کد مطلب: 

191859
دکتر واعظی در بازدید از مرکز آمار ایران:

سرشماری اینترنتی نخستین اقدام ملی بر بستر شبکه ملی اطلاعات است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 که به صورت اینترنتی در جریان است، گفت: سرشماری اینترنتی نخستین اقدام ملی بر بستر شبکه ملی اطلاعات است.
سرشماری اینترنتی نخستین اقدام ملی بر بستر شبکه ملی اطلاعات است

به گزارش سیتنا، دکتر محمود واعظی با حضور در مرکز آمار ایران از مراحل فنی سرشماری عمومی و نفوس بازدید به عمل آورد.
 
مسوول ICT کشور با ابراز قدردانی و تشکر خود از کارکنان و مسوولان مرکز آمار که برنامه ریزی برای انجام بدون اشکال سرشماری را انجام داده اند، گفت: باید بدانیم که شرکت در سرشماری یک کار زیربنایی برای کشور است چراکه مشارکت مردم در این طرح بدین معناست که بهتر بتوانیم برای آینده برنامه ریزی کنیم.

وی افزود: امروز کشور در شرایط اقتصادی خوبی به سر می برد و موانع داخلی و خارجی که در کشور وجود داشت اینک مرتفع شده است و همه این اتفاقات بستر خوبی ایجاد کرده تا بتوانیم برنامه ششم توسعه را با یک برنامه ریزی معقولی به پیش ببریم و رسیدن به اهداف آنرا امکان پذیر کنیم.
 
دکتر واعظی با اشاره به زمان حداکثر 10 دقیقه که برای شرکت در سرشماری اینترنتی 95 لازم است، اظهار کرد: یکی از شاخص های توسعه یافتگی این است که مردم چگونه از ابزار الکترونیکی برای انجام امور خود استفاده می کنند که اگر بتوانیم خوب کار کنیم و مردم را تشویق کنیم تا از رکورد مشارکت 35درصدی مردم که از آن کشور ژاپن است، عبور کنیم، شاهد اثرات بین المللی این اقدام خواهیم بود و نگاه به مردم و جامعه ایرانی در دنیا تغییر می کند.

 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مشارکت حدود 20درصدی مردم در سرشماری عمومی نفوس و مسکن اینترنتی 95 تصریح کرد: در روزهای ابتدایی یا مردم مطلع نبودند یا خیلی به سیستم اطمینان وجود نداشت اما به مرور زمان آمار نشان می دهد که شیب مشارکت مردمی در این طرح حالت صعودی خوبی پیدا کرده است که بدین معنی است که مردم به سیستم طراحی شده مرکز آمار اعتماد کرده اند.
 

وی با اشاره به بازدید خود از مراحل فنی انجام سرشماری افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته همه مراحل به صورت شفاف انجام می شود و بطوریکه می توان روند سرشماری را در اقصی نقاط کشور نظارت کرد.

دکتر واعظی با تقدیر از رسانه ها به خصوص صداوسیما که در جهت ایجاد اطمینان در مردم اقدامات خوبی را انجام داده است، گفت: در چند روز گذشته شیب مشارکت مردمی بسیار خوب بوده است و امیدواریم مردم کلانشهرها که مشغله بیشتری دارند نیز در چند روز باقیمانده در این طرح مشارکت بهتری داشته باشند چراکه برخلاف انتظار شهرهای کوچک تر زودتر وارد میدان شدند و مشارکت بهتری را در سرشماری داشته اند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به شهرهایی که مشارکت کمتری در طرح سرشماری داشتند، اظهار کرد: کلانشهرهای تهران، مشهد، اصفهان، کرج، اهواز، قم و اهواز رتبه پایین تری را نسبت به دیگر شهرها در مشارکت مردمی داشتند.
 
