کد مطلب: 

188969

ضرورت نوسازی و آموزش نیروی انسانی در شرکت مخابرات ایران

مشاور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، می‌گوید: آن چیزی که بیشتر از گذشته لازم است، در مقطع فعلی مورد توجه قرار گیرد، مقوله آموزش کارکنان و به خصوص کارکنان شاغل در بخش شبکه و نگهداری شبکه است. اگر از این موضوع مهم به هر دلیلی غفلت شود، تبعات جبران ناپذیر آن در آینده بسیار نزدیک، گریبان گیر توسعه شرکت می شود.
ضرورت نوسازی و آموزش نیروی انسانی در شرکت مخابرات ایران

به گزارش سیتنا، دکتر جمشید قضاتی، مشاور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران و مدیرعامل شرکت خدمات آموزش های تخصصی ثامن سپهر (وابسته به مخابرات ایران) در گفت‌وگو با سایت شرکت مخابرات ایران از فعالیت های آموزشی ثامن سپهر، برگزاری دوره های تخصصی و وضعیت منابع انسانی و آموزش های تخصصی کارکنان شرکت مخابرات ایران سخن گفته است.

مشروح این گفت‌وگو را بخوانید:

شرکت خدمات آموزشی ثامن سپهر کیش از چه زمانی و با چه هدفی ایجاد شد؟

این شرکت در سال 1391 بنا به پیشنهاد بنده و مهندس تراکمه به منظور برعهده گیری و اجرای آموزش های تخصصی کارکنان شکل گرفت. ضرورت آن نیز از آن جهت بود که طی سال های گذشته ، شرکت های خارجی چه در داخل و چه در خارج کشور، علاوه بر تحمیل هزینه های زیاد برای آموزش کارکنان متاسفانه به مسئله کیفیت کمتر اهمیت قائل بودند. ضمن اینکه اعزام تیم های آموزشی به خارج از کشور ، همراه با هزینه های مستقیم و غیرمستقیم و ارزی برای کشور بود. این شرکت در همین راستا و برای  پوشش نیازهای آموزشی کارکنان شاغل در شبکه شرکت های مخابرات استانی شکل گرفت و از نظر مالکیت مستقیم با اکثریت سهام متعلق به گروه مخابرات ایران اداره می شود.

ارزیابی شما از فعالیت های آموزشی موجود در حوزه های تخصصی تکنولوژی های جدید چیست؟

گرچه ما در شرکت ثامن سپهر کیش، مسئولیت اجرای دوره های آموزشی تخصصی را بر عهده داریم و بعضا در شرکت های استانی و یا ستاد مخابرات ایران به تناوب دوره هایی در این راستا برگزار می شود، اما این حجم از آموزش ها در راستای برنامه های توسعه شرکت و گذار تکنولوژی به هیچ وجه کافی نیست، ما در شرکت ثامن سپهر مسیر را تعریف کرده ایم، اما توسعه همه جانبه و گسترش فراگیر این آموزش ها نیازمند عزم جدی مدیریت ارشد شرکت در حمایت از این فعالیت ها است. تا جوان گرایی و آموزش های فراگیر تکنولوژی های جدید در ساختار فنی شرکت حاکم نشود، نمی توانیم گام های بلند توسعه فنی داشته باشیم.

در مشارکت با شرکت های خارجی و داخلی در مقوله آموزش های تخصصی چگونه عمل می شود؟

یکی از موارد کلیدی مباحث آموزش در حوزه انتقال تکنولوژی و خرید تجهیزات، انعکاس نیازهای آموزشی در تفاهم نامه ها و قراردادها است. از نظر بنده همزمان با هر خرید فناوری ، بخش انتقال فناوری و دانش فنی باید از طریق شرکت ثامن سپهر صورت گیرد، چرا که تجربه نشان داده است  ،اگر این موضوع در حین تنظیم قراردادهای بزرگ مدنظر قرار نگیرد، در حین نصب و راه اندازی ، شرکت باید بابت عدم انتقال این دانش فنی هزینه های بالایی را تقبل کند.

