کد مطلب: 

193084
توسعه همکاری های ITU با دانشکده پست و مخابرات؛

نگاهی به برگزاری کارگاه بین المللی جنبه های اقتصادی مدیریت طیف

نظر به تجربه موفق برگزاری کارگاه آموزشی تخصصی بین‌المللی «توسعه نقشه راه پهن‌باند بی‌سیم» توسط دانشکده پست و مخابرات در مردادماه گذشته با حضور 19 شرکت‌کننده خارجی و 41 شرکت‌کننده داخلی، دومین کارگاه آموزشی تخصصی بین المللی در حوزه مدیریت طیف نیز در روزهای یکم تا سوم آذرماه توسط این دانشکده و با همکاری ITU برگزار شد.
نگاهی به برگزاری کارگاه بین المللی جنبه های اقتصادی مدیریت طیف

به گزارش سیتنا، افزایش تعداد شرکت کنندگان، همکاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و همچنین حمایت وزارت علوم،ICT  و برنامه ریزی آینده کشور کره جنوبی و دپارتمان ارتباطات کشور استرالیا از طریق اعطای بورس به شرکت کنندگانی که از کشورهای کمتر توسعه یافته حضور یافتند، از ویژگی های کارگاه بین المللی جنبه های اقتصادی مدیریت طیف بود و با توجه به طراحی منطقه ای این دوره ها توسط ITU شرکت کنندگانی از اروپا، استرالیا، روسیه، نیوزلند و آفریقا نیز در این کارگاه شرکت کردند.

هدف گذاری کارگاه بین المللی مدیریت طیف شامل مدیران میانی و ارشد در سطح سیاست گذاری،رگولاتوری، اپراتورها، مدیران شرکت ها و مدیران سازمانی بود و از جمله محورهایی که در این  کارگاه بر روی آن تمرکز شد شامل موضوعات «مدیریت ملی طیف و ابعاد بین المللی آن،قیمت گذاری و ارزیابی طیف فرکانسی،جنبه های اقتصادی طیف به عنوان یک منبع  و دست یابی به راه های مطمئن برای دسترسی به طیف فرکانسی، تخصیص طیف و طراحی فرآیند طیف فرکانسی، تنظیم مقررات و قوانین برای بازار ثانویه در فضای تجاری طیف فرکانسی و آزادسازی طیف و روش‌های متحد کردن نیروهای اقتصادی و مکانیزم بازار در مدیریت طیف» بود.

اما اتحادیه جهانی مخابرات در موضوعات خاصی که اهمیت بسیار بالایی دارند کارگاه های خاصی را در مناطق رادیویی برگزار می کند،  با توجه به پتانسیل منحصر بفرد ایران در زمینه مدیریت طیف، دانشکده پست و مخابرات از سال 2007 به عنوان یکی از مراکز این اتحادیه در آسیا و اقیانوسیه و تنها مرکز نخبگان مدیریت طیف در منطقه آسیا و اقیانوسیه و با توجه به فعالیت های گسترده ای که در این حوزه انجام داده به عنوان میزبان و مجری انتخاب شد و با توجه به اهمیت خاص این دوره مدیر بخش طیف رادیویی اتحادیه جهانی مخابرات نیز از ژنو شخصا در این کارگاه شرکت کرد و نکته مهم این کارگاه، الزام تمامی کشورهای شرکت کننده به ارائه یک مطالعه موردی از کشورشان در کارگاه بود و در این راستا تمامی شرکت کنندگان به ارائه مطالبی در خصوص مطالعات موردی در فعالیت های صورت گرفته و طرح های اقتصادی مرتبط با مدیریت طیف پرداختند.

همچنین رویکرد کشورهای روسیه و مجارستان توسط نمایندگان آن ها بصورت حضوری و مطالعه موردی کشور تونس بصورت ویدئو کنفرانس ارائه شد و با توجه به اینکه جمعیت بعضی از کشورها چندین برابر ایران است رویکرد این کشورها در حوزه مدیریت طیف برای ایران بسیارسودمند است.

