کد مطلب: 

189808

تحصیل رایگان در دانشگاه آنلاین برای پناه‌جویان

یک دانشگاه آنلاین که دانشجویانش پس از پایان دروس دانشگاهی موفق به کسب مدرک تحصیلی رسمی معتبرمی‌شوند، اعلام کرده ۵۰۰ پناهنده سوری را که از جنگ داخلی در کشورشان گریخته‌اند، به طور مجانی می‌پذیرد.
تحصیل رایگان در دانشگاه آنلاین برای پناه‌جویان

به گزارش سیتنا، "دانشگاه مردم" در کالیفرنیا یک پروژه غیرانتفاعی رو به توسعه است که هدفش فراهم آوردن آموزش عالی برای کسانی است که توانایی آکادمیک برای تحصیلات عالی را دارند ولی از عهده پرداخت شهریه دانشگاه برنمی‌آیند یا عملا به یک دانشگاه عادی دسترسی ندارند.

شای رشف، مؤسس و رئیس دانشگاه آنلاین می‌گوید: "بهتر از این، دلیلی برای اختراع اینترنت وجود ندارد."

دانشجویان این دانشگاه که در ۱۸۰ کشور پراکنده‌اند، پس از یک دوره تحصیلی چهار ساله که کاملا از طریق آنلاین تدریس می‌شود، موفق به کسب مدرک رسمی دانشگاهی می‌شوند.

آقای رشف، که در لندن با بی بی سی صحبت می‌کرد گفت: "ما درها را به روی آموزش عالی باز کرده‌ایم. ما گزینه‌ای برای کسانی هستیم که چاره دیگری ندارند- کسانی که از نسل‌کشی در رواندا جان سالم به در برده‌اند، پناهندگانی که از سوریه آمده‌اند یا از زلزله زدگان هائیتی‌اند."

در آمریکا این دانشگاه کسانی را که فاقد مدارک لازم برای ثبت نام در دانشگاه های عادی هستند و در نتیجه نمی‌توانند با اخذ مدرک فارغ التحصیلی شغل بهتری داشته باشند، می‌پذیرد.

رشته‌های تحصیلی بر اساس ۴۰ واحد درسی جداگانه اند و هزینه آزمون هر یک از این دروس که تحت نظارت و مراقبت از نزدیک، برگزار می‌شود حدود ۱۰۰ دلار است. کل هزینه دریافت مدرک کامل بالغ بر ۴۰۰۰ دلار است، ولی پناهندگان اهل سوریه از پرداخت شهریه معافند.

آقای رشف، می‌گوید: "هیچ کس به اندازه پناهندگان مستحق دسترسی به آموزش نیست. اینها کسانی‌اند که همه چیز خود را از دست داده‌اند. بسیاری هرگز به کشورشان باز نخواهند گشت و فرزندانشان و نوه‌هایشان هم پناهنده خواهند بود.

"تنها راه بیرون آمدن آنان از این حصار، تحصیل است، تنها وسیله ادغام آنها در کشورهای جدید از طریق آموزش است."

آنچه که برخورداری از این وسیله کم هزینه را امکان پذیر می‌سازد، احساسات بشردوستانه با یاری گرفتن از تسهیلات آکادمیک و تکنولوژی است.

این شیوه کار باعث شده تعداد دانشجویان دانشگاه آنلاین در ظرف دو سال از ۵۰۰ نفر به ۵۰۰۰ هزار نفر افزایش یابد و انتظار می‌رود این رقم به زودی دو برابر شود.

دانشجویان هر هفته بیست ساعت در کلاس‌های آنلاین که بیست تا سی شاگرد دارند شرکت می‌کنند. گروه کوچکی از داوطلبان دانشگاهی و پرسنل بازنشسته دانشگاه که دستمزد بسیار کمی می‌گیرند، راهنمایی‌های لازم را به دانشجویان کرده و تکالیف درسی آنها را می‌دهند.

آقای رشف، می‌گوید از نظر تعداد استادانی که می‌خواهند به دانشجویان کمک کنند کمبود نداریم چون این استادان ارزش تحصیل را بخصوص در آمریکا و بریتانیا می‌بینند.

