کد مطلب: 

189038
جنتی در نشستی با مدیران روابط‌ عمومی برخی وزارتخانه‌ها و استانداری‌ها:

قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به بسیاری از فسادهای مالی و اداری پایان می‌دهد

رییس کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، گفت: شفافیت در ارایه اخبار و اطلاعات به مردم که از جمله حقوق شهروندی محسوب می شود به نوعی احترام به افکار عمومی است، زیرا همه مسوولان با واسطه و یا بدون واسطه منتخب مردم هستند و مردم به عنوان ولی نعمتان مسوولان هستند، بنابراین حق دارند که از مجموعه اقدامات خادمان خود مطلع باشند.
قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به بسیاری از فسادهای مالی و اداری پایان می‌دهد

به گزارش سیتنا، «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در نشستی با مدیران روابط‌ عمومی برخی وزارتخانه‌ها و استانداری‌های سراسر کشور که مسئولیت اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را بر عهده دارند، با تاکید بر این مطلب گفت: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات یکی از مترقی ترین قوانینی است که در جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسیده است و آیین نامه اجرایی آن با ۴ سال تاخیر در دولت تدبیر و امید به تصویب رسید.

وی افزود: بعد از تصویب آیین نامه اجرایی این قانون، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور جدی به دنبال پیگیری آن است و در عین حال این اقدام کار جدیدی نیست که جمهوری اسلامی مبدع آن باشد بلکه در بیش از ۶٠ کشور این قانون تصویب و عملی شده است.

جنتی گفت: بر اساس این قانون تمامی دستگاه های اداری و شرکت های دولتی و حتی موسسات خصوصی که دارای اطلاعات عمومی هستند موظفند به صورت شفاف این اطلاعات و اخبار را در اختیار افکار عمومی قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه امروزه دنیا به سمتی در حال پیشروی است که تمام اطلاعات دستگاه ها در اختیار مردم است ادامه داد: در قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ذکر شده که اطلاعات عمومی چه نوع اطلاعاتی هستند و باید در پایگاه اطلاعاتی سازمان ها قرار گیرند مگر به عنوان اطلاعات محرمانه محسوب شوند.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید تاکید کرد: اعتقاد داریم هر اندازه اطلاعات به صورت شفاف در اختیار عموم قرار گیرد مراجعات حضوری به سازمان ها هم کاسته می شود و رسیدن به دولت الکترونیکی محقق و از فسادهای اداری نیز کاسته می شود.

وی با اشاره به برخی شفاف سازی ها در اخبار و اطلاعات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در معاونت امور مطبوعاتی همه اطلاعات به صورت شفاف روی پورتال این معاونت قرار گرفته و یارانه های مطبوعات و رسانه هابر اساس ضابطه و قانون به صورت مجزا مشخص است.

قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به بسیاری از فسادهای مالی و اداری پایان می دهد

جنتی با تاکید بر پایان بسیاری از فسادهای اداری و مالی در سایه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، افزود: در دولت یازدهم رییس جمهور توجه ویژه ای به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات دارند و هیات دولت نیز مشتاق اجرای این قانون است.

وی گفت: بر اساس این قانون دستگاه ها و وزارتخانه های ظرف مدت سه سال باید شرایطی را فراهم آورند که همه اطلاعات و اسنادی که به طور عموم مورد نیاز مردم است را در پایگاه های اطلاعاتی خود ثبت کنند و در اختیار مردم گذارند.

جنتی ادامه داد: برخی اطلاعات مورد نیاز هم ممکن است بر روی پورتال سازمان ها وجود نداشته باشد و نیاز به اقدامات پژوهشی داشته باشد که در این مواقع افراد می تواند در قبال پرداخت حق الزحمه آن این اطلاعات را هم از سازمان ها ونهادهای مربوطه درخواست کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به زمان تصویب آیین نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات افزود: پس از تصویب این آیین نامه با تمامی وزارتخانه ها و دستگاه های مشمول این قانون مکاتبه کردیم که بر این اساس همه باید این قانون را اجرا کنند.

