دولت یازدهم که 3.5 میلیون نفر بوده اند تا کنون به بیش از 40 میلیون نفر رسیده اند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-01-02 19:09

افزودن دیدگاه جدید