کد مطلب: 

192136

رشد کمیت تولید علم ایران به 17 درصد رسید

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: رشد کمیت تولید علم ایران در سال 2015 به نسبت سال 2014 میلادی به 17 درصد رسیده است.
رشد کمیت تولید علم ایران به 17 درصد رسید

به گزارش سیتنا، دکتر دهقانی در نشست با اعضای هیات علمی دانشگاه‌های شهید مدنی آذربایجان و صنعتی سهند در تبریز اظهار کرد: بر اساس اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی)، جمهوری اسلامی ایران در سال 2014 تعداد 32159 مدرک و در سال 2015 میلادی تعداد 37528 مدرک را در معتبرترین مجلات بین‌المللی نمایه‌سازی کرده است، بنابراین رشد کمیت تولید علم کشور از 16 درصد گذشت و به نزدیک 17 درصد رسید.

وی افزود: هر چند برخی کشورها نظیر تایوان و ژاپن در میان 25 کشور برتر از لحاظ کمیت تولید علم به ترتیب رشد منفی حدود 2 و 5 درصد داشته‌اند، اما رشد 23 کشور دیگر مثبت بوده است. کمیت تولید دنیا  از دو میلیون و 352 هزار و 921 مدرک در سال 2014 به دو میلیون و 509 هزار و 104 مدرک در سال 2015 رسید. بنابراین دنیا یک رشد حدود 7 درصد را تجربه کرده است.

دکتر دهقانی در ادامه این نشست به راهبردهای ارتقای کیفیت تولیدات علمی پژوهشگران و جایگاه مرجعیت علمی کشور پرداخت و با اشاره به سیاست‌های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری گفت: این سیاست‌ها بر کسب مرجعیت علم و فناوری در دنیا تاکید دارند و مرجعیت نیازمند تولیدات علمی است که از کیفیت لازم برخوردار باشند. در حال حاضر نیمی از تولیدات علمی دنیا تنها 7 درصد از کل استنادهای دنیا را دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر بخش قابل ملاحظه‌ای از کمیت تولید علم دنیا از اثرگذاری پایینی برخوردار هستند و بندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند. از همین رو دانشگاه‌ها برای کسب مرجعیت علم و فناوری باید در جهت تولید علم اثرگذار بکوشند.

دکتر گزنی، معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نیز در این نشست به بررسی شیوه‌های تولید علم در دانشگاه‌های پیشرو در سطح بین‌المللی پرداخت.

بر اساس اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌های کشور یکی از سیاست‌های آموزش عالی کشور است و آگاهی از شیوه تولید علم در دانشگاه‌های برتر بین‌المللی به تحقق این سیاست یاری خواهد رساند. نقشه راه برای بین‌المللی‌سازی دانشگاه در این نشست تشریح شد.

در این نشست همچنین رشد کمیت و کیفیت تولید علم دانشگاه‌های شهید مدنی و صنعتی سهند مورد بررسی قرار گرفت. رشد کمیت تولید علم در دانشگاه شهید مدنی در سال 2015 نسبت به سال 2014 حدود 28 درصد بوده است که از متوسط رشد کشور بالاتر است. رشد کمیت تولید علم در دانشگاه صنعتی سهند در همین دوره زمانی نیز 24 درصد بوده است. بررسی میزان استنادات نشان می‌دهد که کیفیت تولیدات علمی نیز در هر دو دانشگاه افزایش یافته است. در پایان این نشست، جایگاه دانشگاه‌ها در سایر شاخص‌های مستخرج از سیاست‌های کلان علم و فناوری از جمله اثرگذاری نوآورانه، اثرگذاری فناورانه، تولید علم صنعتی و دیپلماسی علمی مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-10-24 07:59

افزودن دیدگاه جدید