پورتال های سازمان ها و نهادها بر اساس انتشار اطلاعات رتبه بندی می شوند

وی ادامه داد: بر اساس اجرای این آیین نامه ارزیابی پورتال های وزارتخانه ها و سازمان ها نیز صورت می گیرد و به میزان ارایه اطلاعات و اخبار مورد نیاز عموم مردم، رتبه بندی می شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: برای اجرای بهتر این قانون آموزش های لازم در سه سطح مردمی، مدیران و کارکنان صورت می گیرد و در زمینه این آموزش ها صدا و سیما، مطبوعات و سایر رسانه ها می توانند نقش موثری داشته باشند.

وی تاکید کرد: در سایه اجرای آیین نامه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات سازمان ها و دستگاه های مشمول قانون موظف به پاسخگویی به رسانه ها می شوند و بسیاری از مشکلات و مسایل آنها رفع می شود.

رسانه ها در بهره گیری از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اخلاق حرفه ای خود را حفظ کنند

جنتی ادامه داد: با اجرای این قانون رسانه لازم است در استفاده از اطلاعات و اخبار اخلاق حرفه ای خود را زیر پا نگذارند و از این اطلاعات نهایت بهره را ببرند نه اینکه به سوء استفاده از آنها و استفاده های سیاسی و جناحی بپردازند.

وی گفت: سوء استفاده از اطلاعات در دسترس، عملا دستگاه ها و سازمان ها را از ارایه و انتشار اطلاعات خود باز می دارد.

قدم های خوبی در زمینه قانون انتشار ودسترسی آزاد به اطلاعات برداشته شده است

جنتی تاکید کرد: اگرچه این قانون در سال ۸۸ تصویب شد اما آئین‌نامه اجرایی آن در سال ۱۳۹۲ تصویب و کمیسیون مربوط به آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: توجیه کردن سازمان‌ها و ادارات نسبت به اجرای این قانون از چند نظر بسیار اهمیت دارد؛ یکی اینکه این قانون جزئی از حقوق شهروندی است و هر شهروندی باید بتواند دسترسی آزاد به اطلاعات و آمار دستگاه‌های مختلف داشته باشد، اعم از دستگاه‌های اجرایی، قوه قضائیه، مجلس، نیروهای مسلح و حتی نهادهایی که خارج از این حوزه هستند اما اطلاعات عمومی را تولید می‌کنند.

جنتی گفت: حوزه دوم که در اجرای این قانون حائز اهمیت هستند، رسانه‌ها هستند؛ شاید خبرنگاران مهمترین مشکلی که با بسیاری از دستگاه‌ها و نهادها در هر سه قوه دارند، این باشد که برخی از آنها در ارائه اطلاعات دستگاه‌های خودشان  خِسّت به خرج می‌دادند در حالی که بر اساس این قانون همه دستگاه‌ها موظف هستند که اطلاعاتشان را در دسترس عموم مردم از جمله رسانه‌ها قرار دهند.

وی گفت: در مدت یک سال و اندی که از تشکیل کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات می‌گذرد، قدم‌های خوبی در این مسیر برداشته شده و بسیاری از وزارتخانه‌ها هم در این زمینه، پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند.

رییس کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ادامه داد: چند وزارتخانه هستند که تقریبا اکثریت اطلاعات و آمار خودشان را روی پورتال خودشان قرار داده‌اند.

در این نشست، همچنین مدیران حاضر ضمن بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود بر مباحثی همچون «هماهنگی میان دستگاه های مختلف برای اجرای بهتر قانون، حضور نمایندگان قوای دیگر در جهت تقویت اجرای قانون مذکور، ضابطه‌مند شدن طبقه بندی اسناد و اطلاعات، تشکیل کمیته های استانی برای دستیابی به نقطه مطلوب، تقویت زیرساخت های الکترونیک، استفاده از نرم افزارهای روز و ایجاد کارگاه های آموزشی برای بهره برداری بهتر از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» تاکید کردند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-07-24 17:53

افزودن دیدگاه جدید