در روز اول برگزاری این کارگاه امیر ریاض به عنوان نماینده ITU به موضوع مدیریت طیف و ابعاد بین المللی آن پرداخت و گزارشی از خروجی جلسات گروه‌های کاری اتحادیه در این خصوص ارایه داد و پس از آن نماینده کشور مغولستان به ارائه مطالبی  در مورد نیازمندی های مدیریت طیف ملی این کشور پرداخت؛همچنین  آقای دکترعظیم فرد که به عنوان نماینده رگولاتوری کشورمان در کارگاه شرکت کرده بود در مورد اقتصاد طیف به عنوان یک منبع مهم صحبت کرد؛ در ادامه  استفان بوزوسکی، مدیر بخش طیف اتحادیه جهانی مخابرات و پیتر واری، مدیر بخش مخابرات و رسانه ملی مجارستان نیز در مورد آزادسازی طیف و روش متحد کردن نیروهای اقتصادی و مکانیزم بازار در مدیریت طیف صحبت کرد و ارایه هایی نیز از سوی نمایندگان گینه نو و اندونزی داشتیم.

در روز دوم برگزاری کارگاه مطالبی در مورد دست یابی به راه های مطمئن برای دسترسی به طیف فرکانسی توسط نمایندگانی از کامبوج و مالدیو مطرح شد و امیر ریاض از اتحادیه جهانی مخابرات و پیتر واری، مدیر بخش مخابرات و رسانه ملی مجارستان نیز در مورد تخصیص طیف و طراحی فرآیند طیف فرکانسی مطالبی عنوان کرد. در روز دوم، از کشور ویتنام و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشورمان نیز ارایه هایی داشتیم؛ در پایان روز دوم برگزاری کارگاه میهمانان به تور داخلی و بازدید از کاخ گلستان دعوت شدند.

اما در روز سوم کارگاه آقای بن فرینز، استاد برجسته دانشگاه کانبرای استرالیا به ارائه مباحث خود در زمینه تنظیم مقررات و قوانین مربوط به بازار ثانویه در فضای تجاری طیف فرکانسی پرداخت و نماینده کشور پاکستان در ادامه صحبت کرد. نماینده کشور روسیه، استفان بوزوسکی و نماینده کشور استرالیا در مورد قیمت گذاری و ارزیابی طیف فرکانسی به ارائه مباحث پرداختند و خانم هند بکلوتی از کشور تونس نیز از طریق ویدیو کنفرانس مطالبی را در مورد موضوعات مرتبط با مدیریت طیف عنوان کرد.

همچنین در روز سوم این کارگاه گروه های کاری متناسب با زمینه کاری شرکت‌کنندگان تشکیل گردید و بر این اساس آقای امیر ریاض به عنوان نماینده ITU و آقای دکتر عظیم فرد به عنوان نماینده رگولاتوری کشورمان به عنوان هماهنگ کننده، سرپرستی این گروه های کاری را به عهده گرفتند تا اقدامات مورد نیاز و تفکیک کاری در این گروه ها را مدیریت کنند.

* آماده سازی زمینه های راه اندازی مرکز نخبگان آسیا- اقیانوسیه در کشور

اما در حاشیه برگزاری این کارگاه رییس دانشکده پست و مخابرات در گفت و گویی اظهار کرد: در سایه ارتباط خوب ایجاد شده با بخش‌های مختلف اتحادیه جهانی مخابرات، می‌توانیم شرکای جدید و مطمئنی را در حوزه‌های مختلف جهت انتقال فناوری شناسائی نماییم و میزبانی جمهوری اسلامی ایران در این کارگاه ها، می‌تواند فرصتی مناسب جهت شناساندن ظرفیت‌های بخش خصوصی کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و انتقال دانش و تجربه دو سویه باشد.

وحید یزدانیان با بیان اینکه این دوره آموزشی با هدف توجه به موضوعات اقتصادی طیف و راهکارهای صحیح مدیریت طیف جهت توسعه جوامع مختلف طراحی و تدوین شده اظهار کرد: کشور جمهوری اسلامی ایران با درک اهمیت این موضوع، از سال ها پیش برنامه های گسترده ای را در سطح سیاست گذاری برای مدیریت طیف تدوین کرده و دارای تجارب موفق و ارزشمندی در این زمینه است و در مقاطعی از زمان نیز اقداماتی در جهت راه اندازی مرکز نخبگان آسیا و اقیانوسیه در زمینه مدیریت طیف انجام داده است.

