کد مطلب: 

188333

منافع حاصل از افزایش تعرفه‌های تلفنی کجا می‌رود؟

مواردی چون پایین بودن تعرفه‌های مکالمه با تلفن ثابت، بالا بودن هزینه‌های نگهداری خط تلفن ثابت، ارزان بودن ودیعه‌ها و... همگی بر زیان‌ده بودن شبکه تلفن ثابت برای مخابرات ایران تاکید می‌کند و افزایش تعرفه‌های مخابراتی راه را بر توسعه و سرمایه‌گذاری باز می‌کند.
منافع حاصل از افزایش تعرفه‌های تلفنی کجا می‌رود؟

به گزارش سیتنا، در پی مصوبه اخیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای افزایش تعرفه تلفن ثابت، در مطلب ارسالی برای سیتنا آمده است: همزمان با توسعه فناوری مخابرات در دنیا، در سال 1368، استفاده از سیستم‌های دیجیتال در ایران نیز آغاز شد و صنعت تلفن ثابت در کشور پیشرفت چشمگیری کرد. صنعت تلفن ثابت که به عنوان دومین فناوری مخابراتی پس از تلگراف در دنیا معرفی می‌شود؛ صنعتی که بر روی آن بسیاری ازخدمات ارزش افزوده مخابرات در حوزه VOICE و دیتا ارایه می‌شود و بسیاری از امور الکترونیکی دنیا در حال حاضر از طریق خطوط مسی تلفن ثابت، انجام می‌شود، اما این صنعت که به همت تلاشگران و متخصصان شرکت مخابرات ایران در سال 1378 از لحاظ درصد رشد سالانه دایری تلفن ثابت، میان کشورهای جهان، مقام پنجم را کسب کرد، مدت‌هاست که مورد کم لطفی قرار گرفته است. تعرفه‌های تلفن ثابت ، 10 سال است که تغییری نکرده است در حالی که در این سال‌ها تعرفه‌های آب و برق و گاز افزایش یافته است.

این در حالی‌ است که شرکت مخابرات ایران با وجود این‌که برایش هزینه‌بر و زیان‌ده است، سرمایه‌گذاری برای توسعه شبکه تلفن ثابت را متوقف نکرده است و همچنان این شبکه عظیم مخابراتی برای مخابراتی‌ها، از اهمیت زیادی برخوردار است و توسعه آن را با وجود کم لطفی‌ها، متوقف نمی‌کند. دلیل این ادعا توسعه چهار ونیم میلیون شماره تلفن ثابت از سال  88 تا پایان سال 1394 می‌باشد.

در حال حاضر 30 میلیون و 250 هزار شماره تلفن ثابت در کشور دایر است که نسبت به سال گذشته رشدی معادل 2.8 درصد را نشان می‌دهد. این در حالی‌ است که در 5 سال اخیر، تعداد مشترکان تلفن ثابت در جهان کاهش یافته است.

امروز ایران از نظر تعداد مشترکان تلفن ثابت در جهان مقام هفتم و در منطقه مقام اول را دارد و هرگز دست از توسعه برنداشته است. ولی با گذشت زمان و با وجود افزایش فناوری‌های متعدد ارتباطی چون رونق شبکه‌های مجازی، شبکه تلفن ثابت ، زیان‌ده شده است.

ایجاد یک خط تلفن ثابت با توجه به شرایط آب‌وهوایی و موقعیت جغرافیایی بین 500 هزار تا یک میلیون تومان هزینه دارد. در حالی که اکنون هر شهروند ایرانی برای دریافت هرخط تلفن ثابت تنها 50 هزار تومان می‌پردازد. علاوه بر این، در حال حاضر به دلیل همین ارزانی ودیعه و همچنین نداشتن آبونمان، برخی از مشترکان چندین خط تلفن ثابت بلا‌استفاده دارند که تنها از یکی از آن‌ها به طور جدی استفاده می‌کنند.

بنابراین، مواردی چون پایین بودن تعرفه‌های مکالمه با تلفن ثابت، بالا بودن هزینه‌های نگهداری خط تلفن ثابت، ارزان بودن ودیعه‌ها و... همگی بر زیان‌ده بودن شبکه تلفن ثابت برای مخابرات ایران تاکید می‌کند.

بر این اساس، شرکت مخابرات ایران دو سال‌ و نیم پیش، برآن شد تا با ارایه بسته پیشنهادی خود به سازمان تنظیم مقررات، خواهان افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت شود. سازمان تنظیم مقررات تاکنون به این پیشنهاد مخابرات پاسخ مثبت نداد تا اینکه امسال، بررسی های خود را آغاز کرده است و نهایتا تعرفه ها تلفن ثابت افزایش یافت و متظر تایید دولت است.

اما باید تاکید کرد که در صورتی که تعرفه‌های تلفن ثابت افزایش یابد، باز هم سودش نه به جیب مخابرات بلکه به جیب ملت عزیزمان می‌روند. افزایش تعرفه‌های مخابراتی راه را بر توسعه و سرمایه‌گذاری باز می‌کند. بنابراین، آن عزیزانی که خود را مدافع حقوق مردم می‌دانند، آگاه باشند که مخابرات ایران نیز یکی از آن‌هایی است که خود را خدمتگذار مردم و ملت شریف می‌داند و بخش قابل توجهی از آن را برای خدمت‌رسانی بهتر و بیش‌تر به مردم هزینه خواهد کرد.

همگی با هم در مسیر توسعه و سازندگی برای زندگی بهتر مردم عزیزمان حرکت کنیم چون مردمی داریم که لایق بهترین‌ها هستند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-06-28 01:14

افزودن دیدگاه جدید