کد مطلب: 

192170

شبکه‌‌ی ملی اطلاعات، پدافندی‌ترین اقدام وزارت ارتباطات است

رییس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه اساسی ترین رویکرد برای مقابله با حملات سایبری، تکوین و توسعه شبکه ملی اطلاعات است، گفت: در واقع شبکه ملی اطلاعات، پدافندی ترین کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شمار می رود چون پایداری و تداوم کارکرد را ارایه می دهد.
شبکه‌‌ی ملی اطلاعات، پدافندی‌ترین اقدام وزارت ارتباطات است

به گزارش سیتنا، غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل امروز (دوشنبه) در همایش پدافند سایبری که در سالن همایش های شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، با اشاره به اینکه توسعه فناوری باعث شده که کارکردهای آن در حوزه های سرگرمی، تجارت و ارتباطات به عنوان یک زیرساخت جدی در همه حوزه ها ارتقا پیدا کند، گفت: بنابراین ICT به عنوان محور ورودی به همه حوزه های کشور از قبیل پردازش، ارتباطات سرعت بالا، محاسبات در شاخه های مدیریت صنعتی، زیرساختی، رسانه و حوزه های جنگی محسوب می شود.

نفوذ فضای سایبر در حوزه های مختلف
وی با اشاره به حوزه های مختلفی که فضای سایبری وارد آنها شده است، افزود: فضای سایبر در حوزه اقتصاد شامل تبادل کالا، منابع مالی، دسترسی به اطلاعات مناسب، از بین بردن رانت ها و غیره است که نفوذ فضای سایبردر اقتصاد، آنرا به سمت سایبری شدن برده است. ضمن اینکه در در حوزه رسانه نیز نفوذ فضای سایبری باعث ایجاد رسانه های نوین شده که توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را به دنبال داشته است.

سردار جلالی با بیان اینکه هر کشوری که بتواند محتوا و سرویس های لازم را بوجود آورد می تواند برنده کار باشد، اظهار کرد: توسعه فضای سایبر و نفوذ آن در فضای دفاعی باعث ساخت ارتش های نظامی سایبری شده است تا بمب افکن ها، سیستم های ماهواره، سنجش از راه دور، جابه جایی ها از جمله قابلیت های نظامی در فضای سایبری به شمار می روند.

این مقام مسوول از انتصاب فرماندهی نظامی سایبری در ارتش آمریکا خبر داد و خاطر نشان کرد: فرماندهی نظامی سایبری قابلیتی است که به فناوری اطلاعات داده شده است چراکه تلفیق فضای سایبر به حوزه های دیگر باعث ایجاد حوزه اصلی و تخصصی شده است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل فضای سایبری را مهمتر از زیرساخت های حیاتی دانست و اظهار کرد: در دولت گذشته به دنبال ادغام وزارت ارتباطات با وزارت راه بودند که سازمان پدافند غیرعامل با آن مخالف بود که اگر این کار انجام می شد کشور 50 سال به عقب بر می گشت درحالیکه در دنیا به دنبال ساختارهای جدید هستند.

نام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با نام دفاع سایبری کشور
سردار جلالی با اشاره به اینکه زیرساخت حیاتی یعنی زیرساخت مرتبط با امنیت ملی کشور، گفت: وقتی مجموعه ای وابسته به زیرساخت شود به آن زیرساخت زیرساخت ها گویند که در همین زمینه وزیر دفاع آمریکا گفته بود نیازمند ایجاد زیرساخت ویژه ای هستیم که فراتر از امنیت ملی است.

وی افزود: به نظر سازمان پدافند غیرعامل، زیرساخت های سایبری می تواند به عنوان زیرساخت پایه، کنترل کننده تمام زیرساخت های حیاتی کشور باشد. اما در مقابل وقتی زیرساختی اهمیت بالایی داشته باشد، اهمیت تهدیدات و خطرات آن بیشتر می شود.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه در وسط مهاجرت از فضای سنتی به فضای مدرن هستیم که ممکن است نتوانیم شرایط را دقیق احساس کنیم، تصریح کرد: نفوذ و درهم تنیدن فضای سایبر با دیگر فضاها، انقلابی است که باعث می شود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به یک وزارت بسیار مهم تبدیل شود که نقش کلیدی می تواند ایفا کند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به تبدیل شدن حوزه سایبری به بزرگراه و بستری برای همه کارکردهای اساسی کشور، اظهار کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت ارتباطات زیرساخت، نقش اساسی و کلیدی در توسعه کشور دارد و شرکت ارتباطات زیرساخت با توجه به نقشی که دارد، یک شرکت حاکمیتی است که این نقش را مسوولان این شرکت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید بپذیرند و دنبال کنند.

سردار جلالی با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می تواند با نقشی که در دفاع از همه حوزه های مشترک با فضای سایبری دارد با نام وزارت دفاع سایبری کشور نامیده شود، گفت: هرچقدر اهمیت زیرساخت بالا می رود در مقابل سطح تهدیدات و خطرات آن نیز افزایش پیدا می کند بطوریکه تهدیدات در مقطع موجود از حالت نظامی عبور کرده و در لایه های ترکیبی وتخصصی شکل گرفته که مثلا جنگ سایبری و اقتصادی را ایجاد کرده است.

