کد مطلب: 

191163

تهیه و توزیع بسته‌ی حقیقت مجازی ویژه‌ی مبلغان دینی

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی کشور، گفت: این مرکز با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در ابتدای درس خارج فقه که تصریح فرمودند بر ضرورت آشنایی طلاب با فضای مجازی، با همکاری نهادها و بخش هایی که در این زمینه فعال هستند بسته فرهنگی را جهت کمک به این جریان تبلیغی در کشور تهیه کرده است.
تهیه و توزیع بسته‌ی حقیقت مجازی ویژه‌ی مبلغان دینی

به گزارش سیتنا، امیر خوراکیان، در یک نشست خبری با اعلام تهیه و توزیع بسته ویژه فرهنگی برای مبلغان دینی در آستانه ماه محرم در ارتباط با فضای مجازی، گفت: یکی از ظرفیت های مهم، جریان تبلیغ دینی است که به خصوص در ماه محرم چندین هزار مبلغ دینی در سراسر کشور بسیج می شوند و به مناسبت این ایام در محافل فرهنگی و تبلیغی به وضع و خطابه می پردازند.

وی افزود: مرکز ملی فضای مجازی با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در ابتدای درس خارج فقه که تصریح فرمودند بر ضرورت آشنایی طلاب با فضای مجازی، با همکاری نهادها و بخش هایی که در این زمینه فعال هستند بسته فرهنگی را جهت کمک به این جریان تبلیغی در کشور تهیه کرده است.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد: این بسته فرهنگی چند بخش دارد که یک کتاب همیار مبلغ است و این کتاب در شش فصل با موضوعات بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه فضای مجازی، معرفی و کلیات فضای مجازی، طرح کلید واژه ها و اصطلاحات و مسائل مرتب با فضای مجازی، آسیب ها و تهدیدهای فضای مجازی، راهکارهای مواجه با این آسیب ها و فرصت های فضا ی مجازی تنظیم شده است.

وی تصریح کرد: بخش دوم این بسته فایل های پاورپوینت برای مبلغان دینی است تا بتوانند در فضای دانشجویی و دانش آموزی مباحثی را در این حوزه داشته باشند. همچنین محتوای کتاب به صورت صوتی، ورد و پی دی اف  هم تهیه شده و به پیوست کتاب در اختیار شان قرار می گیرد.

خوراکیان با اعلام این که حدود 20 طرح گرافیکی آموزشی در این بسته در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: در صورتی که مبلغان خواستند نمایشگاه و یا فضای آموزشی را در ارتباط با فضای مجازی ایجاد کنند، می توانند از این طرح های گرافیکی استفاده کنند.

وی با بیان این که این بسته آموزشی قبل از شروع دهه ماه محرم با هماهنگی حوزه علمیه قم، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان های مربوطه تحت عنوان حقیقت مجازی توزیع می شود، اعلام کرد: مرکز ملی فضای مجازی در این حوزه محصول دیگری  را نیز پیش بینی کرده تا براساس فرمایشات مقام معظم رهبری روحانیون با آشنایی با فضای مجازی بتوانند فعال بوده و از فرصت های این حوزه استفاده کنند.

در ادامه معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با اعلام رویکردهای این معاونت گفت: تقویت نقش قرارگاهی مرکز ملی یکی از مهمترین رویکردهای ماست چرا که بخش عمده ای از فعالیت مرکز ملی به طور طبیعی به تهیه پیش نویس اسناد برای طرح در شورای عالی فضای مجازی جهت تهیه برنامه های ملی، اقدامات ،سیاست ها و نگاشت نهادی که در حوزه های مختلف باید صورت گیرد اختصاص می یابد.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با بیان این که علاوه بر توجه به آسیب ها و تهدیدهای فضای مجازی رویکرد بعدی ما نگاه فرصت محور به فضای مجازی است تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نیز بارها به این موضوع تاکید داشتند که فضای مجازی را باید بشناسید و به آن به عنوان یک فرصت نگاه کنید، فعال بشوید و از این فضا برای تبلیغ ارزش های اخلاقی و دینی و کمک به رشد و تعالی جامعه استفاده کنید.

خوراکیان اظهار داشت: اهتمام به بخش خصوصی در قالب شرکت ها و مراکز مختلف، سازمان های مردم نهاد و تشکل ها و مجموعه های مردمی و انجام فعالیت های به هنگام و متناسب با مناسبت ها از دیگر رویکردهای معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی است که براساس آن چون نگاه کلان و فرابخشی داشته و از وظایف آن سیاست ها و برنامه های ملی  است نباید از موضوعات فوری که متناسب با زمان است غافل بمانیم.

