کد مطلب: 

189239

پیگیری امضای قرارداد تجارت آزاد موقت اتحادیه‌ی اقتصادی اوراسیا با ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواستار تلاش بیشتر دو طرف برای پایان عملیاتی شدن توافق های اولیه در زمینه همکاری های مختلف از جمله تجارت آزاد موقت بین این پیمان و ایران تا پایان سال 2016 شد.
پیگیری امضای قرارداد تجارت آزاد موقت اتحادیه‌ی اقتصادی اوراسیا با ایران

به گزارش سیتنا، در نشست هیات ایرانی و روسی که با حضور دکتر واعظی و ورونیکا نیکیشا، وزیر تجارت کمیسیون اقتصادی اوراسیا برگزار شد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست، گفت: با توجه به روند تسریع در مذاکرات پیوستن ایران به تجارت آزاد با اتحادیه افتصادی اورآسیا، اکنون افق های مثبت همکاری آشکار شده است که شتاب بیشتر نیز در این زمینه سودمند خواهد بود.

واعظی ادامه داد: پیوستن تهران به همکاری گسترده با اتحادیه اورآسیا تصمیم جدی جمهوری اسلامی می باشد و رابطه خوب بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه نیز نشانه وجود فضای مثبت متقابل در این عرصه است.

وی اظهار کرد: با توجه به دستاوردهای چندین دور مذاکرات بین هیات های ایرانی و اوراسیایی، بسیار خوشبین هستیم که توافق های اولیه تا پایان سال جاری میلادی عملیاتی شود.

ورونیکا نیکیشینا نیز در این نشست ضمن اعلام آمادگی برای عملیاتی شدن توافق های اولیه با ایران پس از تایید نهایی طرفین، اظهار کرد: اکنون همزمان دو کار تهیه گزارش تحقیقاتی با موضوع تعرفه ها و همچنین پیگیری امضای قرار داد تجارت آزاد موقت با ایران در حال انجام است که تا پایان سال نیز باید گزارش آنها در اختیار ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه قرار گیرد.

وی در ادامه با ارزشمند خواندن دستاوردهای چندین دور مذاکرات هیات اوراسیایی و ایرانی گفت: موفقیتی که تاکنون در روند گفت وگوها شکل گرفته، پیامد حمایت های مقام های جمهوری اسلامی ایران است که می تواند نتیجه بخش و برای هر دو طرف سودمند باشد.

نیکیشینا همچنین با اشاره به برنامه تبادل فهرست این اتحادیه و ایران برای کالاهایی که می توان تعرفه آن را به صورت موقت کاهش داد، اظهار کرد: خواستار همکاری تهران برای افزایش شمار کالاهای واردات مجاز کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا به ایران هستیم تا به صورت متقابل اقلام بیشتری از تولیدات ایرانی با تعرفه پایین وارد بازارهای گسترده کشورهای عضو اتحادیه شود.

اتحادیه اقتصادی اورآسیا با جمعیتی بیش از 180 میلیون نفر دربرگیرنده پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است که بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارند و با توجه به نزدیکی جغرافیایی، بازار بزرگی برای صادرات کالاهای ایرانی به شمار می روند و برقراری تجارت آزاد نیز می تواند فرصت های زیاد همه جانبه ای را برای بخش خصوصی ایران و کشورهای عضو این اتحادیه ایجاد کند.

دکتر واعظی رییس ایرانی کمیسیون همکاری مشترک دو کشور و سرپرست هیات ایرانی که دیروز با مقام های استان استراخان روسیه برای افزایش هر چه بیشتر همکاری های بین استانی بویژه با مناطق ایرانی ساحل خزر مذاکره کرده بود، امروز برای ادامه گفت وگوها و رایزنی با مقام های بلندپایه این کشور وارد مسکو شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مدت حضور سه روزه خود در مسکو، افزون بر دیدار با نیکیشینا، امروز نیز با نیکلای نیکیفروف وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی روسیه گفت وگو کرد و در ادامه هم با دنیس مانتوروف وزیر صنعت و تجارت و الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه و رییس روسی کمیسیون همکاری های دو کشور با موضوع توسعه هر چه بیشتر روابط دو جانبه مذاکره می کند.

گفتنی است؛ از آغاز روی کار آمدن دولت یازدهم، ایران و روسیه با اجرای راهبرد افزایش همکاری های دوجانبه و همگرایی منطقه ای، روابط اقتصادی رو به رکورد خود را تحرک بخشیدند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-07-29 15:30

افزودن دیدگاه جدید