کد مطلب: 

192309
دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

شبکه ملی اطلاعات نقشه راهی در استفاده از فضای مجازی خواهد بود

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفت: شبکه ملی اطلاعات به مثابه نقشه راهی برای دسترسی سالم و درست به اطلاعات خواهد بود.
شبکه ملی اطلاعات نقشه راهی در استفاده از فضای مجازی خواهد بود

به گزارش سیتنا، سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ماهنامه نسل چهارم با  اشاره به ضرورت راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، تاکید کرد: در ابتدا باید بگویم فضای مجازی در همه ابعاد آن تاثیر ژرف و شگرفی بر شئون زندگی بشریت گذاشته است و این تاثیر در جنبه های مختلف متفاوت است؛ به عنوان نمونه می توان گفت در سال‌های آینده طبق پیش بینی های به عمل آمده بیش از 90 درصد مردم جهان به امکانات فضای مجازی یا همان شبکه اطلاعات دسترسی خواهند داشت.

وی، افزود: در کنار واقعیت های جهانی ضروری است تا برای شبکه ملی اطلاعات یا همان اینترنت ملی نیز برنامه ریزی لازم از سوی بخش های مرتبط و مختلف به عمل آید؛ چراکه کارکردها و دستاوردهای شبکه ملی اطلاعات به مثابه فهرست و نقشه راهی برای یکایک افراد جامعه است که با مراجعه به آن بتوانند در سریع ترین زمان به صحیح ترین و گزیده ترین اطلاعات مرتبط با جامعه خود بدون واسطه دست یابند.

وی با اشاره به  تعریف ارائه شده از سوی دولت درباره شبکه ملی اطلاعات، گفت: آن گونه که سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرده است، شبکه‏‏ ملی اطلاعات متشکل از زیرساخت‏های ارتباطی، مراکز داده توسعه‌یافته داخلی دولتی و غیردولتی و همچنین زیرساخت‏های نرم‏افزاری است که در سراسر کشور گسترده شده است که این شبکه ظرفیت لازم برای نگهداری و تبادل امن اطلاعات داخلی در کشور به‌ منظور توسعه خدمات الکترونیکی و دسترسی به اینترنت از طریق بستر ارتباطی باند پهن‏ سراسری برای کاربران خانگی، کسب‏وکارها و دستگاه‏های اجرایی را فراهم خواهد آورد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید دوباره بر اینکه فضای مجازی همه شئون زندگی انسان را به زیر چتر خود درآورده است، گفت: یکی از این جنبه ها را می توان تاثیر اینترنت بر اقتصاد دانست.

بهره مندی از اینترنت و رشد اقتصادی رابطه مستقیمی دارند

عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس درباره ابعاد اقتصادی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، توضیح داد: به اذعان کارشناسان، اقتصاد دیجیتالی، امروزه در کشورهای  توسعه یافته و در حال توسعه، نقش مهم و رکن اساسی را به خود اختصاص داده است. با ورود شبکه اطلاعات به دنیای اقتصاد هم شاهدیم که با هزینه ای بسیار ارزان  و در مدت زمانی بسیار کم، نرخ رشد اقتصادی کشورهای بهره مند از اقتصاد دیجیتالی به حد قابل قبولی رسیده است.

وی با اشاره به نامگذاری سال 95 از سوی مقام معظم رهبری، تاکید کرد: از آنجایی که رهبر فرزانه انقلاب، امسال را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گذاری کرده و تحقق منویات ایشان به حق از اصول کاربردی و راهبردی در مقاوم سازی کشور در برابر بسیاری از حوادث و مشکلات است، باید به ابعاد اقتصادی توسعه شبکه ملی اطلاعات نیز توجه ویژه ای داشت.

ذوالقدر در این باره افزود: شبکه ملی اطلاعات، علاوه بر تاثیر مثبت در روند  توسعه و رشد  اقتصادی داخلی می تواند  به روند توسعه اقتصادی کشور در عرصه بین الملل  نیز کمک شایانی کند.

