کد مطلب: 

194594
با نگاهی به حضور پاویون ایران در نمایشگاه ITU بانکوک؛

درک نقش استراتژیک ایران در بازار آتی ارتباطات دنیا

"نمایشگاه تلکام تایلند فرصت مغتنمی برای ورود شرکت های ایرانی در بازار بین المللی و استفاده از فرصت های مسکوت این حوزه بود که با درک صحیح، هم امکان حضور هر چه موثرتر شرکت های ایرانی در سطح بین الملل فراهم شد و هم این تعاملات توانست زمینه سرمایه گذاری شرکت های بزرگ و معتبر حوزه ICT در ایران را فراهم کند".
درک نقش استراتژیک ایران در بازار آتی ارتباطات دنیا

به گزارش سیتنا، "مسعود فاتح" مدیرمسوول ماهنامه نسل چهارم در سرمقاله پانزدهمین شماره از این نشریه، نوشت: "نظر به حضور شرکت های دولتی و خصوصی بخش ICT کشورمان در قالب پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه ITU بانکوک و بهره گیری شرکت های ایرانی از فرصت تعاملات بین المللی موجود در این نمایشگاه معتبر، بار دیگر به این موضوع می پردازیم.

در دهه اخیر همزمان با رونق صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورمان شاهد تلاش فعالان این حوزه برای حضور در بــازارهای منطقـه ای و بین المللی هستیم. شاید حضور دوره ای شرکتهای ایرانی در نمایشگاه هایی همانند جیتکس، سبیت، موبایل بارسلون و سایر نمایشگاه های منطقه ای در سال های اخیر هم در همین راستا صورت گرفته است، اما باید بررسی کرد که در گام نخست این نمایشگاه ها در چه سطحی و برای کدام طیف از مخاطبان برگزار می شود و در گام بعدی حضور شرکتهای ایرانی در نمایشگاه های اینچنینی آن هم با هزینه های بالا چه فرصتی برای عرض اندام بین المللی آنها فراهم کرده است؟

به نظر می رسد نفس حضور فعالان ایرانی حوزه ICT و حتی مدیران و تصمیم گیران این حوزه در این نمایشگاههای معتبر منطقه ای و بین المللی به عنوان بازدیدکننده، خالی از اشکال است و حتی اگر این بازدیدها به صورت هدفمند و با نیت الگوبرداری از آنچه پیشروهای این حوزه در دنیا انجام داده اند هم صورت گیرد، بسیار مفید فایده و راهگشا خواهد بود، ولی صرف هزینه بالا برای حضور نمایشگاهی شرکتهای ایرانی در نمایشگاه های مختلفی که دستاورد اقتصادی و تکنولوژیکی برای آنان به همراه نداشته است، نه تنها موثر نخواهد بود، بلکه در صورت عدم امکان برقراری تعاملات بین المللی در این نمایشگاه ها، می تواند به جایگاه فنی شرکت های ایرانی صدمه وارد کرده و این شرکت ها را تنها به عنوان مصرف کننده کالاهای تکنولوژیکی در دنیا مطرح سازد.

اما جالب آنکه برخی صاحبان ایده، فعالان و شرکت های ایرانی که امکان عرض اندام بین المللی در بازارهای تخصصی حوزه ICT را داشتند از حضور در یک نمایشگاه مهم غفلت کرده بودند و آن حضور در تخصصی ترین نمایشگاه سالیانه ITU به عنوان معتبرترین نهاد بین المللی حوزه ارتباطات بود.

در سال های اخیر حضور ایران در نشست ها، اجلاس ها و نمایشگاه های این اتحادیه تنها به طیف خاصی از بخش دولتی، برخی شرکت های نیمه دولتی و حتی نمایندگان دانشگاهی خلاصه شده بود و کمتر شرکت خصوصی و یا صاحب ایده ای در کشور ما برای بهره برداری از این مجامع و نمایشگاه ها برنامه ریزی می کرد.

طبیعتا حضور برنامه ریزی شده در اجلاس ها و نمایشگاههای سالیانه ITU از یک سو امکان تعامل با عالی ترین مقامات حوزه ICT از سایر کشورهای دنیا و مجامع بین المللی این حوزه را فراهم می کند و از سوی دیگر امکان پیوند شرکت های ایرانی با سرمایه گذاران بین المللی را میسر می سازد تا در نهایت شرکت های توانمند، اجرای پروژه های مورد نظر ITU و سایر سرمایه گذاران در کشورهای هدف را عهده دار شوند.