وی افزود: نظریات نظامی در 10 سال گذشته را نگاه می کنیم می بینیم که بر اساس زیرساخت ها تعیین هدف می کردند که وقتی زیرساخت ها در فضای سایبر می آیند می توان همین نقش را در استراتژیک سایبری داشته باشیم.

طرح حمله به زیرساخت های حیاتی کشور
رییس پدافند غیرعامل به طرح نیتروزئوس که از سوی آمریکایی ها ارایه شده است، اشاره کرد و توضیح داد: آمریکایی ها در طرحی بنام «نیتروزئوس» دو سناریو نخست در زمان به نتیجه نرسیدن مذاکرات با کشورهای 1+5 و دوم در زمان احتمالی درگیر شدن با رژیم صهیونیستی برنامه ریزی کرده بودند تا مطابق مدل پیچیده ای که داشت حمله به شبکه های ارتباطی، پدافند هوایی، شبکه برق رسانی، رسانه ها هدف گذاری شده بود که بر همین اساس شبکه های مختلف زیرساختی وابسته به فضای سایبری را لایه به لایه کردیم و بر اساس حجم هر لایه هدف گذاری انجام شد.

این مقام مسوول با اشاره به نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دفاع سایبری در ابعاد زیرساختی آن را هدف اصلی حملات دانست و تصریح کرد: آمریکایی ها وقتی برای کارهای نظامی هدف انتخاب می کنند ابتدا اطلاعات جمع آوری می کنند بنابراین توجه به زیرساخت های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بسیار مهم است چراکه از طریق جاسوسی و روش های مختلف به دنبال کسب اطلاعات هستند.

شبکه ملی اطلاعات، پدافندی ترین اقدام ICT
سردار جلالی در پاسخ به روش ها و شیوه های مقابله با اینگونه هدفگذاری ها، تصریح کرد: اساسی ترین و محوری ترین کار در این فضا، تقویت و ارتقای سطوح کارکردی شبکه ملی اطلاعات است. در واقع شبکه ملی اطلاعات، پدافندی ترین کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شمار می رود چون پایداری و تداوم کارکرد را ارایه می دهد.

وی از تمرکز اندیشکده های غربی بر میزان وابستگی های سایبری ما به آمریکاها خبر داد و افزود: اساسی ترین رویکرد برای مقابله با حملات سایبری، تکوین و توسعه شبکه ملی اطلاعات است و رویکردی جز آن نداریم چراکه به عنوان یک نظام دفاعی است.

این مقام مسوول با اشاره به انتظارات تجاری، بانکی و فرهنگی که بخش های مختلف از شبکه ملی اطلاعات دارند، گفت: انتظارات پدافند غیرعامل از شبکه ملی اطلاعات، پایداری و تداوم کارکرد در زمان حملات و تهدیدات است. ضمن اینکه با انتقال هاستینگ ها و دیتاسنترها به داخل کشور، نتیجه باید ارتقای سرعت در داخل باشد و سرویس های داخلی باید با سرعت خوبی ارایه شود.

رییس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به مثالی پیرامون ضرورت ایجاد شبکه ملی اطلاعات، توضیح داد: می گفتند که فضای اینترنت جهانی مثل اقیانوس ها هستند و وقتی سونامی بیاید آسیب می رساند و در این میان بحثی بود مبنی بر اینکه برای ارتباط با اقیانوس نیز باید دریای داشته باشیم که از یک طرف مثل دریاچه محدود نیست و از طرف دیگر می تواند امکانات امن تری را در مقابل حملات اقیانوس ها همچون سونامی ایجاد کنند.

سردار جلالی با تاکید بر حیطه بندی شدن امنیت زیرساخت های، اظهار کرد: افزایش الزامات چون هزینه را بالا می برد می تواند برای زیرساخت های الزام آورها در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به انتظار انتقال هاستینگ ها به داخل کشور برای بهره برداری بهتر از پهنای باند، افزود: در کشور کره جنوبی نیز چنین اتفاقی افتاده است و سرعت در داخل کشور بسیار بالاست و کنترل هایی درون دروازه های اتصال درنظر گرفته شده است.

ضرورت فرماندهی و مدیریت بحران
این مقام مسوول تاکید کرد: باید در شبکه ملی اطلاعات قابلیت فرماندهی و کنترل بحران سایبری داشته باشیم که در مواقعی قطعی با منشاهایی مختلف در شبکه بتوانیم آنرا مدیریت کنیم و به تهدید پاسخ دهیم.

رییس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات، نقش کامل پدافند غیرعامل دارد که می تواند زیرساخت های کشور را امن و امنیت را حیطه بندی کند، بر بومی سازی امنیت و پایداری آن در فضای سایبری تاکید کرد و گفت: امروز اثبات شده که تجهیزات خارجی در زیرساخت های ایران همچون ایمپلنت کاشته شده علاوه بر نقش ارایه اطلاعات، در مواقع خاص نقش تخریبی داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: بسیار مهم است که سیاست حمایتی و راهبری استفاده از محصولات داخلی را جدی بگیریم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-10-24 20:38

افزودن دیدگاه جدید