کد مطلب: 

192307
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

سود ناشی از راه‌اندازی کامل شبکه ملی اطلاعات غیرقابل تصور است

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: شاید محاسبه عایدی اقتصادی کشور از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در کوتاه مدت با اعداد و ارقام ممکن باشد، اما در بلند مدت حتی تصور سود سرشار ناشی از راه اندازی کامل این پروژه بعید به نظر می رسد.
سود ناشی از راه‌اندازی کامل شبکه ملی اطلاعات غیرقابل تصور است

به گزارش سیتنا، دکتر سعید باستانی، نماینده مردم شهرستان های تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ماهنامه نسل چهارم با استقبال از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، تاکید کرد: راه‌اندازی این پروژه از هر نظر حرکت مفیدی است و انتظارات مردم و کارشناسان از شبکه ملی اطلاعات بسیار بالاست و توسعه شبکه ملی اطلاعات از جنبه های مختلف به امنیت روانی جامعه کمک می کند.

وی با بیان اینکه این شبکه نیاز به توسعه گسترده دارد و باید گام های بلندی در این حوزه برداشته شود، گفت: نباید به دستاوردهای مقطعی و فازهای اولیه در این زمینه قانع بود، چون شبکه ملی اطلاعات می تواند به خدمت تک تک افراد جامعه بیاید و مرزگذاری در این پروژه جایز نیست.

در حوزه تجارت می توان فایل ویژه ای برای شبکه ملی اطلاعات باز کرد

نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار کرد:  با توجه به ظرفیت‌هایی که شبکه ملی اطلاعات در تجارت الکترونیک ایجاد می کند می‌توان در این حوزه، فایل ویژه ای را برای شبکه ملی اطلاعات باز کرد تا به مدد آن فعالیت های اقتصادی در بستری امن و حفاظت شده صورت گیرد.

وی، تصریح کرد: شاید اکنون حجم اینترنت مورد استفاده در کشور ما حد و مرز قابل سنجشی داشته باشد، اما دنیای تکنولوژی مرزی را برای استفاده از اینترنت و فضای مجازی چه از نظر سرعت و چه از نظر حجم نمی شناسد، لذا شاید بتوان درباره تعداد کاربر میانگینی را در نظر داشت، اما  اکنون نمی توانیم محاسبه کنیم که در سال‌های آینده نیاز ما به اینترنت با چه سرعت، حجم و یا شکلی خواهد بود.

باستانی گفت: همه ما می دانیم که بخشی از عایدی اینترنت مصرفی کشور به جیب سرورهای اصلی ارائه دهنده آن می رود و وقتی اینترنت ما ملی باشد طبیعی است که این سرمایه در محدوده کشور خودمان به گردش درخواهد آمد.

شبکه ملی اطلاعات به معنای محدودیت دسترسی کاربران نیست

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با نفی برخی گفته ها مبنی بر ایجاد محدودیت برای کاربران ایرانی در فضای مجازی با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، تصریح کرد: این فضاسازی ها کاملا نابجا و غیر کارشناسانه است؛ چرا که با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات دسترسی شهروندان به اینترنت جهانی قطع نخواهد شد، بلکه یک گزینه دیگر هم به امکانات آنها اضافه می شود تا کاربران با در نظر گرفتن جمیع جوانب به فراخور نیاز اطلاعاتی خود در فضای مجازی یکی از این دو را انتخاب کنند.

وی در ادامه افزود: با شبکه ملی اطلاعات ما به جای اینکه مرزها را برای شهروندانمان در استفاده از فناوری اطلاعات تنگ تر کنیم شرایطی را فراهم خواهیم آورد تا کاربران پس از راه اندازی سراسری این پروژه ملی با دست بازتری نوع اینترنت مصرفی خود را انتخاب کنند.

اینترنت ارزانتر و سریعتر ارمغان شبکه ملی اطلاعات خواهد بود

باستانی با اعلام اینکه شبکه ملی اطلاعات می تواند به طور مستقیم روی سبد اقتصادی خانوار تاثیر گذار باشد، گفت: اطلاعاتی که تا کنون درباره این پروژه به ما داده اند این است که یکی از دلایل گرانی اینترنت در ایران خارجی بودن سرورهای اصلی اینترنت است و با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات دست وزارت ارتباطات  و شرکت زیرساخت برای ارائه اینترنت ارزانتر و سریعتر باز خواهد بود و این موضوع می تواند تاثیر ملموس استفاده از این شبکه در زندگی مردم باشد.

