کد مطلب: 

190562

واگذاری "فیبر تاریک" به اپراتورها و شرکت‌های ارتباطات ثابت

شرکت ارتباطات زیرساخت با هدف توسعه شبکه فیبر نوری و ایجاد رقابت سالم در فضای ICT ، در مسیر های درون استانی فیبر تاریک به اپراتورها و شرکت‌های FCP متقاضی، واگذار می‌کند.
واگذاری "فیبر تاریک" به اپراتورها و شرکت‌های ارتباطات ثابت

به گزارش سیتنا، مهندس "محمد جواد آذری جهرمی" معاون وزیر، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، افزود: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی سال گذشته به منظور ساماندهی و جلوگیری از هدر  رفتن منابع و استفاده بهینه از منابع و امکانات ارتباطی کشور، "شرایط و ضوابط واگذاری امکانات ارتباطی مازاد دستگاه‌ها به ارائه‌کنندگان مجاز شبکه و خدمات ارتباطی" را تصویب کرد.

وی افزود: چندی بعد هم فراخوان شناسایی امکانات ارتباطی مازاد دستگاه‌ها منتشر شد. براساس این فراخوان، دستگاه‌ها ملزم بودند تا امکانات ارتباطی مازاد در اختیار خود شامل کانال‌ها و داکت‌های مخابراتی، فیبر تاریک، دکل و فضا را اعلام ‌کنند تا پس از ثبت اطلاعات مربوطه، بتوانند این امکانات را در قالب قرارداد همکاری، اجاره یا واگذاری در محدوده شبکه مادر مخابراتی فقط در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت قرار دهند.

آذری جهرمی تصریح کرد: براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، شرکت ارتباطات زیرساخت و دارندگان پروانه صرفاً مجاز به استفاده از امکانات ارتباطی مازاد آن دسته از دستگاه‌هایی هستند که در فراخوان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی شرکت و امکانات ارتباطی مازاد خود را اعلام کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت تاکید کرد: طبق مصوبه اصول حاکم بر واگذاری تجهیزات ارتباطی مازاد دستگاه‌ها، تعرفه این امکانات ارتباطی مازاد دستگاه‌ها براساس توافق و با رعایت شرایط رقابتی تعیین خواهد شد؛ بنابراین در مواردی که برای امکانات ارتباطی مشمول این مصوبه، تعرفه‌های مصوبه کمیسیون وجود نداشته باشد در آینده تعرفه این امکانات تعیین خواهد شد.

وی افزود: در این دوره، واگذاری امور قابل انتقال به بخش خصوصی همواره جزو رسالت وزارت ارتباطات و مجموعه‌های تحت امر آن بوده است وسازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت ارتباطات زیرساخت نیز در راستای همین رسالت در نظر دارند که فیبرهای تاریک   را به اپراتورهای فعال ارتباطی و دارندگان پروانه FCP واگذار کنند تا شائبه انحصار طلبی زیرساخت از بین رفته و سایر بازیگران در رقابت با شرکت مخابرات ایران برای ارائه خدمات مبتنی بر فیبر داخل استانی وارد شوند.

رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه داد: شرکت زیرساخت در راستای رقابت سالم بین اپراتورها و با توجه به رعایت اصول قانونی که بیشتر از این صرفا در اختیار مخابرات بود، اقدام به واگذاری فیبرهای تاریک کرده است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت  تصریح کرد: اپراتورهای ارتباطی و شرکت‌های دارای پروانه FCP می‌توانند با سرمایه‌گذاری و نصب تجهیزات نسبت به فعال کردن فیبرهای تاریک واگذار شده از سوی ما، اقدام کنند و از پرداخت هزینه‌های زیاد و سرمایه هنگفت معاف شوند.

او افزود: برای رسیدن به اهداف و شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات نیازمند ایجاد رقابتی سالم و کاهش انحصارگرایی در این حوزه هستیم.

آذری جهرمی درباره زمان نهایی واگذاری فیبرهای تاریک   گفت: ظرف یک ماه آینده فرآیند واگذاری و تجاری‌سازی فیبرهای تاریک در شبکه انتقال کشور نهایی می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات، گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت فیبرهای تاریک را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد تا بخش خصوصی اقدام به حفر و کاشت فیبر در مسیرهای کوهستانی، بیابانی و... کند. البته در بسیاری از مناطق فیبرهای کاشته شده در زمین نیز وجود دارد که متقاضیان می‌توانند بدون هزینه گزاف، اقدام به بهره‌برداری از آن کنند.

شرکت ارتباطات زیرساخت در طول سه سال فعالیت دولت یازدهم بالغ بر 23 هزار کیلومتر فیبرنوری توسعه داده و اکنون ظرفیت کابل فیبرنوری بین شهری زیرساخت حدود 58 هزار کیلومتر است.

لازم به توضیح است: "فیبر تاریک" اصطلاحی است که به فیبرنوری خام و بدون اتصال به سیستم‌های انتقال دیگر اطلاق می‌شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-08-29 17:22

افزودن دیدگاه جدید