کد مطلب: 

189962

۲۰ سالگی تلفن‌های هوشمند؛ امکانات و نگرانی‌های روزافزون

نوکیا ۹۰۰۰ نخستین گوشی هوشمند بود که به بازار عرضه شد. در طی دو دهه گذشته گوشی‌های هوشمند پیشرفت و وابستگی کاربران به آن‌ها رشد کرده است. به باور برخی کارشناسان تلفن هوشمند به بخشی از بدن کاربران تبدیل شده است.
۲۰ سالگی تلفن‌های هوشمند؛ امکانات و نگرانی‌های روزافزون

به گزارش سیتنا، امروزه شاید زندگی بدون گوشی‌های هوشمند برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان امری غیرقابل تصور باشد. نقش سنتی تلفن در برقراری مکالمات صوتی تنها یکی از کاربردهای کوچک تلفن‌های هوشمند است.

پیدا کردن نقشه راه، اطلاع یافتن از وضعیت هوا، ثبت لحظه‌ها از طریق عکاسی دیجیتال، گوش دادن به کانال‌های رادیویی و تماشای برنامه‌های تلویزیونی، دسترسی به وضعیت به روزشونده‌ی تناسب اندام و مقدار کالری در حال مصرف در هنگام پیاده‌روی یا دیگر فعالیت‌ها و … از جمله امکاناتی است که تلفن‌های هوشمند در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

به باور برخی متخصصان تلفن هوشمند، ابزاری است که به بخشی از بدن کاربران تبدیل شده است. آن‌چه تلفن هوشمند امروزی را از ابتدایی‌ترین نمونه آن مجزا می‌کند نه تنها میزان قابلیت‌های به شدت پیشرفته و متفاوت آن در حال حاضر که حجم و وزن آن نیز است.

گوشی نوکیا مدل ۹۰۰۰ را اولین نمونه از گوشی هوشمند می‌دانند. این گوشی بیست سال پیش، دقیقا در روز ۱۵ اوت ۱۹۹۶ به بازار رو به رونق تکنولوژی‌های ارتباطاتی ارائه عرفی شد.

این گوشی که به آن دایناسور دنیای گوشی‌های هوشمند نیز می‌گویند، ۳۹۷ گرم (تنها ۱۰۰ گرم کم‌تر از نیم کیلو) وزن داشت و برخلاف مدل‌های امروزی قطور بود. این گوشی هم در خدمت انجام وظایف تلفن‌های معمولی بود و هم قابلیت‌های یک کامپیوتر خانگی از قبیل ارائه مرورگر وب و نرم‌افزار آفیس را داشت و از امکانات دستگاه فکس نیز برخوردار بود.

نوکیا ۹۰۰۰ که نسبت به گوشی‌های هوشمند امروز از توانایی‌های محدودی برخوردار بود، بسیار گران بود و در زمان عرضه‌اش در سال ۱۹۹۶ میلادی مبلغی معادل ۱۴۰۰ یورو قیمت داشت.

اما آن‌چه همچنان و هنوز یکی از نوآوری‌های خلاقانه‌ی بشر محسوب می‌شود، امروزه چالش‌هایی را با خود به همراه آورده است. برای مثال این روزها مقامات شهر سئول، پایتخت کره جنوبی، از حمله "زامبی‌های تلفن‌‌های هوشمند" به فضاهای شهری سخن به میان آورده‌اند و روان‌شناسان خواستار تمرین خویشتن‌داری کاربران از پاسخ‌گویی یا خواندن پیام‌ها و پست‌های شبکه‌های اجتماعی و … شده‌اند.

ترجیح گوشی هوشمند به رابطه انسانی

نتایج یکی از آخرین نظرسنجی‌های انجام‌گرفته درباره میزان وابستگی کاربران به گوشی‌های هوشمند که توسط یک مؤسسه طراحی اپلیکیشن در آمریکا انجام گرفته، نشان می‌دهد که درصد قابل توجهی از کاربران گوشی‌های هوشمند حاضرند از رابطه انسانی چشم بپوشند، اما گوشی‌های هوشمند خود را ترک نکنند.

