کد مطلب: 

194682
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، خبر داد:

ارزش SMEها و صندوق‌ های خطرپذیر در فرابورس به 240 میلیارد تومان رسید

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری فعالان کسب و کارهای فناور کوچک و متوسط و صندوق‌های سرمایه گذاری خطرپذیر گفت: فرهنگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا جسورانه، دارای ریشه‌های عمیقی در فرهنگ اقتصادی کشورمان است و اکنون با حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در فضای اقتصاد کشور، به شکلی مدرن و متناسب با فضای اقتصادی کنونی برای حمایت از رشد کسب و کارهای کوچک و متوسط تعریف شده است.
ارزش SMEها و صندوق‌ های خطرپذیر در فرابورس به 240 میلیارد تومان رسید

به گزارش سیتنا، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آیین رونمایی از بازار شرکت‌های متوسط و کوچک و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، به فرهنگ ریشه‌دار سرمایه‌گذاری خطرپذیر در اقتصاد کشورمان اشاره و اظهار کرد: امروز در حالی بازار صندوق‌های VC رونمایی می‌شود که فرهنگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا جسورانه، دارای ریشه‌های عمیقی در فرهنگ اقتصادی کشورمان است و تا پیش از زمانی که نفت، تکیه‌گاه اقتصادمان قرار بگیرد، جلوه‌های این فرهنگ را در کسب و کارهای پیشینیان می‌توان مشاهده کرد.

وی ادامه داد: صاحبان کسب و کارهای قدیم یا به اصطلاح بازاری‌ها، فرصت و زمینه‌های لازم برای کارآفرینی را در اختیار جوانان قرار می‌دادند و به این شکل حمایت‌های لازم برای ایجاد کسب و کار را در اختیار نسل‌های بعدی می‌گذاشتند که این موضوع جلوه‌ای است از سرمایه‌گذاری جسورانه که امروزه به شکلی مدرن و متناسب با فضای اقتصادی کنونی برای حمایت از رشد کسب و کارهای کوچک و متوسط تعریف شده است.

ستاری ادامه داد: اساس کار صندوق‌های جسورانه این است که روی تعدادی کسب و کار سرمایه‌گذاری کنند که طبیعتا همه در این مسیر موفق نمی‌شوند، اما کسب و کارهایی که به موفقیت می‌رسند، هزینه‌ کسب و کارهای ناموفق را جبران می‌کنند و مهم‌تر از همه فعالانی که در کسب و کارهای خود شکست می‌خورند، با انگیزه بیش‌تر و در فضای دیگری در مسیر کارآفرینی فعالیت می‌کنند که در حقیقت ماهیت اقتصاد دانش‌بنیان به دنبال ایجاد همین فرهنگ، یعنی ارائه فرصت دوباره به نیروی انسانی جوان برای کسب تجربه و کسب اعتمادبه نفس برای شکل دادن یک کسب و کار دانش‌بنیان موفق است.

حل مشکلات اقتصادی به مدد نگاه تازه اقتصاد دانش‌بنیان

ستاری با بیان این‌که تصور حل شدن مشکل اشتغال جوانان با ایجاد پالایشگاه، کارخانجات و واحدهای صنعتی به شیوه قدیمی نادرست و شکست خورده است، افزود: این اندیشه از اقتصاد نفتی نشأت می‌گیرد و امروزه تفکر اقتصاد دانش‌بنیان به مدد شرکت‌های جوان که توانسته‌اند در یک فضای محدود بدون صرف منابع و بدون آسیب‌ها و ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از صنایع قدیمی، به اشتغال چند صد نفری و درآمدهای چند هزار میلیاردی برسند، الگوهای غلط پیشین یادشده را در هم شکسته است.

رشد چندهزار برابری استارت‌آپ‌ها در فضای کسب و کار کشور

نایب‌رییس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی کسب و کارهای فناورانه را فرصتی ارزشمند برای سرماهی‌گذاران ارزیابی کرد و گفت: بسیاری از استارت‌آپ‌ها در کمتر از یک سال بیش از هزار درصد رشد می‌کنند و سرمایه‌گذار بخش خصوصی باید به این درک برسد که سرماهی‌گذاری در این حوزه بیش از هر حوزه دیگری سودآور و البته برای اقتصاد کشور مفید خواهد بود.