وی همچنین با اعلام اولویت های موضوعی معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد: 15 رویکرد جدی و اولویت موضوعی را به طور جدی دنبال می کنیم که اولین اولویت موضوعی ما سیاست ها و اقدامات ساماندهی پیام رسان های اجتماعی برخط است که در تلفن همراه معمولا این پیام رسان ها مورد استفاده قرار می گیرد که با برگزاری جلسات متراکم کارشناسی با دستگاه های مختلف به خصوص وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بسیاری نهادهای دیگر این سند آماده طرح در شورای عالی فضای مجازی است.

خوراکیان بیان داشت: دو رویکردجدی حمایت بسیار گسترده از پیام رسان های داخلی و ساماندهی پیام رسان های خارجی را در این سند در نظر گرفته ایم  و صیانت از هویت ملی، اعتماد سازی و صیانت از حقوق شهروندی ، حریم خصوصی، امنیت ملی و عمومی ، توسعه  و تسهیل تولید محتوای داخلی از مهمترین سیاست های آن است.

وی اعلام کرد: سیاستهای حاکم و نگاشت نهادی برنامه ملی تشکل های فضای مجازی دومین اولویت معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی است که با تصویب این سند برای تسهیل فعالیت تشکل ها در فضای مجازی اتفاقات خوبی رخ داده و کمک می کند که برخی از خلاهای قانونی در حوزه فعالیت تشکل ها در فضای مجازی برطرف شود.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در خصوص آموزش عمومی و فرهنگسازی به عنوان اولویت بعدی این معاونت گفت: فضای مجازی نمونه ای از فضای حقیقی است و بر همین اساس آسیب ها و فرصت ها در آن وجود دارد بنابراین سواد رسانه ای و  آموزش و نحوه مواجهه کاربران با فضای مجازی بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: در این خصوص سند برنامه ملی اقدامات، سیاست ها و نگاشت نهادی  برای طرح در شورای عالی فضای مجازی آماده شده است که علاوه بر آن به منظور تقویت نقش قرار گاهی مرکز ملی فضای مجازی در حال تهیه هندسه مفهومی آموزش عمومی نیز هستیم.

خوراکیان تاکید کرد: این هندسه مفهومی ابعاد مختلفی دارد که به عنوان مثال در این هندسه مفهومی اولویت موضوعی آموزش های عمومی، محتوای آموزش، درسنامه ها، اهداف کلی آموزش و انتظارات و اهداف تفصیلی در سه سطح دانش، نگرش و رفتار مشخص می شود که تا پایان سال95 هندسه مفهومی عمومی و مهارت های عمومی در مواجهه با فضای مجازی کامل خواهد شد.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با بیان این که صیانت از ساختار و کیان خانواده، آموزش از راه دور ، نقش فرهیختگان و گروه های مرجع و اولویت دادن به نوجوانان و جوانان از ویژگی های این سند و برنامه ملی است، تصریح کرد: مهمترین ویژگی این هندسه مفهومی توجه به نقش افراد است که براساس آن آموزش ها و محتوا در ارتباط با نقش مادری با یک الگو طراحی می شود و برای نقش استادی و مربیگری، نقش دانش آموزی و سایر نقش های گوناگون نیز همین محتوا با الگوی متناسب با آن نقش دیده می شود و مهمتر این که  این سند فقط تصویب نخواهد شد بلکه پس از ابلاغ نقشه محتوایی تحقق آموزش های عمومی در ارتباط با مواجهه با فضای مجازی با شفافیت و به بهترین وجه در اختیار دستگاه ها قرار می گیرد.

وی در خصوص پیوست فرهنگی به عنوان اولویت چهارم گفت: پیوست فرهنگی را در دو قالب پیوست فرهنگی اپراتورهای تلفن همراه و نظام پیوست نگاری در نظر گرفته ایم. براساس این علاوه بر اپراتورهای تلفن همراه اگر سرویس های عمومی و خدمات عمومی از این پس ارایه شود ما یک فرآیند طولانی را برای پیوست های فرهنگی آن در شورای عالی فضای مجازی با توجه به محدودیت زمانی و کثرت دستورات نخواهیم داشت و با تصویب این نظام نامه می توانیم برای هر سرویسی پیوست فرهنگی مناسب آن را تهیه و ابلاغ کنیم.

خوراکیان با اشاره به این که این چهار سند در حال حاضر برای طرح در شورای عالی فضای مجازی آماده است، اعلام کرد: سیاست های کلان حاکم بر برنامه ملی دانش نامه های برخط، صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، فضای مجازی سالم، ایمن و مفید، نهضت تولید محتوا، الزامات فرهنگی شبکه ملی اطلاعات، زبان و خط فارسی در فضای مجازی، آموزش از طریق فضای مجازی، کتابخانه های دیجیتال و بانک های اطلاعاتی و الکترونیکی، مساله آسیب های اجتماعی در فضای مجازی، بازی های رایانه ای و رصد فضای مجازی دیگر اولویت های معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-09-25 01:00

افزودن دیدگاه جدید