کد مطلب: 

192308
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

وزارت ارتباطات از مشکلات اولیه شبکه ملی اطلاعات نهراسد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: وجود برخی موانع و اختلالات در ابتدای مسیر شبکه ملی اطلاعات طبیعی و بدیهی است و وزارت ارتباطات نباید از این مشکلات بهراسد.
وزارت ارتباطات از مشکلات اولیه شبکه ملی اطلاعات نهراسد

به گزارش سیتنا، حمید گرمابی، نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ماهنامه نسل چهارم با مثبت ارزیابی کردن روند توسعه شبکه ملی اطلاعات، گفت: هنوز شبکه ملی اطلاعات در ابتدای راه است و در این مقطع وجود برخی باگ‌ها و اختلالات  نه تنها دور از ذهن نیست که بدیهی و طبیعی است؛ در همین حال وزارت ارتباطات نباید از مشکلات بهراسد بلکه لازم است در مسیر درستی که پیش گرفته گام های محکم تری بردارد.

وی با کارگشا توصیف کردن شبکه ملی اطلاعات، تاکید کرد: بالاخره در بسیاری از موارد ما نیاز به فضایی امن برای ذخیره سازی و تبادل اطلاعات داریم و شبکه ملی اطلاعات امکان حفظ اطلاعات را به ما می دهد.

فضای فرهنگی جامعه نیازمند شبکه ملی اطلاعات است

گرمابی با یادآوری اینکه بخش قابل توجهی از کاربران اینترنت در محیط مجازی را جوانان و نوجوانان تشکیل می دهند، اظهار کرد: فضای مجازی نیاز به یک پالایش دارد تا در محیطی سالم فرزندان ما بتوانند از جنبه های مثبت و فرهنگی آن استفاده کنند و در مقابل موارد مسموم از دسترس آنها خارج شود.

وی افزود: شبکه ملی اطلاعات به بهبود سیمای فرهنگی اینترنت کمک شایانی خواهد کرد و با تکمیل این پروژه فضای اخلاقی اینترنت نیز شکل مثبت تری خواهد گرفت.

نماینده مجلس دهم شورای اسلامی، گفت: اکنون شاید بسیاری از خانواده ها نگران انواع داده هایی هستند که فضای مجازی در اختیار فرزندانشان قرار خواهد داد، اما با شبکه ملی اطلاعات می توانیم به شکل بومی بر محتوای فضای مجازی نظارت داشته باشیم و والدین و متولیان فرهنگی می‌توانند به آرامش و اطمینان خاطر بیشتری دست یابند.

شبکه ملی اطلاعات نفی کننده استفاده از اینترنت جهانی نیست

استاد دانشگاه امیر کبیر، تصریح کرد: در ضرورت استفاده از شبکه ملی اطلاعات هیچ شکی نیست، اما این موضوع به معنای نفی استفاده از شبکه جهانی اینترنت برای دسترسی به مقالات، اطلاعات علمی و خبری دنیا نیست؛ بلکه باید همزمان در دو جبهه فعالیت داشت.

وی، ادامه داد: امروزه ارتباط با دنیا و تبادل علم و اطلاعات با جهان لازمه پیشرفت کشورهاست، نباید این دیدگاه تقویت شود که توسعه شبکه ملی اطلاعات به منزله ایزوله شدن مردم و بستن راه‎های ارتباطی آنها با جهان است، بلکه به عکس باید در هرکجا که ضرورت داشته باشد به بهترین شکل ممکن شرایط استفاده از اینترنت بین المللی مهیا باشد.

آورده های اقتصادی اینترنت در خدمت اقتصاد ملی قرار گیرد

گرمابی با اشاره به گردش سرمایه نجومی در فضای مجازی، تاکید کرد: غول‌های اینترنتی بزرگی نظیر گوگل و مایکروسافت از طریق تجارت اینترنتی به سرمایه هنگفتی رسیده اند، لذا لازم است در کشور ما هم در این زمینه استراتژی جامعی وجود داشته باشد تا بتوانیم کسر بزرگ تری از تجارت اینترنتی را به داخل کشور بیاوریم.

راه‌اندازی زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات هزینه‌بر است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به هزینه های مورد نیاز برای توسعه شبکه ملی اطلاعات، گفت: نباید از این شبکه انتظار ایجاد کاهش در قیمت اینترنت را داشته باشیم؛ چراکه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که آنها به نوبه خود هزینه بر هستند، ضمن آنکه افزایش پهنای باند و بالا بردن سرعت اینترنت در شبکه ملی اطلاعات نیاز به ملزوماتی دارد که اگر آن ملزومات فراهم شود می توان سرعت اینترنت را بالا برد.

وی در این باره توضیح داد: باید به مزایای شبکه ملی اینترنت بیشتر از منظر تخصصی و اجتماعی نگاه کرد تا اینکه این انتظار را در جامعه ایجاد کرد که باید اینترنت ملی ارزان تر باشد.

محدودیت در دسترسی بیگانگان به اطلاعات با ایجاد شبکه ملی اطلاعات

گرمابی با بیان اینکه سازمانهای دولتی و نهادهای نظامی و امنیتی ما  قطعا از شبکه جهانی اینترنت استفاده نخواهند کرد، گفت: راه اندازی شبکه ملی اطلاعات می تواند انجام امور مربوط به تبادل اطلاعات را در این سازمان‌ها تسهیل کند؛ در واقع با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات امکان دسترسی سرویس‌های بیگانه به اطلاعات طبقه بندی شده از طریق حیات خلوت سرورها یا همان بک آپ سلب خواهد شد.

راه اندازی شبکه ملی اطلاعات توسط وزارت ارتباطات کار بسیار بزرگی است

وی در عین حال بیان کرد: از زمانی که استارت پروژه زده شد و مسوولان اعلام کردند که کارهای مطالعاتی برای راه اندازی آن آغاز شده است انتظار می رفت که شبکه ملی اطلاعات زودتر از اینها راه اندازی شود و انتظار دوازده ساله برای افتتاح فاز اول این شبکه، بسیار زیاد بود،اما به همت دولت یازدهم این پروژه به ثمر نشست و  تا همین اندازه هم پیشرفت در شبکه ملی اطلاعات و دستاوردهای وزارت ارتباطات در حوزه ای به این پیچیدگی جای تحسین دارد.

وی در ادامه گفت: راه اندازی شبکه ملی اطلاعات کار بسیار بزرگی است که نیازمند مطالعه، هزینه و برنامه ریزی دقیق و طولانی مدت است و حتما دولت در این راه زحمات بسیاری را متحمل شده است.
وی در پایان تاکید کرد: راه اندازی و استفاده از شبکه ملی اطلاعات،  تحولی قابل توجه در دسترسی کاربران ایرانی به نوع بومی اینترنت خواهد بود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-10-30 15:03

افزودن دیدگاه جدید