بخش دولتی در یک دهه و اندی سال اخیر با حضور در اجلاس های ITU و ارائه گزارش به کشورهای عضو، همچنین تعامل با سایر مسوولان دولتی حوزه ارتباطات در سایر کشورهای دنیا، زمینه را برای حرکت ایران در ریل توسعه جهانی ارتباطات فراهم کرده است، اما آنچه در همه این سال ها مغفول مانده بود راهبری بخش خصوصی برای استفاده از زمینه تعاملات بین المللی بود که این مهم در سال جاری و با حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه بانکوک فراهم شد.

نمایشگاه ITU Telecom World بانکوک به عنوان معتبرترین و مهمترین رخداد نمایشگاهی سالیانه ITU ، از 14 تا 17 نوامبر 2016 (24 تا 27 آبان ماه 95) در پایتخت تایلند برگزار شد و شرکت های دولتی و خصوصی حوزه ارتباطات و مخابرات ایران نیز همراه با سایر تاثیرگذاران حوزه ارتباطات در دنیا، در قالب پاویون کشورمان در این نمایشگاه حضور یافتند.

در نمایشگاه تلکام امسال که به همت وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات و سازمان مخابرات تایلند بر پا شد، بالغ بر 350 شرکت معتبر حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از پنج قاره دنیا در قالب پاویون و یا به صورت انفرادی حضور یافته و به ارائه توانمندی هایشان پرداختند. در همین حال، تعدادی از شرکت های خصوصی حوزه ICT از ایران، به همراه شرکت ارتباطات زیرساخت در پاویون 150 متر مربعی کشورمان در نمایشگاه گرد آمدند تا علاوه بر ارائه توانمندی ها، نسبت به مذاکره با شرکت های بین المللی حاضر در نمایشگاه اقدام کنند.

نکته قابل توجه آنکه شرکت های ایرانی حاضر در این نمایشگاه موفق شدند در این فرصت نمایشگاهی نسبت به افزایش تعاملات بین المللی با سایر شرکت های معتبر حوزه ارتباطات و مخابرات اقدام کنند و در امضای تفاهم نامه هایی دوسویه فرصت حضور در بازارهای بین المللی به همراه زمینه سازی برای حضور شرکت های خارجی در بازار ایران را فراهم کنند و همه این موارد در سایه حضور در این فرصت نمایشگاهی برای فعالان ایرانی فراهم شد.

همانطور که هولین ژائو، دبیرکل اتحادیه بین المللی ارتباطات (ITU)، گفت؛ از آن جایی که ایران یکی از اعضای فعـال در رویدادها و برنامه های ITU است، لذا حضور این کشور در نمایشگاه امسال ITU به خصوص به صورت پاویون برای ما اهمیت ویژه ای داشت. حضور ایران در نمایشگاه بانکوک نه تنها به دلیل حضور بخش های زیرساختی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بلکه به جهت حضـــور شرکت های خصوصی از ایران که نقش موثری در توسعه اقتصادی، فناوری و سازندگی صنعت ICT دارند برای ITU بسیار مهم بود که این امر محقق شد.

سخنان عالی ترین مقام اتحادیه جهانی ارتباطات در خصوص نقش ایران در حوزه ICT، حاکی از نقش استراتژیک ایران در بازار آتی مخابرات دنیاست که نه تنها قابل صرف نظر کردن نیست بلکه در گام نخست به عنوان قطب منطقه ای و در گام های بعدی در جایگاه تاثیرگذار در حوزه بین الملل قابل تاکید خواهد بود.

در پایان می توان گفت نمایشگاه تلکام تایلند فرصت مغتنمی برای ورود شرکت های ایرانی در بازار بین المللی و استفاده از فرصت های مسکوت این حوزه بود که با درک صحیح، هم امکان حضور هر چه موثرتر شرکت های ما در سطح بین الملل فراهم شد و هم این تعاملات توانست زمینه  سرمایه گذاری شرکت های بزرگ و معتبر حوزه ICT در ایران را فراهم کند که در آینده نزدیک شاهد تحقق این مهم خواهیم بود".

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-12-25 01:59

افزودن دیدگاه جدید