استفاده بانکی یکی از کاربردهای مهم شبکه ملی اطلاعات است

وی در عین حال بیان کرد: اکنون فاز اول این شبکه راه اندازی شده است و طبق گفته متولیان شبکه ملی اطلاعات، این فاز بیشتر بر روی دسترسی به خدمات متمرکز خواهد بود که از جمله آن خدمات دولت الکترونیک و سایر خدمات دیجیتال، خدمات ویدئویی داخلی در کشور، دسترسی به اینترنت، انواع خدمات نوین از قبیل پرداخت تلفن همراه است و در همین فاز ابتدایی جنبه های اقتصادی شبکه ملی اطلاعات به طور واضحی نمود دارد.

نماینده مردم در مجلس،  تاکید کرد: همه ارتباطات بانکی ما  بر روی  شبکه ملی اطلاعات است و بخش اصلی شبکه بر روی محیط انتقال اینترنت بین الملل نیست تا احیانا مورد هک و صدمه قرار گیرد، این جنبه نیز یکی از کاربردهای اقتصادی  مهم شبکه ملی اطلاعات است.

شبکه ملی اطلاعات به حفظ سلامت و جان شهروندان نیز کمک می‌کند

وی اظهار کرد: هک شدن شبکه بانکی و همچنین رسوخ به سیستم اطلاعاتی دستگاه‌های مختلف علاوه بر جنبه های امنیتی با ضرر و زیان هنگفت اقتصادی مواجه خواهد بود؛ به عنوان مثال راهیابی یک ویروس یا کرم به درون برنامه های سازمان انرژی اتمی  می تواند تبعات فراوان امنیتی و اقتصادی داشته باشد، اما شبکه ملی اطلاعات در مقابل هک شدن و نفوذ بیگانه از امنیت بسیار بالاتری برخوردار است و در این حوزه نیز می تواند به خدمت اقتصاد، امنیت و حتی سلامت و جان  کشور بیاید.

نیروهای جوان و متخصص در شبکه ملی اطلاعات به کار گرفته شوند

عضو کمیسیون  فرهنگی مجلس  با اشاره به اینکه کشور ما از نظر داشتن نیروی انسانی مهندس در رتبه بسیار بالایی قرار دارد، عنوان کرد: از طریق این شبکه و با گسترش آی سی تی علاوه بر آنکه برای این نیروهای جوان و دانش آموخته در دانشگاه‌های فنی، ایجاد اشتغال می شود، می توان از ایده و خلاقیت آنها در مسیر توسعه ای کشور نیز بهره برد.

مدرس دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات حوزه های فرهنگی و اجتماعی را نیز همانند دیگر شئون زندگی بشریت تحت تاثیر قرار داده است، افزود: وجود شبکه ملی اطلاعات می تواند در کنار شبکه اطلاعات بین المللی، مشاوری صدیق و امین برای مخاطبان خود شود و پاسخگوی شبهات و سوالات  بیشمار جوانان ونوجوانان که قشری جستجوگر هستند، باشد.

وی با اشاره به اینکه امنیت شبکه اطلاعات از جمله مسائل و دغدغه های همه کاربران این شبکه عظیم اعم از حقیقی و حقوقی در اقصی نقاط جهان است، تاکید کرد: هر چند این موضوع یکی از چالش های اصلی و همیشگی در مواجهه با اینترنت است، ولی مخاطرات موجود در شبکه ملی اطلاعات صرفا به موارد  فوق بر نمی گردد، بلکه به دلایل مختلف باید به مخاطرات فنی از جمله ترافیک پهنای باند و عدم مهندسی صحیح و اشکالات در برخی زیر ساختها نیز اشاره کرد و برای بهبود آن نیز تلاش جدی داشت.

اقدام وزارت ارتباطات در راه اندازی شبکه ملی ارتباطات ارزنده بود

نماینده مجلس دهم با اشاره به اقدامات مثبت وزارت ارتباطات در سالهای اخیر، توضیح داد: این وزارتخانه، برنامه های در خور تحسینی در زمینه توسعه ارتباطی داشته است و کیفیت و نوع دسترسی مردم به فضای مجازی در سه سال اخیر تسهیل شده است، اما شاید بتوان به جرات گفت که یکی از بزرگترین اقدامات در این وزارتخانه اهتمام جدی برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات بوده است که به عنوان اقدامی ارزنده، شایسته تقدیر است که امیدواریم به زودی شاهد راه اندازی فازهای دوم و سوم این شبکه نیز باشیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-10-30 15:12

افزودن دیدگاه جدید