کد مطلب: 

193174

فیس بوک، اخبار جعلی و معنای حقیقت!

برای بیش از یک و نیم میلیارد کاربر فیس بوک، این شبکه اجتماعی بیش از قبل محلی برای همرسانی اخبار شده است. بیش از ۴۰ درصد آمریکایی‌ها می‌گویند که خبرهایشان را از فیس بوک می‌خوانند و بسیاری از آنها خبرها را همرسان می‌کنند و زیر خبرهای دیگر نظر می‌گذارند.
فیس بوک، اخبار جعلی و معنای حقیقت!

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا به نقل از بی بی سی، خبرهایی مانند اینکه "پاپ فرانسیس دنیا را با حمایت از ریاست‌ جمهوری ترامپ شوکه کرد"، "باراک اوباما تایید کرد که در کنیا به دنیا آمده است"، یا "ترامپ در سال ۱۹۹۸ گفته بود که اگر بخواهم نامزد ریاست جمهوری شوم از حزب جمهوری‌خواه نامزد خواهم شد، آنها کودن‌ترین رای‌دهنده‌های کشور هستند."

نقطه اشتراک همه این خبرها آن است که تمامشان کاملا ساختگی هستند. البته جعلی بودنشان مانع نشد که میلیون‌ها کاربر فیسبوک این خبرها را همرسان نکنند.

هر کسی که این حجم عظیم دروغ را تولید کرده احتمالا دو انگیزه داشته است. شیطنت و مهمتر از آن کسب پولی هنگفت از طریق تبلیغ‌هایی است که شاهرگ حیاتی فیسبوک و کسب و کارهای وابسته به آن هستند.

اما همچنین دروغ‌پردازان باعث بحث‌های فراوان هفته‌های اخیر درباره خبرهای جعلی شده‌اند. مهمترین سوال‌ آن است که آیا اینترنت از آرزوی اولیه سازندگانش در گسترش روشنگری دور شده است و امروز صرفا ما را گمراه می‌کند؟

مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیسبوک، در ابتدا علاقه‌ای به مشارکت در این بحث نداشت و این ایده را که اخبار جعلی ممکن است نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را عوض کرده باشد "نامعقول" دانست.

اما خیلی زود معلوم شد که چنین موضعی غیرقابل دفاع است و حتی در داخل فیسبوک هم کشمکش‌های زیادی بر سر نقش اخبار جعلی در گرفته است.

چند روز بعد زاکربرگ گفت که فیسبوک به دنبال راهی برای انتشار اخبار درست است و نوشت که "ما مدت زیادی است که بر روی این مشکل کار می‌کنیم و این مسئولیت را جدی گرفته‌ایم."

برنامه فیسبوک شناسایی اخبار نادرست و مختل کردن کسب و کار اخبار جعلی است. آن طور که بنیانگذار فیسبوک می‌گوید این کار با اطمینان یافتن از اینکه اخبار نادرست هیچ سودی از تبلیغ‌ها نمی‌برند، امکانپذیر است.

فیسبوک امیدوار است که با حل این مشکل بتواند به الگوریتمی برای غربال کردن حقیقت از کذب دست پیدا کند. اما تغییر نظر زاکربرگ نشان می‌دهد او تازه متوجه شده که در واقع یک سردبیر قدرتمند است و اینکه همراه با چنین قدرت عظیمی مسئولیت‌های سنگینی نیز به همراه می‌آید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-11-28 20:51

افزودن دیدگاه جدید