کد مطلب: 

188523
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات:

تنها راه ایجاد یک اقتصاد مقاوم، مبتنی بودن آن بر اقتصاد بومی است/ با دنبال کردن فناوری‌های راهبردی به دنبال ایجاد ارزش افزوده‌ی بالا در کشوریم

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به ماموریت های این پژوهشگاه در زمینه‌ی آینده پژوهی فناوری، گفت: در پژوهشگاه دنبال فناوری های راهبردی هستیم که بر مبنای آن برای کشور ارزش افزوده بالایی ایجاد شود.
تنها راه ایجاد یک اقتصاد مقاوم، مبتنی بودن آن بر اقتصاد بومی است/ با دنبال کردن فناوری‌های راهبردی به دنبال ایجاد ارزش افزوده‌ی بالا در کشوریم

به گزارش سیتنا، دکتر خوانساری در گفت‌وگو با سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ گفت: قطعاً فناوری هایی همچون داده های عظیم و اینترنت اشیا و... مباحث جدیدی هستند که لازم است برای آن ها با توجه به استانداردهای مدیریت فناوری، برنامه ریزی مستقل و مناسبی صورت پذیرد، که این دسته از برنامه ریزی ها از سال گذشته آغاز و هم اکنون در حال اجرا است. نگاه رصد فناوری در این حوزه یک نگاه ملی است.

وی با تاکید بر این که، ارتباط قناوری ها با هم از دیدگاه چتر استراتژیک مهم است، ادامه داد: مهمترین مساله در فناوریهای نوین نقشه راه بومی سازی آن ها در کشور است و این که روی چه بخشی از آن سرمایه گذاری و تمرکز کنیم که در نهایت منجر به ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در راستای اقتصاد مقاومتی شود.

دکتر خوانساری در ادامه گفت: از مهم ترین راهبردها استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی در کلیه برنامه ها است و پژوهشگاه به عنوان حلقه واسط بین دانشگاه و صنعت علاقه مند به این امکان است که در هزینه پژوهش محصولات و فناوری های راهبردی بخش خصوصی، مشارکت 50 درصدی داشته باشد.

وی این رویکرد را از یک سو موجب مشارکت دانشگاه ها در انجام پژوهش های تقاضا محور بخش خصوصی و از سوی دیگر کمک قابل توجه به شرکت ها دانش بنیان در تامین هزینه های سنگین تحقیق و توسعه دانست.

دکتر خوانساری ‌با اشاره به برنامه وزارت ارتباطات در خصوص کریدور ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز خاطر نشان کرد: پارک تخصصی ICT به عنوان بخشی از کریدور ارتباطات و فناوری اطلاعات موضوع برنامه اقتصاد مقاومتی وزارت است که در معاونت فناوری و نوآوری وزارت پیگیری می شود و با تشکیل شورای راهبری آن، موضوعات اولیه طرح و برنامه زمانی برای اقدامات پایه ای تا پایان سال هم مشخص شده است.

وی افزود: در قالب پارک به دنبال ایجاد فضای مناسب برای شرکت های دانش بنیان به ویژه شرکت های در حال رشد سریع، هستیم و تا پایان سال هدف گذاری استقرار 30 شرکت در این مجموعه انجام شده است که با این کار زمینه تجاری سازی محصولات و کمک به بخش خصوصی صورت می گیرد.

دکتر خوانساری در عین حال با اشاره به دیدگاه های متفاوت دولت و بخش خصوصی به فناوری، گفت: در حال حاضر تعدادی از شرکت های بخش خصوصی به منظور آماده سازی خود جهت ارائه خدمات در این زمینه ها فعالیت می کنند که چنانچه هر یک نیاز زیرساختی داشته باشند، این پژوهشگاه آمادگی همکاری و سرمایه گذاری دارد، همان گونه که در موضوع اینترنت اشیا در چند مورد مذاکراتی صورت گرفت و تفاهم نامه هایی نیز امضا شد.