چه برنامه هایی برای گسترش فعالیت های آموزشی شرکت دارید؟

یکی از مواردی که در طرح تجمیع امور آموزشی به هیات محترم مدیره اعلام شد، موضوع استفاده حداکثری از خلاقیت های سخت افزاری و نرم افزاری و برند شرکت مخابرات ایران بود که این امکان را به ما می دهد،  ضمن گسترش فعالیت های آموزشی در داخل، از این بستر در جهت درآمدزایی و یا حداقل خودگردانی مباحث آموزشی استفاده کنیم. در حال حاضر نیز توسط موسسات خصوصی و دولتی، دوره های آموزشی در جریان است که حتی کارکنان مخابرات در آن حضور پیدا می کنند. این تغییر جهت باعث می شود که با ارائه خدمات به خارج از مجموعه در جهت استفاده بهینه از ظرفیت ها درآمدهای جدیدی را برای مجموعه ثبت نماییم.

چه نوع دوره هایی در این شرکت برگزار می شود؟

مبنای برگزاری دوره ها بر دو مدل 1) تکنولوژی و فناوری پایه 2)تکنولوژی و تجهیزات تولید کننده (وندور )خاص است.

در شرکت ثامن سپهر در حال حاضر، مدل و تجهیزات آزمایشگاهی وندورهای مختلف که در شبکه کشور نصب شده داریم و برنامه اجرای عملی و تئوری برخی از این دوره ها با کمک این تجهیزات آموزشی برگزار می شود. هر چند که به دلایل تحریم از منظر راه اندازی برخی از تجهیزات و استفاده از مدرسین خبره خارجی مشکلاتی داریم، اما سعی شده بر اساس ظرفیت های موجود و حتی با اساتید ایرانی دوره هایی ر ا برگزار کنیم. بعضی از دوره ها نیز بر اساس مباحث پایه و اصولی و بدون ارتباط با تجهیزات وندور خاص برگزار می شود.

عملکرد حوزه های متولی آموزش در مخابرات را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر من انسجام در سیاست گذاری و وحدت رویه در اجرا در حوزه های متولی آموزش در کلان شرکت مخابرات ایران باید بازنگری شود.

ما در حال حاضر در ستاد مخابرات در حوزه معاونت نیروی انسانی ، ادره کل آموزش مخابرات ایران را داریم. در استان ها نیز شرکت های استانی بخش های آموزشی دارند و در مرحله تخصصی و آموزش های تخصصی، شرکت ثامن سپهر کیش چند سالی است فعال شده است.در حوزه آموزش های آکادمیک با وجود دانشکده علمی کاربردی مخابرات ایران و چند دانشکده در استان ها، برنامه ریزی خوبی در انسجام بخشی و نتیجه گیری این فعالیت ها وجود ندارد.

بنده در سال قبل طرحی را با موضوع یکپارچگی و تجمیع آموزشهای کارکنان با رویکرد اجرای دوره های آموزشی تخصصی و هم افزایی، به هیات مدیره ارائه کردم.  امیدوارم با تحقق این امر و بر اساس تدبیر هیات محترم مدیره ، در این خصوص ارائه رهنمود و چاره جویی شود.

ارزیابی شما در خصوص وضعیت فعلی آموزشی نیروی انسانی در شرکت مخابرات ایران چیست؟

به نظر بنده آن چیزی که بیشتر از گذشته لازم است، در مقطع فعلی مورد توجه قرار گیرد، مقوله آموزش کارکنان و به خصوص کارکنان شاغل در بخش شبکه و  نگهداری شبکه است. اگر از این موضوع مهم به هر دلیلی غفلت شود، تبعات جبران ناپذیر آن در آینده بسیار نزدیک، گریبان گیر توسعه شرکت می شود.

حتی اگر نوسازی شبکه کشور با کمک تکنولوژی های جدید به فوریت صورت گیرد، اما  بطور همزمان نوسازی و آموزش نیروی انسانی نباشد، قطعا به مشکل جدی برمی خوریم و به عبارتی توسعه پایدار شرکت در قبال توسعه و آموزش نیروی انسانی فعال و شاداب محقق می شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-07-23 12:50

افزودن دیدگاه جدید