کد مطلب: 

190642

نفوذ اینترنتی به خودروها؛ هکرها در کمین خودروهای هوشمند

با هوشمندتر شدن خودروها، آسیب‌پذیری آنها در برابر حملات اینترنتی هکرها افزایش می‌یابد. هک خودروها از آنجایی که جان انسان‌ها را در جاده‌ها به خطر می‌اندازد، حالا تبدیل به نگرانی بزرگی برای خودروسازان شده است.
نفوذ اینترنتی به خودروها؛ هکرها در کمین خودروهای هوشمند

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، خودروهای امروز با اتصال به شبکه‌های هوشمند کامپیوتری، سرویس‌هایی ارائه می‌کنند که پیش‌تر تصور آن هم برای خودروسازان ممکن نبود. سرویس تاکسی‌رانی "اوبر" قرار است به زودی تاکسی‌های بی‌راننده خود را روانه شهرها کند و خودروساز آمریکایی "تسلا" سیستم ناوبری اتوماتیک را در خودروهای الکتریکی جدیدش تعبیه کرده است.

خودروهای بی‌راننده گوگل در سطح شهرها می‌چرخند و امید می‌رود که به زودی خودروها تبدیل به واگن‌های آکنده از کامپیوترهای هوشمندی شوند که سرنشین فقط در آنها می‌نشیند و در اوج امنیت و آرامش به مقصد می‌رسد.

توسعه هوش خودروها مواهبی بی‌سابقه به ارمغان می‌آورد، اما سویه تاریکی هم دارد که منشا نگرانی‌های هراس‌آوری برای خودروسازان است: اتصال خودروها به شبکه‌ها، آنها را در برابر حملات هکرها آسیب‌پذیر می‌کند.

وجود یک حفره امنیتی کافی است تا هم‌زمان با لذت بردن شما از ناوبری اتوماتیک خودروی هوشمندتان، هکر زبده‌ای راه نفوذ را یافته باشد و مشغول ایجاد اختلال در سیستم یا بهره‌کشی از آن باشد. در چنین شرایطی هر اتفاقی ممکن است.

یک سال پیش بود که چارلی میلر و کریس والاسک یک خودروی جیپ چروکی را که با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در حرکت بود، از راه دور هک کردند و کنترل آن را به دست گرفتند. آنها با لپ‌تاپی که می‌توانست در هر نقطه‌ای از جهان باشد، وایرلس، در حالی که روی مبل لم داده بودند، کولر ماشین را روشن کردند، موزیکی را با بلندترین صدای ممکن پخش کردند، ترمز ماشین را از کار و برف‌پاکن‌ها را به کار انداختند و دست آخر موتور را متوقف کردند.

آنها اگر می‌خواستند حتی می‌توانستند فرمان ماشین را کامل بچرخانند، یا پدال گاز را تا ته بفشارند. گزارش اندی گرینزبرگ از این ماجرا در "وایرد" همچون بمبی بود در دنیای خودرو و تکنولوژی و البته خبری بد و تحقیرکننده برای کمپانی تولیدکننده این ماشین‌ها، کرایسلر.

رایسلر در پی این ماجرا فراخوانی برای بازگشت ۱/۴ میلیون خودرویی که در معرض تهدید امنیتی مشابه بودند صادر کرد. تا پیش از آن هیچ‌کسی در این کمپانی تماس‌ها و تکاپوهای این دو هکر "کلاه‌سفید" را جدی نگرفته بود.

انتشار حاصل کار آنها تاثیرات عمیقی بر تصور عمومی از پدیده هک خودروها گذاشت و کمپانی‌ها را وادار کرد تمهیدات امنیتی جدی‌تری بیاندیشند. کریس والاسک و چارلی میلر اکنون به عنوان پژوهشگر برای مرکز پژوهش‌های پیشرفته "اوبر" کار می‌کنند.

در ماه مارس ۲۰۱۶ پلیس فدرال آمریکا برای نخستین بار بیانیه‌ای صادر کرد تا هشدار دهد خودروها بیش از پیش آسیب‌پذیر شده‌اند.

هکرها در کنفرانس‌های سالانه خود حالا بخش ویژه‌ای برای نفوذ به ماشین‌ها دارند و کمپانی‌های خودروسازی هم دریافته‌اند که برای ارتقای امنیت باید به همکاری با هکرها تن بدهند؛ دست در دست هکرهای کلاه‌سفید، برای مقابله با تهدید هکرهای کلاه‌سیاه و تخریب‌چی که در کمین‌اند تا با حمله به آسیب‌پذیری‌ها، به کاربران ضربه بزنند و بهره‌کشی کنند.

در نهایت، متخصصان امنیت هشدار می‌دهند که خودروسازان باید سرمایه‌گذاری بسیار بیشتری در این زمینه کنند تا وضعیت متحول شود، چون هزینه ناکامی در تامین امنیت خودروهای هوشمند را انسان‌ها با جان و خون خود خواهند پرداخت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-08-31 18:27

افزودن دیدگاه جدید