وی در ادامه گفت: علاوه بر همه اینها بومی سازی اینترنت به فراهم آوردن بستر فرهنگی مناسب برای استفاده از فضای مجازی کمک شایان توجهی خواهد کرد و امکان ارتباط مردم ایران را در محیطی بومی با یکدیگر بیش از گذشته فراهم خواهد آورد.

شبکه ملی اطلاعات رتبه توسعه یافتگی ایران را بالا می برد

وی در عین حال بیان کرد: یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی در کشورهای مختلف جهان سرعت اینترنتی است که دولت‌های آن کشورها در اختیار شهروندان قرار می دهند که با راه اندازی فاز به فاز شبکه ملی اطلاعات، امیدواریم سرعت اینترنت در کشور ما نیز افزایش قابل توجهی پیدا کند و به دنبال آن، نام ایران در استانداردهای بین المللی توسعه یافتگی در جایگاه بالاتری قرار گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی، گفت:  علاوه بر این بالارفتن سرعت اینترنت و سهولت دسترسی کاربران ایرانی به اطلاعات می تواند در خدمت رشد علمی و فرهنگی جامعه قرار گیرد و از این زاویه نیز می تواند رتبه کشورمان را در میان مدت و دراز مدت افزایش دهد.

باید شبکه ملی اطلاعات را برای افزایش امنیت اطلاعات شهروندان و نهادهای دولتی گسترش داد

باستانی با اشاره به ناامنی فضای مجازی در شبکه جهانی اینترنت، تاکید کرد: هر دیتا و داده ای که در فضای مجازی جا به جا می شود امکان ردیابی از سوی سرورهای اصلی را دارد و می توان به راحتی به آن دسترسی پیدا کرد، برخی این تصور را دارند که به دلیل حجم بسیار بالای اطلاعات تبادل شده در فضای مجازی چنین امکانی بعید به نظر می رسد در صورتی که ازنقطه به نقطه تبادل اطلاعات در اینترنت بک آپ گرفته می شود و بسته به موضوع مورد نظر برای سازمان‌های جاسوسی دنیا قابل دسترسی است.

وی در ادامه افزود: حتی ادعاها درباره جی میل و سایر ایمیل های خارجی مبنی بر اینکه این اطلاعات در نهایت امانت تبادل می شود و هیچ کس اجازه دسترسی به آن را ندارد قابل اعتماد نیست؛ چرا که در نهایت باید این اطلاعات در جایی رسوب کرده و نگهداری شوند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: با توجه به این مطلب بدیهی است که در درجه اول لازم است نهادهای دولتی و امنیتی، تبادل اطلاعات خود را تنها از طریق سرورهای داخلی پیگیری کنند و در مرتبه بعد شهروندان برای امنیت روانی خود اطلاعات  شخصی شان را در معرض تهدید خارجی قرار ندهند.

نماینده مجلس دهم در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با بیان اینکه اگر بخواهیم از امکانات و مزایایی که اینترنت در اختیار ما قرار می دهد بی بهره باشیم طبعا خطری هم متوجه ما نخواهد بود، تاکید کرد: اما در گذر از مسیر اطلاعات، چنانچه خود را نیازمند استفاده از فضای مجازی و شبکه اطلاعات می دانیم باید به این پروژه ملی به عنوان راه حلی با امنیت بالاتر برای جابه جایی اطلاعات توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی در پایان گفت: از نظر فضای روانی جامعه نیز چنانچه کاربران مرتب در این هراس نباشند که اطلاعات شخصی آنها در دسترس سرویس‌های مختلف قرار دارد، طبیعتا با آرامش و آسودگی خیال از فضای سالم تر و امن تر شبکه ملی اطلاعات استفاده خواهند کرد که این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-10-30 14:54

افزودن دیدگاه جدید