کد مطلب: 

192193

تاکید بر منافع اقتصادی بهره‌برداری از شبکه‌ی ملی اطلاعات

پر واضح است که شروع هر کار بزرگی بدون کاستی نخواهد بود، اگر چه شرکت ارتباطات زیرساخت تمامی بستر فیزیکی شبکه ملی اطلاعات را به طور کامل فراهم کرده و در راه به بار نشستن این پروژه ملی نقشی کلیدی و مهم را ایفا کرده است، ولی علاوه بر بستر فیزیکی لازم، شبکه ملی اطلاعات نیازمند محتوایی جامع و کامل می باشد تا نیاز کاربران نهایی را از شبکه جهانی اینترنت کاهش داده و تمامی نیازهای محتوایی آن ها را برآورده سازد.
تاکید بر منافع اقتصادی بهره‌برداری از شبکه‌ی ملی اطلاعات

به گزارش سیتنا، مونا ارشادی فر، در یادداشت سردبیر سیزدهمین شماره از ماهنامه نسل چهارم نوشت: نیمه اول سال 95، سالی پربار و خبرساز بود که شاید مهم ترین آن، رونمایی از فاز نخست شبکه ملی اطلاعات یعنی فاز استقرار این شبکه بعد از 11 سال فراز و نشیب بود که به حمد خدا و با تلاش و پشتکار شبانه روزی سیاستگذاران، مجریان، متخصصان و همه دست اندرکاران مرتبط با این مجموعه و پیگیری های شخص محترم رئیس جمهور دولت تدبیر و امید، نهایتا در هفتم شهریورماه سال جاری همزمان با هفته دولت انجام شد. طبق زمانبندی ارائه شده، فاز دوم، فاز توسعه شبکه در دهه فجر سال ۱۳۹۵ و فاز سوم، بلوغ شبکه در ۲۷ اردیبهشت ماه سال آتی مقارن با روز جهانی ارتباطات افتتاح خواهد شد.
در فاز نخست، خدمات دولت الکترونیک و سایر خدمات دیجیتال، خدمات ویدئویی داخلی در کشور، دسترسی به اینترنت، و انواع خدمات نوین از قبیل پرداخت موبایل ارائه می شود. در فاز دوم، خدمات ویدوئویی HD داخلی با هزینه مقرون به صرفه در کلان‌شهرها و خدمات الکترونیکی عمومی عرضه می شود و در فاز سوم، خدمات ویدئویی HD و خدمات ابری پهن باند داخلی با هزینه مقرون به صرفه در شهرهای بزرگ به مرحله اجرا درخواهد آمد.
از شهریور ماه سال جاری و همزمان با رونمایی از فاز نخست شبکه ملی اطلاعات، سامانه تفکیک ترافیک ارتباطی اینترنت و شبکه ملی اطلاعات توسط اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنت راه اندازی شد. در نتیجه، اپراتورها موظف شدند تا نحوه تفکیک و تعیین چگونگی استفاده کاربران از شبکه ملی اطلاعات و میزان ترافیک داخلی و خارجی آنها را بر روی سامانه اطلاع رسانی خود (داشبود اطلاع رسانی آنلاین ترافیک) اعلام کنند و ما به التفاوت استفاده از پهنای باند بین الملل با شبکه ملی اطلاعات را به کاربر پرداخت کنند. این موضوع از سوی سازمان تنطیم مقررات و ارتباطات رادیویی پایش و نظارت می شود. شبکه ملی اطلاعات این اجازه را می دهد که ذخیره و بازیابی اطلاعات در سطح جغرافیای کاربر، تشخیص داده شده و نزدیکترین مسیر انتخاب شود. این موضوع سرعت و دسترسی به دیتا را بهتر کرده و قیمت را کاهش می دهد. از نظر اقتصادی نیز انتقال این حجم ترافیک دیتا به داخل کشور و نیز انتقال میزبانی سایتها به داخل، کاهش قیمت شبکه انتقال را به همراه خواهد داشت و کاربر می‌تواند اطلاعات را سریعتر، با کیفیت بهتر و قیمت ارزان تر در اختیار گیرد. برای تحقق این موضوع، کپی سرور جهانی در ایران، مرکز تبادل ترافیک و مراکز توزیع محتوا از جمله پازلهای آماده سازی شبکه ملی اطلاعات است، که اکنون می توانیم بگوییم که پیکربندی شبکه ملی اطلاعات کامل شده است. همه سازمان ها به شبکه ملی متصلند و برای شبکه اختصاصی خود از آن استفاده می کنند. این موضوع برای شبکه بانکی، شبکه سلامت، شبکه دولت، درگاه پلیس و سایر درگاههای خدماتی صادق است. طراحی شبکه اختصاصی دستگاهها و ارگانها به این معنی است که این سازمانها در ضوابط داخلی خود به شبکه ملی متصل هستند و در بخش هایی که با مردم باید در تعامل باشند از اینترنت بهره می برند. بنابراین، هم اکنون همه ارتباطات ایران روی شبکه ملی اطلاعات است.
