کد مطلب: 

191199

مفتی سلفی: «ویزا کارت» حرام است

شیخ عبدالآخر حماد، مفتی گروه سلفی موسوم به «جماعت اسلامی» مصر، «ویزا کارت» را ربا و حرام دانست.
مفتی سلفی: «ویزا کارت» حرام است

به گزارش سیتنا به نقل از شبکه العالم، حماد در پاسخ به سؤالی درباره حکم کارت خرید ارائه شده از سوی برخی بانک ها و ربوی بودن یا نبودن آنها گفت: «نمی دانم منظور سؤال کننده ویزا کارت است یا کارت های تخفیف. استفاده از ویزا کارت جایز نیست؛ زیرا دارنده آن، در صورتی که بدون داشتن موجودی اقدام به خرید کالایی نماید باید در مدت مشخصی اقدام به پرداخت آن نماید، در غیر این صورت باید میزان مشخصی سود بدهی اش را بپردازد که این امر، مصداق ربا و حرام است».

این در حالی است که هیأت افتای مصر، خرید و فروش با استفاده از کارت های اعتباری را به منزله پرداخت نقدی دانسته و اعلام کرده بود استفاده از این کارت، به منزله بدهی و ربای حرام نمی باشد.

با وجود این حماد افزود: «مجمع فقه اسلامی اتحادیه جهان اسلام درباره کارت تخفیف اعلام کرده است در صورتی که این کارتها در مقابل قیمت قطعی یا اشتراک سالیانه ای باشند استفاده از آنها به دلیل وجود قیمت های شناور جایز نیست؛ زیرا خریدار کار، مبلغی را می پردازد و نمی داند در مقابل آن چه چیزی به دست می آورد. در چنین معامله ای از دست دادن، قطعی و به دست آوردن محتمل است. رسول خدا (ص) در حدیثی که توسط مسلم روایت شده است از خرید و فروش با قیمت شناور نهی کرده است».

وی گفت: «در صورتی که کارت های تخفیف به صورت مجانی و بلا عوض صادر شده باشند صدور و پذیرش آنها از نظر شرعی جایز است؛ زیرا به منزله قول بخشش یا هبه می باشد».

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-09-26 00:07

افزودن دیدگاه جدید