وی افزود: در سایر بخش های دولت نیز فعالیت هایی در حال انجام است که پژوهشگاه ضمن رصد آن ها در صورت نیاز همکاری هایی با آنان داشته و خواهد داشت.

دکتر خوانساری در ادامه با اشاره به مبحث رایانش ابری به عنوان فناوری پایه برای تمام فناوری های آتی اظهار داشت: فناوری ابری در کشور شکل گرفته و از شش ماه پیش تا کنون دیتاسنترهای استان های فارس و کرمان مستقیما از رایانش ابری پژوهشگاه به صورت یکپارچه سرویس می گیرند.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات این را یک گام اولیه عنوان کرد و ادامه داد: گام اصلی این است که موضوع رایانش ابری در کشور به شکل نهادینه توسط بخش خصوصی برای بخشهای مختلف عرضه شود.

دکتر خوانساری با اشاره به نو بودن مباحث اینترنت اشیاء خاطر نشان ساخت: اولین پیشنهاد توجه به مباحث رگولاتوری در اینترنت اشیا در سال 1393 به سازمان تنظیم مقررات ارایه شد و در سال 1394 هم پیشنهاد طرح کلان اینترنت اشیا در شورای فنی وزارتخانه تصویب و تهیه نقشه راه فناوری در پژوهشگاه آغاز شده است.

وی با اشاره به برگزاری اولین همایش داده های عظیم در سال 1393، داده های عظیم را حوزه ای کلیدی و در راستای داده کاوی در کشور بر شمرد و از تبدیل موضوع داده های عظیم به یک موضوع محوری در پژوهشگاه از دی ماه سال 1394 خبر داد.

دکتر خوانساری ادامه داد: مسوول تهیه نقشه راه داده های عظیم معرفی و فعالیت های پژوهشی آغاز شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به رویکرد پژوهشگاه در ایجاد زیست بوم فناوری و محدود نشدن صرف در امور پژوهشی، با بخش های دارای  داده های عظیم و بخش های نیازمند استفاده از این داده ها، به منظور تهیه الزامات و تشکیل زیست بوم فناوری داده های عظیم مذاکراتی در حال انجام است.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به جایگاه این فناوری در چرخه عمر فناوری ها، اظهار داشت: بی شک استفاده از تجربیات بین المللی به خصوص توان تخصصی ایرانیان مقیم خارج از کشور در افزایش سرعت دستیابی به اهداف تاثیر به سزایی خواهد داشت. لذا شناسایی پتانسیل های همکاری با مراکز تحقیقاتی خارج از کشور و افراد فعال در این حوزه از اجزای اصلی تدوین نقشه راه خواهد بود.

دکتر خوانساری همچنین از تربیت نیروی متخصص در حوزه های تخصصی مورد نیاز کشور خبر داد و گفت: مهارت آموزی به فارغ التحصیلان دانشگاهی در قالب فعالیت های کوتاه مدت پژوهشی در پروژه ها، دنبال می شود.

وی با تاکید بر ارتباط نزدیک با دانشگاه، به برگزاری جلسات با هشت دانشگاه در ایام دهه فجر اشاره کرد و گفت: امسال حمایت از پایان نامه های دانشجویی را نیز مجددا در راستای موضوعات محوری فوق خواهیم داشت.  

وی گفت: پیش بینی های جهانی در فناوری های نوین نشان از حجم بالای تراکنش های مالی دارد و چنانچه بخش خصوصی بتواند از فرصت ایجاد شده در دوره پساتحریم استفاده نموده و اقدام به صادرات خدمات این فناوری ها نماید، قطعاً به بازار مطمئن و بزرگ تری دست خواهدیافت. در این زمینه این پژوهشگاه آماده ارائه کمک های لازم است.

دکتر خوانساری تاکید کرد: تنها راه ایجاد یک اقتصاد مقاوم مبتنی بودن آن بر اقتصاد بومی است که مسیر را برای شرکت های نوپا، جوانان و پژوهشگران باز کرده منجر به ایجاد ارزش افزوده اقتصادی می شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-07-05 15:16

افزودن دیدگاه جدید