وی مهمترین مشوق برای مشارکت مردمی را انجام یک کار ملی دانست و افزود: به دلیل اینکه سرشماری امسال برای نخستین بار است که به صورت اینترنتی صورت می گیرد مشوق هایی نیز در نظر گرفته شده است تا شیرینی این نخستین اقدام باشد.
 
دکتر واعظی همچنین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در مرکز آمار برنامه ریزی خوبی صورت گرفته است، اظهار کرد: در روزهای اول باتوجه به امکاناتی که تهیه شده بود انتظاری که داشتیم برآورده نشد. اما با کار خوبی که صداوسیما کرد و گزارش های خوبی که مرکز آمار ارایه می دادند از هفته گذشته این اطمینان و اعتماد در میان مردم بوجود آمد چراکه این کار اول آسایش و آرامش مردم را در نظر گرفته است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه آمار در دو سه روز گذشته فوق العاده خوب بوده است، تصریح کرد: مشارکت مردمی بویژه در استان های مختلفی که جمعیت کمتری دارند پررنگتر بوده است و مردم کلانشهرها باید بیشتر توجه کنند که این کار زودتر انجام شود.
 
وی تاکید بر اینکه جا دارد هم از مردم و مسوولانی که سیستم خوبی را برای انجام سرشماری اینترنتی فراهم کرد تشکر و قدردانی شود، افزود: از زمان راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در حقیقت این نخستین اقدام ملی است که بستر شبکه ملی اطلاعات را در اختیار مرکز آمار قرار دادیم تا از هر نوع آسیبی که می تواند از بیرون کشور روند انجام سرشماری را با اخلال روبرو کند، جلوگیری شود.
 
 واعظی با اشاره به همکاری نزدیک مسوولان فنی مرکز آمار با سازمان فناوری اطلاعات، گفت: نتیجه این همکاری نزدیک این بوده که سیستم تا امروز با هیچ آسیبی مواجه نشده و از سوی دیگر مردم نیز هیچ مشکلی برای مشارکت نداشتند و پهنای باند در نظر گرفته شده به اندازه ای بوده که اگر چند برابری مشارکت کنونی نیز رخ دهد، مشکلی برای سیستم وجود ندارد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به قولی که به مردم داده شده است مبنی بر اینکه با وارد مدار شدن شبکه ملی اطلاعات مردم دیگر با هیچ مشکلی برای انجام امور خود مواجه نخواهند شد، خاطر نشان کرد: با توجه به نرخ مشارکت کنونی 20درصدی مردم که در دنیا نیز به همین گونه بوده است، امیدوارم بهترین این مشارکت از نرخ 35درصد که متعلق به مردم ژاپن است، عبور کند تا این یک رکورد باشد برای کشور عزیز ما که نشان دهنده توسعه یافتگی کشور به شمار می رود.
 
این مقام مسوول در ادامه تصریح کرد: وقتی که سرشماری تمام شود این فقط یک آمار نیست که می ماند چراکه برای اجرای برنامه ششم کشور نیاز داریم که بدانیم که چه سرمایه ای را در چه نقطه ای از کشور باید هزینه کنیم که این کار ملی است و عزم ملی می خواهد.

واعظی در پایان در مورد یکی از مشوق های شرکت مردم در سرشماری که ارایه پهنای باند اینترنت بود، توضیح داد: در ابتدا پیشنهاد اختصاص یک گیگابیت پهنای باند برای کسانی بود که در سرشماری شرکت کرده بودند که برای انجام آن با همه مبادی ذیربط و ارایه دهندگان اینترنت به مردم صحبت کردیم و ازآنجاکه سرشماری یک اقدام ملی است همه آنها موافقت کردند تا این پیشنهاد اجرایی شود. ضمن اینکه در ادامه رییس مرکز آمار ایران پیشنهاد افزایش پهنای باند تشویقی به دو گیگابیت بر ثانیه را دادند که تعهد اجرای آن از سوی شرکت هایی که آن را امضا کرده اند را می دهم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-10-15 15:13

افزودن دیدگاه جدید