پرسش‌های مطرح‌شده در این نظرسنجی جدید غالبا پیرامون ترجیحات کاربران گوشی‌های هوشمند است که میان ترک گوشی‌های خود یا ترک نیازها، دیگر لذت‌ها یا عادات خود کدام را انتخاب می‌کنند.

در همین حال ۲۲ درصد شهروندان آمریکا که می‌گویند بدون دسترسی به گوشی‌های هوشمندشان و سر زدن به شبکه‌های اجتماعی آنلاین نظیر فیس‌بوک مضطرب می‌شوند، اذعان می‌کنند که حاضرند یک روز غذا نخورند، اما حاضر نیستند برای یک روز از سر زدن به شبکه‌های اجتماعی چشم‌پوشی کنند.

کاربران نگران محیط زیست

با این‌ همه تمامی نظرسنجی‌های مرتبط به تلفن‌های هوشمند نتایج نگران‌کننده‌ای را بازتاب نمی‌دهند. بر اساس نظرسنجی انجام گرفته در شش کشور آمریکا، مکزیک، کره جنوبی، روسیه، چین و آلمان اکثر افراد بین ۱۸ تا ۷۵ سال گفته‌اند که تولید گوشی‌های هوشمند باید برای آسیب کم‌تر به محیط زیست بهینه شود.

بر این اساس بیش از نیمی از پاسخگویان تقاضا دارند گوشی‌های هوشمند طوری ساخته شوند که بتوان راحت‌تر آن‌ها را تعمیر کرد، از بین برد و بازیافت کرد.

در این میان پاسخگویان در آلمان با اکثریت بیشتری (۶۱ درصد) معتقدند شرکت‌های سازنده‌ی تلفن مسئولیت بیش‌تری در قبال کارآمدی فرایند بازیافت برعهده دارند. این نظرسنجی اخیرا از سوی ایپسوس موری (Ipsos MORI) که دومین کمپانی بزرگ تحقیقات بازار و بازاریابی است، انجام گرفته است.

هشدار به زامبی‌ها در کره جنوبی

اگرچه به نظر می‌رسد که درصد قابل توجهی از کاربران به چالش‌های زیست‌محیطی ناشی از تولید بی‌رویه گوشی‌های هوشمند با استانداردهای کنونی واقف‌اند، اما چالش‌های دیگر نظیر چالش‌های ترافیکی موجود، همچنان بر سر جای خود باقی‌اند تا جایی که برخی کشورها نظیر دولت کره جنوبی دست به دامان اقداماتی در این زمینه شده‌اند.

در سئول پایتخت کشوری که بیش از ۸۰ درصد شهروندانش گوشی هوشمند دارند، این روزها طرحی به صورت آزمایشی به اجرا گذاشته شده است. در این طرح آزمایشی که حدود ۳۳ هزار دلار هزینه داشته است، در برخی مسیرهای پر رفت و آمد سئول علایم مشابه علایم راهنمایی رانندگی نصب شده که از افراد پیاده‌رو می‌خواهد هنگام استفاده از تلفن‌های هوشمند در خیابان مراقب امنیت خود نیز باشند.

این طرح از این رو اجرا شده که تصادفات رانندگی در پنج سال گذشته در کره جنوبی سه برابر شده است. اگرچه مشخص نیست که چند درصد این تصادف‌ها شامل پیاده‌روها می‌شود، اما رقم بالای تصادفات مقامات کره جنوبی را به فکر و تصمیم‌گیری واداشته است.

در شهر آگسبورگ آلمان نیز در محل عبور از خطوط قطار برای عابرهای پیاده نوارهای قرمز نورانی نصب شده که وقتی سرشان به اصطلاح در گوشی‌شان است، متوجه خطر عبور قطار شوند.

اما مقامات شهری رکسبرگ، شهری در ایالت آیداهو آمریکا، تا آنجا پیش رفته‌اند که برای کسانی که هنگام عبور از خیابان همچنان مشغول استفاده از گوشی‌های هوشمند و نوشتن و "تکست" فرستادن‌ هستند، ۵۰ دلار جریمه در نظر گرفته‌اند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-08-16 17:40

افزودن دیدگاه جدید