هدف این است که دانشگاه آنلاین خودکفا شود ولی چند کمک کننده سطح بالا دارد از جمله بنیاد گیتس، هیولت پاکارد و گوگل.

دانشگاه آنلاین دارای استادان بلندپایه‌ای است مانند کالین لوکاس، معاون سابق دانشگاه آکسفورد، نیکلاس درکز، رئیس دانشگاه برکلی در کالیفرنیا و جان سکستون، رئیس سابق دانشگاه نیویورک.

در آموزش عالی در آنلاین، بیشترین توجه به رشته‌های موسوم به موکس، است یعنی رشته‌هایی که تعداد دانشجویانش بی‌شمار است.

این رشته‌ها میلیون‌ها دانشجو دارند ولی واحدهای درسی ارائه شده غالبا کوتاه مدت است و یک دوره کامل که به اخذ مدرک می‌انجامد را شامل نمی‌شود.

اما در "دانشگاه مردم" برخورد کاملا متفاوت است. هدف این است که به دانشجویانی که در وضعیت دشوار قرار دارند، امکاناتی دهد که در کاریابی کمکشان کند. به همین جهت در این دانشگاه رشته‌های محدودی تدریس می‌شود مانند کامپیوتر، بهداشت و بازرگانی.

تحصیل در آنلاین، انتخاب آسانی نیست. آقای رشف می‌گوید: "تحصیل در آنلاین برای همه مناسب نیست و مستلزم داشتن انگیزه بسیار قوی و انضباط شخصی است. منظورم این است که شما پس از پایان یک کار تمام وقت، باید ساعت‌ها در خانه درس بخوانید.

"در یک کلاس درس ممکن است خوابتان بگیرد و بعد از یکی از دوستانتان تکالیف درسی را بگیرید، اینجا به مراتب سخت‌تر است."

برای دانشجویان پناهنده، برنامه‌ای هست که از انزوای آنها تا حدودی می‌کاهد. ممکن است این امکان را برای دانشجویان فراهم کرد که دو سال در آنلاین درس بخوانند و برای دو سال بعد به یکی از دانشگاه‌های محلی منتقل شوند.

یک پروژه دیگر که به زودی عملی خواهد شد ایجاد رشته‌هایی است که در آن تدریس و آموزش به زبان عربی است.

دانشگاه مردم، با این هدف بخصوص ایجاد شده که به کسانی کمک کند که در صورت عدم دسترسی به تحصیلات عالی، از دریافت مدرک دانشگاهی محروم می‌شدند.

ولی شای رشف، می‌گوید یک چنین ابتکار آنلاینی در حالی که همچنان گسترش می‌یابد، سؤال‌‎هایی را هم در باره شکل آینده آموزش عالی مطرح می‌کند.

تقاضای جهانی برای دانشگاه بی‌اندازه زیاد است. آمار اخیر سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه نشان می‌دهد که هر هفته در چین معادل یک دانشگاه جدید، راه اندازی می‌شود.

در کشورهای غربی تعداد دانشجویان همچنان رو به افزایش است. ولی سؤال‌های آزاردهنده سیاسی در باره افزایش نرخ شهریه‌ها و نابرابری در دسترسی به دانشگاه‌ها شنیده می‌شود.

آقای رشف، می‌گوید یک برنامه کم هزینه تر با قابلیت دسترسی بیشتر، می‌تواند برای دانشجویان در کشورهای در حال توسعه، که در حال حاضر از نظر استعدادها قوی ولی از لحاظ ایجاد فرصت ضعیف هستد، مفید باشد.

وی می‌افزاید در موارد بسیاری دولت‌ها در پروژه‌های دانشگاه‌های معروف سرمایه گذاری می‌کنند در حالی که دانشگاه‌های آنلاین یا رشته‌هایی که در آنلاین به صورت پاره وقت تدریس می‌شوند می‌توانند ارزش به مراتب بهتری داشته باشند.

آقای رشف، پبش بینی می‌کند که اگر دانشگاه‌ها بتوانند درها را به روی کشورهای آفریقای سیاه (جنوب صحرا) باز کنند، شاهد موجی از خلاقیت‌ها خواهیم بود.

شای رشف، می‌گوید: "خواهید دید که انیشتین بعدی از زیمبابوه می‌آید"

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-08-13 17:46

افزودن دیدگاه جدید