کد مطلب: 

188035
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری:

شرکت‌های دانش بنیان ایرانی پایه‌ی اقتصاد آینده‌ی کشور است

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: شرکت های دانش بنیان راهی را رفته‌اند که در آن دولت را کنار گذاشته‌اند و با توجه به وجود حجم بالای نیروی انسانی در ایران می‌توان گفت پایه اقتصاد آینده کشور ما همین راه خواهد بود.
شرکت‌های دانش بنیان ایرانی پایه‌ی اقتصاد آینده‌ی کشور است

به گزارش سیتنا، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در نشست شرکت‌های دانش بنیان حوزه صادرات گفت: کشور ما یک زیست‌بوم غلط را دنبال کرده و اقتصاد نفتی سیستم فکری و فرهنگی ما را از بین برده است. زیست‌بوم اشتغال و کارآفرینی موضوع مهمی است که باید راه درست خود را پیدا کند.

وی بیان کرد: اینها مواردی هستند که فقط با پول درست نمی‌شود. اگر با پول می‌توانستیم زیست‌بوم و فرهنگ را تغییر دهیم عربستان امروز نخبگان زیادی را به جهان عرضه کرده بود. در حالی که با توجه به صرف هزینه های بالا و اعزام دانشجویان زیادی که به کشورهای رده اول داشته هنوز به این امر دست نیافته است.

ستاری با ابراز خوشحالی از حضور در میان شرکت‌های دانش‌بنیان صادر کننده، افزود: شما راهی را رفته‌اید که در آن دولت را کنار گذاشته‌اید و این نکته بسیار مهمی است. باتو جه به وجود حجم بالای  نیروی انسانی در ایران می‌توان گفت پایه اقتصاد آینده کشور ما همین راه خواهد بود.

وی ادامه داد: باید اکوسیستم کارآفرینی و اشتغال درست شود، اگر این اتفاق صورت گیرد صندوق‌های VC، بخش پژوهشی و غیره هم درست خواهد شد و اما اگر این اتفاق نیفتد نمی‌توانیم موفق شویم.

معاون علمی رییس جمهوری با بیان این که در دو سال اخیر در سیستم اقتصاد دانش‌بنیان تمام تلاش بر این بوده که  به کشور بگوییم سرمایه اصلی ایران فقط نفت و گاز نیست، توضیح داد: ما باید اقتصاد کشور را از سیستم نفتی که دیدش نسبت به آدم‌ها و اقتصاد مناسب نیست و از برند و اقتصاد دانش بنیان ذهنیتی ندارد دور کنیم. حتی در صنعت هم این اتفاق می افتد که تنها فولاد و صنایع مختلف به عنوان صنعت شناخته می‌شوند.

وی بیان کرد: وقتی ما یک داروی بیوتک را صادر می‌کنیم، هر ویال آن که تنها چند گرم است، معادل 200 بشکه نفت برای ما درآمدزایی دارد واین کارآفرینی و ارزش آفرینی مد نظر ما است. دیگر با پول نفت نمی‌توان این کشور را اداره کرد. با خام فروشی نفت، زعفران، زرشک، منابع زیرزمینی و غیره نمی‌توانیم پیشرفت کنیم. باید مواد خام ما با فکر و ایده به محصولی تبدیل شود که اقتصاد را تحت تأثیر قرار دهد.

ستاری خاطرنشان کرد: ما احساس کردیم وقتی می‌خواهیم دانشگاه‌ها را ارتقا دهیم، باید بر روی شرکت‌های دانش‌بنیان کار کنیم.  این تغییر با شرکت‌های دانش‌بنیانی که اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان تأسیس می‌کنند اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: همین امروز اگر کسی بخواهد زمینی را اطراف دانشگاه صنعتی شریف خریداری کند حدود یک و نیم میلیون تومان گران‌تر از زمین‌های دیگر منطقه قیمت دارد. این تغییری است که در محیط دانشگاه‌ها رخ داد. دانشگاهیان به دنبال کارآفرینی رفته‌اند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری تاکید کرد: تسهیلاتی که ما ارائه داده‌ایم در زمینه شرکت های دانش‌بنیان، مانند معافیت مالیاتی، گمرکی، تسهیلات وام و حتی مبحث سربازی که عده زیادی هم از آن استفاده کرده‌اند و یا تأسیس شرکت در شعاع 120 متری تهران بسیار موثر بوده است زیرا شهر فقط جای بوتیک و مغازه نیست. قرار نیست شهر فقط به این شکل اداره شود.
به گفته وی، کار مهمی که معاونت علمی می‌تواند برای شرکت‌های دانش بنیان انجام دهد این است که سازمانهای دولتی هماهنگ تر با این شرکت‌ها باشند.