وی در عین حال  از آماده سازی زمینه های راه اندازی مرکز نخبگان آسیا- اقیانوسیه در کشور خبر داد که مرکزی برای تربیت و توسعه نیروی انسانی و انجام فعالیت های مشترک با کشورهای آسیا اقیانوسیه و همفکری در زمینه مدیریت طیف محسوب می شود و گفت: فعلا پیشنهاد تأسیس این مرکز داده شده که تصویب آن در ITU زمان می برد.

وی همچنین اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران مجددا ضمن اعلام آمادگی جهت برگزاری دوره های آموزشی مشترک با اتحادیه جهانی مخابرات از طریق بدنه آموزشی خود یعنی دانشکده پست و مخابرات و نیز تاکید بر آمادگی برای راه اندازی مرکز نخبگان آسیا و اقیانوسیه در زمینه مدیریت طیف، آرزومند است برگزاری این دوره آموزشی باعث ایجاد این وحدت رویه در سطوح ملی و منطقه ای شده و باعث توسعه همکاری ها با اتحادیه جهانی در زمینه تربیت نیروی انسانی شود.

* تبدیل دانشکده پست و مخابرات به هاب آموزشی منطقه ای حوزه ICT

رییس اداره پژوهش و فناوری دانشکده پست و مخابرات نیز از تبدیل دانشکده پست و مخابرات به هاب آموزشی منطقه ای حوزه ICT خبر داد که این موضوع از سال آینده میلادی در دستور کار قرار می گیرد.

حسن پاشایی‌زاد در این باره توضیح داد: هدف ما توسعه همکاری با شرکت ها، اپراتورهای داخلی و خارجی، اتحادیه جهانی مخابرات و همچنین مراکز تحقیقاتی و آموزشی است و با همکاری این مراکز می خواهیم کارگاه هایی را در سطح بالا برای کشورهای منطقه برگزار کنیم.

مدیر برگزاری کارگاه های بین المللی دانشکده پست و مخابرات، در عین حال خاطرنشان کرد: ما در حال طراحی دوره هایی هستیم که در لبه تکنولوژی قرار دارند و یا چالش های بزرگی برای کشورها محسوب می شوند.

وی همچنین اظهار کرد: سومین کمیته تلفیق برنامه های اتحادیه جهانی مخابرات در دو هفته آینده در کشور چین برگزار می شود که با توجه به عضویت دانشکده در این کمیته با شرکت در آن پیشنهاد دوره های مورد نظر دانشکده به این کمیته ارائه شده که  با تصویب عناوین آن ها در کمیته تلفیق برنامه های ITU امیدواریم در سال آینده با همکاری اتحادیه جهانی مخابرات، اپراتورها، مراکز تحقیقاتی و آموزشی داخلی و خارجی و بازیگران حوزه ICT بتوانیم چندین کارگاه بین المللی را در کشور برگزار کنیم.

* همکاری های ITU با دانشکده پست و مخابرات توسعه می یابد

همچنین مدیر طیف اتحادیه جهانی مخابرات در گفت و گویی با تأکید بر اینکه با دانشکده پست و مخابرات می توانیم همکاری های خوبی در زمینه مدیریت طیف داشته و آموزش های منطقه ای داشته باشیم، گفت: هدف ما این است که بتوانیم دوره های مشابه را در زمینه باندپهن و زمینه های مشابه توسعه دهیم و خواستار این هستیم که با دانشکده همکاری داشته باشیم.

«استفان بوزوسکی» گفت: همکاری خوبی از ایران در خصوص برگزاری کارگاه های بین المللی شاهد بودیم و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا این دوره از کارگاه ها در ایران برگزار شود و اطلاعاتی در خصوص جنبه های اقتصادی مدیریت طیف در کارگاه عنوان می شود و ارائه هایی نیز از کشورهای دیگر خواهیم داشت.

