کد مطلب: 

192194

لزوم همراهی همه‌ی مجریان و ذینفعان تا بهره برداری کامل از شبکه‌ی ملی اطلاعات

اگرچه برخی اختلاف نظرها در راه‌اندازی فاز نخست شبکه ملی اطلاعات و بهره برداری از این پروژه ملی طبیعی است، ولی نظر به روح حاکم پیشرفت و توسعه در این شبکه برای تحقق منویات مقام معظم رهبری و تاکید نخبگان بر مزیت‌های راه اندازی و بهره برداری از این شبکه، باید همه دلسوزان در دستگاه‌های مختلف اجرایی و قانونگذاری کشور خود را در پیشبرد این پروژه ملی سهیم دانسته و همچون گذشته در راهبری صحیح این پروژه نقش آفرینی کنند.
لزوم همراهی همه‌ی مجریان و ذینفعان تا بهره برداری کامل از شبکه‌ی ملی اطلاعات

به گزارش سیتنا، مهندس مسعود فاتح، در سرمقاله سیزدهمین شماره از ماهنامه نسل چهارم با محوریت شبکه ملی اطلاعات، نوشته است: اکنون که بعد از سال‌ها شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شده است و البته برای توسعه آن همچنان اقدامات زیرساختی و محتوایی باید به موازات هم ادامه یابد، ذکر این نکته ضروری است که اگرچه دیر هنگام ولی نهایتا ما هم در مسیری که سایر کشورهای توسعه یافته در حوزه ارتباطات گام برداشته‌اند ورود کردیم.
اگرچه چین، کره جنوبی و انگلستان پیش از افشاگری‌های اسنودن به برنامه‌ریزی برای ایجاد شبکه‌های ملی اینترنت در خاک خود اقدام کرده بوده‌اند، اما بسیاری از کشورها به دنبال افشاگری‌های اسنودن، برای راه‌اندازی مدلی شبیه شبکه ملی اطلاعات در خاک خود اقدام کردند. به عبارت شفاف تر، این کشورها برای جلوگیری از جاسوسی سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و برخی کشورهای غربی از اطلاعات و نقض حریم خصوصی شهروندان شان، تفکیک ترافیک داخلی از ترافیک خارجی را در دستور کار قرار دادند، تا علاوه بر ایجاد محیطی امن برای انتقال اطلاعات کاربران، زمینه بهره برداری اقتصادی از این فضا را نیز برای کسب‌وکارهای داخل کشور خود فراهم کنند.
در نهایت کشور ما هم به جمع سایر کشورهای دارای شبکه اینترنت داخلی پیوست و فاز نخست شبکه ملی اطلاعات به بهره برداری رسیـــد. شبکه‌ای که سال‌های سال در حد حرف و حدیث و مدل سازی مانده بود و اقدامات زیرساختی برای اجرای این شبکه هم به کندی در حال انجام بود، نهایتا عزم مجریان و متولیان شبکه ملی اطلاعات بر بهره برداری هر چه سریع تر از این شبکه متمرکز شد و با اقدامات زیرساختی، در بازه ای کوتاه شاهد بروز و ظهور جلوه اجرایی شبکه ملی اطلاعات و نمود آن در شبکه ارتباطی کشور بودیم و نهایتا بخشی از اهداف اصلی اولیه شبکه ملی اطلاعات مبنی بر ارائه اینترنت با سرعت بیشتر، کیفیت بهتر و هزینه کمتر و البته بر بستری مطمئن و قابل اعتماد محقق شد.
نهایتا با محوریت شرکت ارتباطات زیرساخت، سایر بازیگران عرصه ارتباطات کشور نیز حول محور تحقق شبکه ملی اطلاعات گرد آمدند تا سایر تاثیرگذاران عرصه اینترنت جهانی نیز به ارائه سرویس های خود ذیل شبکه ملی اطلاعات وادار شوند که برنامه ریزی برای راه اندازی پاپ بین المللی در چابهار برای نزدیک کردن فاصله محتوای خارجی به کاربران داخلی از جمله اقدامات کاربردی در این زمینه است.
طبیعتا می توان اذعان کرد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با ایجاد هزاران کیلومتر فیبر نوری و ایجاد مرکز تبادل ترافیک داده ملی (IXP)  در نقاط مختلف کشور، راه‌اندازی دیتاسنترها و افزایش ظرفیت‌های انتقال، نقشی کلیدی در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات داشته است که باید این نقش طلائی همچنان و با سرعتی بیشتر از گذشته ادامه یابد.
با راه‌اندازی مراکز تبادل داده شبکه ملی اطلاعات به عنوان هسته اصلی این شبکه، تعرفه دسترسی به پهنای باند به عنوان یک شاخص اصلی موجب تمایز تفکیک ترافیک داخلی از ترافیک بین‌المللی در شبکه ملی اطلاعات شد و این کاهش در هزینه‌ها، دسترسی‌های ملی را برای مردم کم‌هزینه‌تر کرد.
 در همین حال تلاش در افزایش پهنای باند اینترنت بین‌الملل به ۵۶۴ گیگابیت بر ثانیه، افزایش ظرفیت پهنای باند شبکه IP داخل کشور به ۴۰۰۰ گیگابیت بر ثانیه، افزایش ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال کشور به ۴۱۹۶ گیگابیت بر ثانیه  و افزایش ظرفیت ترانزیت ارتباطات بین‌الملل به ۵۵۸ گیگابیت بر ثانیه زمینه ارائه سرویس بر بستری قابل اعتماد را فراهم کرده است.
در نهایت می توان گفت در حال حاضر زیرساخت های فنی شبکه ملی اطلاعات تکمیل شده است و از این پس باید با تلاش برای افزایش کیفیت ارائه سرویس در این شبکه، شاهد استفاده حداکثری از این شبکه ملی برای همه مردم و سازمــان ها باشیم تا از یک سو بستر ارائه سرویس هایی مطمئن و با کیفیت برای سرویس دهندگان فراهم شود و از سوی دیگر کاربران در بخش های مختلف و رده های سنی متفاوت بر اساس نیاز و کارکردشان به دریافت اطلاعات پالایش شده بر روی این شبکه مباردرت ورزند. با افزایش سطح دسترسی کاربران به این شبکه و ارائه محتوای مطلوب بر روی آن است که کسب و کارهای متنوع بر این بستر تعریف شده و منافع حاصل از این کسب و کارها نیز در داخل کشور توزیع خواهد شد.
اگرچه برخی اختلاف نظرها در راه‌اندازی فاز نخست شبکه ملی اطلاعات و بهره برداری از این پروژه ملی طبیعی است، ولی نظر به روح حاکم پیشرفت و توسعه در این شبکه برای تحقق منویات مقام معظم رهبری و تاکید نخبگان بر مزیت‌های راه اندازی و بهره برداری از این شبکه، باید همه دلسوزان در دستگاه‌های مختلف اجرایی و قانونگذاری کشور خود را در پیشبرد این پروژه ملی سهیم دانسته و همچون گذشته در راهبری صحیح این پروژه نقش آفرینی کنند تا با همدلی و همراهی همه آنان اهداف متعالی شبکه ملی اطلاعات محقق شود و همگان از منافع این شبکه ملی حداکثر بهره برداری را نمایند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-10-25 14:24

افزودن دیدگاه جدید