کد مطلب: 

189017
معاون امور بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:

درآمد سالانه‌ی 45 درصد خانوارهای ایرانی، بیش از 20 هزار دلار است

معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: درآمد سالانه 45 درصد خانواده‌های ایرانی، بیش از 20 هزار دلار در سال است که از چین، هند و برزیل بیشتر می‌باشد و GDP تهران (به تنهایی) از بمبئی، دوبلین و بوداپست بیشتر و همانند منچستر و هلسینکی است.
درآمد سالانه‌ی 45 درصد خانوارهای ایرانی، بیش از 20 هزار دلار است

به گزارش خبرنگار سیتنا، در مراسم افتتاحیه همایش معرفی فرصتهای سرمایه‌گذاری و کسب و کار در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، علی مرتضی بیرنگ معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به این موضوع که ایران هیجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا (از نظر GDP بر مبنای برابری قدرت خرید)، با میزان 1.4 تریلیون دلار است، بیان داشت که : جمعیت 80 میلیون نفری ایران که تقریبا دو سوم آن بین 20 تا 40 سال سن دارند، پتانسیل بالایی از تجارت حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در خود جای داده است. بعلاوه، جمعیت کشورهایی که ایران با آنها مرز مشترک دارد، حدود 450 میلیون نفر است که می‌توان به لحاظ سطح امنیت بالای اجتماعی و سیاسی در ایران، با محوریت و مرکزیت ایران، از این ظرفیت بالا استفاده کرد.

وی افزود: درآمد سالانه 45 درصد خانواده‌های ایرانی، بیش از 20 هزار دلار در سال است که از چین، هند و برزیل بیشتر می‌باشد و GDP تهران (به تنهایی) از بمبئی، دوبلین و بوداپست بیشتر و همانند منچستر و هلسینکی است.

بیرنگ در سخنرانی خود به بورس ایران اشاره نمود که دارای رتبه پنجم در خاورمیانه است و در مقایسه با کشورهای منطقه، دارای ساختار بالغ‌تری برای IPO سرمایه‌گذاران است.

وی بیان داشت که ایران در میان برترین‌کشورها به لحاظ رتبه مشارکت در تحصیلات تکمیلی قرار دارد و وضعیت (سرانه) ایران از بریتانیا، فرانسه و آلمان در این خصوص بهتر است، بطوریکه ایران پنجمین کشور تربیت‌کننده مهندس در دنیا است. وضعیت رشد علمی ایران منحصر به حوزه‌هسته‌ای نیست و در برخی حوزه‌های دیگر نیز قابل توجه می‌باشد. رتبه ششم در فناوری نانو و جایگاه قابل توجه در حوزه‌های دیگری مانند سلولهای بنیادی مثالهایی در این خصوص هستند.

معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به اقدامات خاص انجام شده یا در حال انجام در رابطه با سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه فناوری‌های جدید اشاره کرد.

وی با بیان ظرفیت قانون حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان برای همکاری و تاسیس شرکت­ بدون توجه به سهم خارجی، شمول معافیت مالیاتی و مزایای قانونی مانند بیمه، گمرک و ... را از مهمترین مزایای موجود برای سرمایه‌گذاران خارجی برشمرد و اذعان داشت که ارزیابی این شرکت­ها به عنوان شرکت دانش‌­بنیان همانند ارزیابی شرکت­های ایرانی انجام خواهد گرفت و تاکنون نیز چندین شرکت با سهامداری افراد خارجی توانسته­‌اند تاییدیه دانش‌بنیان را دریافت کنند.

وی ادامه داد که در حال حاضر ارتباط کاری نزدیکی بین معاونت علمی و سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی وجود دارد و بر مبنای تعاملات انجام‌شده، معاونت در هیأت سرمایه‌گذاری خارجی (که بنا به قانون، عالی‌ترین مرجع برای صدور مجوز سرمایه‌گذاری خارجی است) حضور دارد.

از دیگر محورهای مورد اشاره بیرنگ، بحث امکان ارائه مشاوره‌های تخصصی در حوزه‌سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید بود که امکان دریافت خدمات مشاوره و سایر خدمات اعم از حقوقی، ارزیابی و ثبت مالکیت فکری، تناظریابی از طریق کریدور توسعه کسب و کار ایجاد شده توسط معاونت علمی و فناوری و یا مراجعه به مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی سازمان میسر است. شایان ذکر است هزینه ارائه این خدمات (بسته به مورد) تا 80 درصد مشمول یارانه دولتی بوده است.

استفاده از ظرفیت پارک فناوری پردیس معاونت علمی به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پارک فناوری در ایران، تدوین مشوق‌های قانونی جدید برای حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه فناوری‌های جدید توسط معاونت علمی، تدوین بسته فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه فناوری‌های جدید با همکاری چند مشاور بین‌المللی در حوزه فناوری نانو، زیست‌فناوری و ICT و نیز تدوین پیوست فناوری که در حقیقت پیوستی برای قرارداد با شرکتهای خارجی و با هدف جلب مشارکت طرف ایرانی در تحقیق و توسعه است، از دیگر اقداماتی است که معاونت امور بین‌الملل و تبادل فناوری در راستای توسعه سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه دانش بنیان در دستور کار قرار داده است.

گفتنی است؛ همایش معرفی فرصتهای سرمایه‌گذاری و کسب و کار در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران به همت اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار ایران و با حمایت اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای اقتصادی ایران و سایر نهادهای دست اندرکار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور از شنبه 2 مرداد ماه سال 95 و به مدت سه روز شروع بکار کرده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-07-24 12:23

افزودن دیدگاه جدید