وی، تبادل و به اشتراک گذاری تجربیات کشورها را مهمترین مزیت برگزاری این گونه کارگاه ها برشمرد و افزود: بحث حمایت مالی که اتحادیه از کشورهای مختلف انجام داده با همین هدف بوده و کشورهای کره جنوبی و استرالیا، از برخی کشورهایی که به مطالعات موردی پرداختند نیز حمایت مالی کردند.

بوزوسکی  با اشاره به جنبه های نوآورانه بحث مدیریت طیف، اظهار کرد: نمایندگان کشورهایی که در این کارگاه حضور دارند می توانند این نوآوری ها را به کشورهای خود منتقل کنند و از آن به بهترین نحو استفاده کنند.

* موضوع طیف، رونق اقتصادی و بهبود گردش سرمایه را به دنبال دارد

همچنین مدیر بخش مخابرات و رسانه ملی مجارستان و مدرس ITUدر گفت و گویی در حاشیه برگزاری کارگاه با اشاره به مزایای اقتصادی طیف فرکانسی تاکید کرد: موضوع طیف می تواند درآمدزایی مناسبی برای همه کشورها داشته باشد و به لحاظ اقتصادی دارای تاثیرات قابل توجه و مثبتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

پیتر واری اظهار کرد: با توجه به اینکه مجارستان در فهرست گروه های کاری اتحادیه با ایران هم گروه می باشد از نقطه نظر همکاری و تعامل، ارزیابی بسیار مثبتی را از برگزاری این کارگاه بین المللی در ایران  دارم و با توجه به اینکه اولین باری است که به ایران سفر می کنم کاملا به دیدگاه مثبتی از این کشور در خصوص ظرفیت های عظیم ایران و تلاش های علمی رو به رشد متخصصان در این کشور دست یافتم.

مدرس ITU با اشاره به قابلیت های ایران برای میزبانی از برگزاری چنین کارگاه‌هایی گفت: با توجه به سطح کشورهای منطقه می توان گفت که گام مهمی را برداشتیم از این منظر که با توجه تجارب ارزشمند و موقعیت راهبردی در منطقه، ایران بهترین کشوری بود که می توانست به عنوان میزبان، در انتقال تجربیات کشورها به همدیگر نقش کلیدی ایفا نماید و این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

گفتنی است؛ مدیریت طیف فرکانسی امواج رادیویی در جمهوری اسلامی ایران یکی از وظایف بسیار مهم و حساسی است که طبق قانون جزء شرح وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  بوده و تنظیم اساسنامه آن برعهده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گذاشته شده است؛ طیف فرکانسی یکی از منابع خدادادی محدود است که به دلیل کاربرد برقراری ارتباطات رادیویی دارای ارزش اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... بوده و تنها منبعی است که به کار گرفته می شود ولی مصرف نمی شود .

پیشرفت فناوری باعث پیدایش مداوم بسیاری از کاربردهای طیف فرکانسی می شود که این امر علاقه و درخواست بیشتری را برای استفاده ازمنبع محدود طیف برمی انگیزد. ارتباطات رادیویی در فرایند های دفاع ملی، ایمنی، بخش همگانی ارتباطات تجاری، صنعتی، ارتباطات هوانوردی و دریایی، ناوبری و ارتباطات شخصی کاربرد زیادی دارد؛ توانایی هر کشور در برخورداری کامل از مزایای طیف فرکانسی  بستگی به فعالیت های مربوط به مدیریت طیف دارد که پیاده سازی سیستم های رادیویی را آسان می کند و اطمینان می دهد که حداقل تداخل مضر ایجاد خواهد شد.

شایان ذکر است؛ برگزاری کارگاه های آموزشی بین المللی علاوه بر جنبه علمی، فرصت ارزشمندی در جهت انتقال دانش، تجربه و هم‌اندیشی سازنده در فضایی آموزشی و صمیمی است. همچنین می‌تواند زمینه های لازم جهت شناساندن ظرفیت‌های بخش خصوصی کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و انتقال دانش و تجربه دو سویه باشد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-11-26 11:38

افزودن دیدگاه جدید