کد مطلب: 

188940
بازار توییت‌ها و پست‌های کاربران ایرانی همچنان داغ است؛

کاربران ایرانی درباره‌ی کودتای نافرجام ترکیه چه می‌گویند؟

با گذشت چند روز از کودتای نافرجام ترکیه بازار توییت‌ها و پست‌های فیس‌بوکی همچنان داغ است. برخی از کاربران به نمایشی بودن کودتا باور دارند و اردوغان را "رجب اسکورسیزی" می‌خوانند. برخی اما تحلیل دیگری درباره حوادث دارند.
کاربران ایرانی درباره‌ی کودتای نافرجام ترکیه چه می‌گویند؟

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، خبرگزاری رسمی آلمان، در گزارشی به بازتاب اظهارنظرهای کاربران ایرانی در خصوص کودتای نافرجام ترکیه پرداخته است که بخشی از این گزارش به شرح ذیل است:

هنوز یک هفته هم از شبی که شبکه‌های اجتماعی آن‌لاین ناگهان پر شدند از تصاویر خیابان‌های استانبول و حضور نظامیان و تانک‌ها در آن نمی‌گذرد، شبی که کودتا اتفاق افتاد. کودتایی که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، را که خود در محدود کردن اینترنت سابقه دارد به استفاده از فیس‌تایم (مخصوص محصولات اپل) کشاند تا صدای پیامش را به مردم برساند. این پیام توانست بسیج مردمی را به همراه داشته باشد که تمایل داشتند مقابل آن‌چه سریعا "کودتای نافرجام" خوانده شد مقاومت کنند.

اما همین خوش‌اقبالی هم نتوانست رویکرد رئیس دولت ترکیه را نسبت به اینترنت تغییر دهد. روز چهارشنبه (۲۰ ژوئیه/ ۳۰ تیر) خبر دستگیری دو کاربر اینترنت در ترکیه که در شبکه‌های اجتماعی نسبت به کودتا اظهارنظر مثبت کرده بودند منتشر شد. خبر دستگیری این دو نفر اگرچه به راحتی می‌تواند در میان خبر دستگیری هزاران نفر که در روزهای اخیر در ارتباط با کودتا دستگیر شده‌اند گم شود اما کاربران شبکه‌های اجتماعی در روزهای گذشته بار دیگر ثابت کردند چشم‌هایشان را بر آن‌چه در جریان است نمی‌بندند.

کاربران ایرانی اما بسیار فعال‌تر از بسیاری از دیگر کاربران جهان، در تمام روزهای گذشته نسبت به آن‌چه در همسایگی‌شان در حال وقوع است بی‌تفاوت نمانده‌اند.

نگاهی به شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد نه تنها در گرماگرم ساعات کودتا که پس از نافرجام ماندن آن نیز، هر خبری مربوط به تحولات ترکیه فورا موضوعی می‌شود برای توییت کردن و دیوارنویسی فیس‌بوکی، و گاه نیز قابلیت آن را می‌یابد تا به رغم تلخی لطیفه‌ای شود برای ارسال به گروه‌های مختلف در اپلیکیشن‌هایی نظیر تلگرام.

روز پنج‌شنبه (۲۱ ژوئیه/ ۳۱ تیر) خبر اعلام وضعیت فوق‌العاده در ترکیه بار دیگر کاربران ایرانی را به اظهارنظر کشاند. یکی از کاربران توییتر در صفحه خود نوشت: «اردوغان وضعیت ویژه اعلام نکرده بود، حالا می‌خواد دقیقا تو این سه ماه چه کار کنه، الله اعلم! کودتا» البته در حالی بازار توییت کردن و دیوارنویسی در فیس‌بوک بین کاربران ایرانی داغ است که یکی دیگر از کاربران از ایران به طنز در توییتر نوشت: «اینجور که اردوغان پیش میره میترسم بیاد ما رو هم به خاطر توییت کردن در مورد کودتا بگیره.»

شاید همین شور شدن برخورد با عوامل کودتا است که کاربر دیگری را نیز به نوشتن این توییت کشاند: «کاش یکی به اردوغان یادآوری کنه دموکراسی یعنی "تصمیم اکثریت با حفظ حقوق اقلیت"، این بابا دموکراسی رو با سلطه اکثریت اشتباه گرفته.» و کسی نیز در فیس‌بوک نوشت: «شکست کودتا فرسنگ‌ها با «پیروزی دموکراسی» در ترکیه فاصله دارد.»

سرکوب‌های پس از کودتا ظاهرا برای کاربران چنان دور از انتظار بود که حتی برخی کاربران کودتا را نمایشی خواندند و یکی از کاربران نیز اردوغان را به طنز "رجب اسکورسیزی" خواند تا از طریق ترکیب نام اردوغان با نام مارتین اسکورسیزی، کارگردان نامدار آمریکایی، اشاره‌ای به این باور رایج کند که اردوغان است که در حال کارگردانی اوضاع است.

با این‌همه بسیاری از کاربران نیز با اشاره به کشته شدن ۱۰‌ها نفر و تعداد روز‌افزون دستگیری‌ها در ترکیه بیش از هر تحلیلی از اندوه یا خشم خود نوشتند. اندوه و خشمی که شاید بازتاب آن در این توییت که یکی از کاربران ایرانی نوشته دیده شود: «حالا همه دنیا هم بگویند که این کودتا نقشه خود اردوغان برای تصفیه حساب با مخالفان و برقراری هر چه بیشتر دیکتاتوری بر ترکیه بود در اصل ماجرا چه فرقی می کند؟»

در کنار همه تحلیل‌ها، نگرانی‌ها یا لطیفه‌ها شاید نکته‌ای که از سوی یک جامعه‌شناس ایرانی، در شبکه تلگرام و فیس‌بوک مورد توجه قرار گرفت حایز اهمیت باشد. او نوشت: «کودتای ترکیه - هر داستانی که پشت سر داشته باشد - یک چیز را خوب نشان داد. عده‌ی زیادی از مردمی که با کودتا مخالف بودند، پرچم‌هایی در خانه داشتند که با آن به خیابان آمدند. پرچم، یکی از اولین نمادهایی شد که از این مردم ناآشنا با همدیگر، و نه لزوما موافق با هم، یک «ما»ی آشنا و همراه می‌ساخت. بی‌ آن که با هم حرفی بزنند یا همدیگر را بشناسند یا حتی در موافقت با اردوغان با هم توافق داشته باشند،...»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-07-22 16:52

افزودن دیدگاه جدید