وی افزود: بیش از 20 شتاب دهنده نوآوری با استارت‌اپ‌ها را در مسیر رشد هدایت می‌کنند که این ظرفیت روبه رشد بر مبنای بیش از 30 میلیون نیروی انسانی جوان و رتبه دوم تربیت فارغ‌التحصیل رشته‌های فنی و مهندسی ظرفیتی منحصر به فرد برای رشد این کسب و کارهاست که می‌تواند رشد روزافزون اقتصاد کشور را رقم بزند.

رییس بنیاد ملی نخبگان، ورود درآمد بدون زحمت نفت به ادبیات اقتصادی کشور را منشأ شکل‌گیری بسیاری از مفاهیم فرهنگی نادست اقتصادی دانست و گفت: با سیطره یافتن درآمد نفت بر عرصه‌های گوناگون کشور طی سال‌های گذشته، بسیاری از مفاهیم صحیح مانند کارآفرینی جای خود را به استحصال درآمد بدون زحمت نفتی دادند و یا اشتغال با مفهوم استخدام دولتی جایگزین شد که در نتیجه دانشگاه به جای تلاش برای حل مشکلات صنعت، کارآفرینی و تربیت نیروی کارآفرین و بر اساس سرفصل‌های نامتناسب با نیاز جامعه صرفاً فارغ‌التحصیل تربیت کرد و از سوی دیگر، صنعتی به وجود آمد که به ماشین‌سازی، بهینه‌سازی و نوآوری نمی‌اندیشید و جایی برای نیروی کار متخصص دانشگاهی نداشت.

ایجاد فضای مناسب کسب و کار  فناورانه راه‌کار بازگشت رونق به اقتصاد کشور

رییس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان راه‌کار بازگشت رونق به کسب و کار را مستلزم ایجاد فضای کسب و کار برای شرکت‌های فناور دانست و افزود: قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به همین منظور شکل گرفت و با تلاش برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان از راه‌های چون ارائه بیش از 80 خدمت از جمله معافیت‌های مالیاتی، گمرکی، سربازی و... محیط مناسب برای کسب و کار فناورانه و نوآور بر پایه توانمندی جوانان را ایجاد کند.

ستاری به حمایت جدی معاونت علمی و فناوری از توسعه کسب و کارهای فناورانه نوپا و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه اشاره کرد و گفت:به حمایت علی‌رغم تمام موانع و مشکلات و بعضا مخالفت‌ها، از شکل‌گیری این محیط کسب و کار و چتر حمایتی ایجاد شده برای شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم و امیدواریم با پیوستن نهادها و بخش‌ها گوناگون به فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان و اتفاق خوبی که با راه‌اندازی بورس ایده آغاز شد و با شکل‌گیری باز VC ادامه یافت، اصلاح فرهنگ اقتصادی پیشین و ورود بخش خصوصی به عرصه سرماه‌گذاری در حوزه پژوهش را شاهد باشیم.

در ادامه این مراسم با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، مدیرعامل شرکت فرابورس، رییس اتاق بازرگانی تهران و رییس سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران بازار شرکت‌های کوچک و متوسط و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه در سازمان بورس و اوراق بهادار رونمایی شد.

بر اساس این گزارش با بررسی 10 شرکت Sme، تعداد 6 شرکت و نیز پس از بررسی 7 صندوق‌ سرمایه‌گذاری خطرپذیر، تعداد 4 صندوق پذیره‌نویسی و به بورس راه یافتند یا عرضه اولیه شدند که مجموعه بالغ بر 240 میلیارد تومان ارزش بازاری آنان برآورد شده است.

پیش از این بر اساس نیز بر اساس موافقتی میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با سازمان بورس و فرا بورس، زمینه سرمایه گذاری شرکت های دانش بنیان در بورس و حضور این شرکت‌ها به عنوان شرکت‌های سهامی در فضای بورس به منظور تامین اعتبار و تامین مالی این شرکت‌ها فراهم شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-12-27 14:17

افزودن دیدگاه جدید