کد مطلب: 

191429
معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی کشور:

"پهن‌باند" عاملی توانمندساز در کسب‌وکارهای الکترونیکی است/ توجه به "پهن‌باند" عامل ارتقاء رشد اقتصادی است

معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی، مهمترین نقش دولت و حاکمیت را در رابطه با موضوع پهن باند، ایجاد توازن بین توسعه بسترها و زیرساختهای لازم برای دسترسی پرسرعت و پرظرفیت از طریق شبکه ملی اطلاعات و توسعه سایر اجزا و مولفه های آن از جمله خدمات متنوع و کاربردی و محتوای مناسب در قالب یک زیست بوم یا اکوسیستم یکپارچه دانست.
"پهن‌باند" عاملی توانمندساز در کسب‌وکارهای الکترونیکی است/ توجه به "پهن‌باند" عامل ارتقاء رشد اقتصادی است

به گزارش سیتنا، مهندس سعید مهدیون افزود: این توازن از طریق شفاف سازی و تنظیم مقررات جامع و منسجم در قلمرو فاوا و فضای مجازی ایجاد خواهد شد.

وی گفت: پهن‌باند مفهومی بسیار فراتر از دسترسی پرظرفیت و پرسرعت (باند پهن) به شبکه های ارتباطی و اطلاعاتی است و در واقع اکوسیستمی بزرگ متشکل از بخش‌های عرضه و تقاضا است که به عنوان یک سکوی زیر بنائی و محور توسعه از حوزه ICT و فضای مجازی است که با تاکید بر وجه عمومی و خدمات رسانی همگانی و بصورت مقرون ‌به صرفه، باید در دسترس آحاد جامعه قرار گیرد.

مهدیون با بیان این که بستر ارتباطی پهن باند در کشور شبکه ملی اطلاعات خواهد بود، تاکید کرد: توسعه پهن باند می باید با رویکرد اکوسیستمی سامان دهی شود که در آن ارتباط تمامی اجزا و مولفه ها از جمله شبکه ملی اطلاعات به عنوان بستر ارتباطی، خدمات و خدمات دهندگان و محتوا و تولید کنندگان و تامین کنندگان محتوا با تاکید بر وجه بومی آن بصورت یکپارچه و در کنار یکدیگر مورد توجه حاکمیت و رگولاتور قرار خواهد گرفت بطوری که با ایجاد هم افزایی بین این مولفه ها در قالب یک کل منسجم، قابلیتهای گسترده و وسیع در دسترس آحاد جامعه و دولت قرار می دهد.

معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: طبیعتا این قابلیتها و ظرفیتها بصورت بالقوه تاثیرات متقابل و وسیعی درحوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و زیست محیطی ایجاد می کند که از دیگر وظایف حاکمیت جهت دهی به آن در راستای حداکثر سازی منافع و مزیت ها و حداقل کردن آسیب ها و چالش های ناشی از توسعه آن خواهد بود.

مهدیون با اشاره به اهمیت ایجاد پهن‌ باند به عنوان یک جزء کلیدی در توسعه، کاربرد و به ‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین توسعه محتوای بومی، اظهارکرد: پهن‌باند، به منظور سرعت بخشیدن به فناوری اطلاعات و ارتباطات در رشد اقتصادی کشور در کلیه بخش‌ها و زمینه‌ها و همچنین تسریع و تسهیل توسعه اجتماعی، فرهنگی و نوآوری یک مسئله استراتژیک مهم برای کشورها است.

وی افزود: نقش پهن‌باند در اقتصاد امروزی چنان پر رنگ شده است که در بسیاری از کشورها دسترسی به پهن‌باند همانند یکی از حقوق اساسی شهروندان انگاشته می‌شود و به عنوان یک اولویت در برنامه‌های توسعه یک کشور برای کاهش شکاف دیجیتال و توسعه ضروری است.

معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به نقش پهن‌باند به ‌عنوان یک توانمند ساز در کسب و کار الکترونیکی و خالق فرصت‌های جدید بازار در بخش خصوصی، گفت: دسترسی گسترده و مقرون به صرفه به پهن‌باند منجر به ارتقاء بهره‌وری و رشد اقتصادی شده و با سیاستگذاری مناسب می تواند ابزار موثری در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی باشد.

وی با بیان اینکه پهن‌باند می‌تواند با ارتقاء بهره‌وری، دسترس‌پذیری و افزایش خدمات عمومی در بخش‌هایی مانند بهداشت، آموزش و پرورش و خدمات دولتی، موجب رشد اقتصادی شود، اعلام کرد: برای مصرف‌کنندگان، پهن‌باند موجب بهبود کیفیت زندگی از طریق رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شده و در مناطق روستایی و دور ‌افتاده نیز ‌نقش مهمی در تسهیل ارائه خدمات و دسترسی به محصولات جدید و پیشرفته و ایجاد فرصت‌هایی برای مشارکت در اقتصاد و اطلاعات جامعه دیجیتالی ایفا می کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-10-05 00:12

افزودن دیدگاه جدید