نظر به اهمیت شبکه ملی اطلاعات و نقش مهم آن در جامعه، شماره پیش رو را به طور کامل به این موضوع اختصاص دادیم و سعی مان بر آن بوده است تا علاوه بر بررسی و تحلیل تخصصی این شبکه ملی، نسبت به ارائه جزئیات این مهم نیز اقدام نماییم. در این شماره از نسل چهارم، تاریخچه ای کامل از شکل گیری شبکه ملی اطلاعات و فراز و نشیب هایی که در 11 سال اخیر با آن مواجه شد و در نهایت در دولت محترم تدبیر و امید به بار نشست را به نگارش درآوردیم تا اطلاعات کاملی به مخاطبان خود ارائه دهیم.
با نگاهی دقیق و موشکافانه به بررسی و تحلیل تخصصی جزئیات شبکه ملی اطلاعات از دیدگاه های مختلف پرداختیم. در همین حال با تنی چند نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و سیاست گذاران به گفت و گو نشستیم تا از دستاوردها و کارکردهای شبکه ملی اطلاعات در تسهیل فرآیندهای اقتصادی، دسترسی مردم به خدمات دولتی و روابط اجتماعی پرده برداریم و نظرات مدافعان و منتقدان شبکه ملی اطلاعات را در کنار هم گرد آوریم. نقش طلایی و مهم شرکت ارتباطات زیرساخت نیز در توسعه زیرساخت های لازم برای تمامی بازیگران این مجموعه ملی در این شماره به نگارش درآمد تا بار دیگر به عظمت این پروژه ملی صحه گذاشته شود. در بخشی دیگر با تنی از چند از مدیران ارائه دهنده سرویس به گفت و گو نشستیم و تاثیر شبکه ملی اطلاعات را بر روی تعرفه ها، قیمت ها و پکیج های اینترنت ارائه شده توسط آنان به کاربر نهایی را به چالش کشیدیم و همزمان منافع اقتصادی راه اندازی این پروژه ملی را نیز مطرح کردیم.
پر واضح است که شروع هر کار بزرگی بدون کاستی نخواهد بود، اگر چه شرکت ارتباطات زیرساخت تمامی بستر فیزیکی شبکه ملی اطلاعات را به طور کامل فراهم کرده و در راه به بار نشستن این پروژه ملی نقشی کلیدی و مهم را ایفا کرده است، ولی علاوه بر بستر فیزیکی لازم، شبکه ملی اطلاعات نیازمند محتوایی جامع و کامل می باشد تا نیاز کاربران نهایی را از شبکه جهانی اینترنت کاهش داده و تمامی نیازهای محتوایی آن ها را برآورده سازد. از این رو در گفت‌وگوهای پیش رو، ضرورت ها و نیازمندی های محتوایی این پروژه را مطرح کردیم.
سعی دست اندرکاران نسل چهارم برآن بوده است تا با اختصاص این شماره ماهنامه به شبکه ملی اطلاعات، کمک شایانی به اطلاع رسانی درست و جامع در خصوص این پروژه ملی کرده باشد و تمامی ابهامات و سوال های گذشته از ذهن مخاطبان و کاربران را درخصوص این پروژه ملی با ارائه جزئیاتی مختصر و البته جامع پاسخ گو باشد.
امیدواریم که با لطف خداوند و همت و پشتکار مصرانه دست اندرکاران اجرایی این پروژه ملی، طبق زمانبدی ارائه شده شاهد بهره برداری کامل از آن و بهره مندی تمامی شهروندان عزیز از مزایای این شبکه ملی در سرتاسر کشورعزیزمان باشیم.
همچون گذشته پذیرای نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما همراهان عزیز هستیم و امیدواریم در شروع سال دوم ماهنامه نسل چهارم، سالی پربار را با همراهی شما عزیزان آغاز و رسالت اصلی خود که همانا ایجاد امکان تبادل نظر و ارائه مباحث کارشناسی پیرامون دغدغه های موجود در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است را به نحو مطلوبی برای شما مخاطبان عزیز به انجام رسانیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-10-25 13:54

افزودن دیدگاه جدید