کد مطلب: 

193878

انتخابات ریاست جمهوری 96 با این دستگاه های الکترونیکی انجام می شود؟

معاون مرکز دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور با اشاره به رونمایی از دستگاه های اخذ رای الکترونیکی انتخابات در نمایشگاه الکامپ گفت: با این دستگاه ها حداکثر یک ساعت پس از پایان رای گیری می توان نتایج هر شعبه را به ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام کنیم.
انتخابات ریاست جمهوری 96 با این دستگاه های الکترونیکی انجام می شود؟

به گزارش سیتنا، علیرضا براتی، معاون مرکز دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور پیرامون برگزاری انتخابات الکترونیکی در کشور، گفت: در نمایشگاه الکامپ یک شعبه اخذ رای واقعی را شبیه سازی کردیم تا مردم با روند انتخابات الکترونیکی آشنا شوند و در این شبیه سازی به جای کاندیداهای اسمی، نام سازمان ها و شرکت هایی که در الکامپ غرفه دارند را در دستگاه ثبت کردیم تا مردم و بازدیدکنندگان به آنها رای دهند تا ضمن اینکه با فرایند انتخابات الکترونیکی آشنا می شوند، نتایج نیز در اختیار مسوولان برگزاری نمایشگاه قرار می دهیم.

وی با بیان اینکه انتخابات الکترونیکی اولین بار در سال ۱۳۹۰ در انتخابات مجلس در ۱۴ حوزه انتخاباتی با موفقیت تجربه شد که مورد تایید شورای محترم نگهبان نیز به عنوان ناظر قرار گرفت، افزود: از سال گذشته دستگاه های اخذ رای الکترونیکی را با کیفیت بهتری ساختیم و در نمایشگاه الکامپ امسال رونمایی شد تا مردم با آن آشنا شوند.

معاون مرکز دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور تصریح کرد: هم اکنون مذاکرات در این مورد با شورای محترم نگهبان در حال انجام است که به محض تایید، در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از این دستگاه ها در فرایند اخذ رای استفاده می شود.

براتی با اشاره به انتخابات شورای اسلامی شهر روستا در سال آینده اظهار کرد: نمایندگان مجلس به عنوان ناظر آن انتخابات مایل هستند از این تجهیزات در انتخابات شهر و روستا بخصوص در شهرهای بزرگ استفاده شود که در شمارش آرا بتواند کمک کند.

وی مهمترین ویژگی این دستگاه ها را صحت، دقت و سرعت دانست و افزود: استفاده از دستگاه های الکترونیکی اخذ رای به نحوی است که حداکثر یک ساعت پس از پایان رای گیری می توان نتایج هر شعبه را به ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام کنیم تا در آنجا تجمیع انتخابات انجام شود.

معاون مرکز دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور در مورد فرایند اخذ رای الکترونیکی توضیح داد: شخصی که وارد شعبه می شود ابتدا کارت ملی یا شناسنامه اش را به مسوول شعبه تحویل می دهد و از طریق سیستم احراز هویت، مدرکش مورد تایید قرار می گیرد و به صورت آنلاین از وزارت کشور استعلام می شود که آیا این شخص در شعبه دیگری رای داده یا خیر که اگر رای داده نشده باشد، تعرفه الکترونیکی به جای تعرفه کاغذی به وی داده می شود و رای دهنده برای ثبت رای خود پشت دستگاه قرار می گیرد.

براتی دستگاه الکترونیکی اخذ رای را همچون دستگاه های عابربانک تعبیر کرد و گفت: شخص تعرفه الکترونیکی را در دستگاه قرارمی دهد و کد کاندیداهای مورد نظرش را وارد می کند. پس از اتمام کار، پرینتی از دستگاه نمایش داده می شود که شخص مطمئن شود دقیقا به همان افرادی که می خواسته ثبت رای صورت گرفته است.

وی ادامه داد: دستگاه اخذ رای به هیچ عنوان به شبکه ای وصل نیست و پلمپ وزارت کشور و شورای نگهبان را دارد که پس از اتمام زمان رای گیری پلمپ ها شکسته می شود و اطلاعات دستگاه تخلیه می شود و شمارش آرا انجام می گیرد.

این مقام مسوول در مورد سطح برگزاری انتخابات الکترونیکی اظهار کرد: باید روزی به نقطه ای برسیم که کل شعب اخذ رای را در سطح کشور از این دستگاه ها استفاده کنند که در حال حاضر تجهیزات حدود ۳۰درصد کشور ساخته شده و آماده است که اگر در این انتخابات روند مورد نظر را داشته باشد، پیش بینی می شود برای انتخابات آتی برای کل کشور از دستگاه های اخذ رای الکترونیکی استفاده شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-12-17 10:15

افزودن دیدگاه جدید