ستاری بیان کرد: باید محیطی را تعریف کنیم که در آن به کارآفرین اهمیت داده شود، کارآفرین قرار نیست درگیر کاغذ بازی‌های دولتی شود، باید همه به او افتخار کنند. این همان زیست بومی است که باید تلاش کنیم تا شکل بگیرد.
وی ادامه داد: البته تا اینجا با این ایده آل فاصله داریم وحتی شاید به عمر ما هم قد ندهد، چون کشوری که عادت به فروش نفت دارد تمام سیستم دولتی و پایه گذاریش به همان شکل است اما ما تمام سعی خود را می‌کنیم تا این اتفاق بیافتد.

معاون علمی رییس جمهور با ابراز رضایت از کاهش درصد وابستگی دولت به فروش نفت، گفت: ما باید از فرصت پایین رفتن قیمت نفت در کشور استفاده کنیم ، وقتی قیمت نفت پایین می‌آید بهتر فکر می‌کنیم و در دولت تصمیم گیری‌های بهتری صورت می‌گیرد.

وی ضمن تشکر از اعضای هیات دولت که در این راه با معاونت علمی همکاری کرده‌اند افزود:  به طور مثال موضوع معافیت مالیاتی  شرکت های دانش بنیان کار مشکلی بود. فشارهای سنگین و زمان کم. عددها روزهای اول پایین بود اما امروز عددهای بالایی را شاهد هستیم. این مانند دریافت کمک بلاعوض شرکت‌های دانش بنیان از دولت است. این فرصت خوبی برای شرکت‌هایی محسوب می‌شود که تصمیم دارند از دانش و مغز خود استفاده کنند.

ستاری تاکید کرد: صادرات هم مقوله مهمی برای شرکت‌های دانش‌بنیان محسوب می‌شود ومن تا جایی که بتوانم شخصاً و به طور مستقیم این موارد را پیگیری می‌کنم.

نائب رئیس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با اعلام آمادگی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، به صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و گفت: باید به این صندوق زمان بدهیم. این صندوق نمی‌تواند وام‌هایی با رقم بالا بدهد. صندوق نوآوری شکوفایی برای شرکت‌های کوچک طرح‌ریزی‌شده و  وقتی شرکت از یک سطحی بالاتر می‌رود باید سراغ سیستم بانکی برود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور ادامه داد: سعی شده تا سود صندوق هم در حد امکان کم باشد، البته صندوق نوآوری و شکوفایی هویتی کاملاً مستقل دارد و زیر نظر مستقیم من نیست. اما پیگیری کردیم تا این رقم پایین باشد. بخشی از این وام قرض الحسنه بوده و سعی شده است به میزانی که سود بانکی کاهش پیدا می‌کند نرخ سود این وام‌ها نیز پایین آورده شود.

وی ضمن اعلام آمادگی برای پیگیری پیشنهادهای شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: تمام تلاش خودمان را می‌کنیم تا دولت در کارهای شما دخالت کمتری داشته باشد و بتوانید در یک فضای راحت حرکت کرده و به کار خود ادامه دهید.

سال 95، سال صادرات محصولات دانش بنیان در معاونت علمی

علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی در ادامه این جلسه درباره شرکت های دانش بنیان و صادرات محصولات این شرکت ها اظهار کرد: یکی از چالش های بزرگ شرکت های دانش بنیان بحث تامین مالی و تضمین اعتبارات است که باید شرایط لازم برای این شرکت ها فراهم شود تا بتوانند صادرات محصولات تولیدی خود را داشته باشند .در خیلی از کشورهای دنیا آژانس هایی وجود دارند که با واسطه گری و ارتباط با شرکت ها کار تضمین خرید محصولات آن ها را انجام می دهند.

وی درباره موضوع تضمین اعتبار شرکت های دانش بنیان خاطرنشان کرد: تضمین اعتبار در خصوص شرکت های دانش بنیان به دلیل اینکه طرح های ارائه شده آن ها دارای ریسک بالاتری است و اعتبار سنجی و بررسی وضعیت آن ها طی شرایط خاصی انجام می شود و نیاز به یک مجموعه واسطه و یا نهادی دارد تا بتواند ریسک بالای این طرح ها را تضمین کند که این اتفاق در معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری رخ داد و ما توانستیم یک نهاد مالی تخصصی  برای مجوعه دانش بنیان داشته باشیم تا در جهت کاهش ریسک طرح های دانش بنیان و حمایت از این طرح ها حرکت کنیم.

دلیری افزود: به همت معاونت علمی صندوق پژوهش و فناوری توسعه صادرات راه اندازی شد تا با آغاز فعالیت کاری خود از شرکت های دانش بنیان بدین منظور حمایت کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی بیان کرد : این صندوق قرار است تا خدمات مختلفی در خصوص موضوع پایگاه های صادراتی ، خدمات حضور در نمایشگاه های صادراتی بستر صادراتی و مواردی از این قبیل در حوزه صادرات کالاهای دانش بنیان را ایجاد کند.

وی تصریح کرد: برای اینکه فرآیند منسجم و مرتبی برای صادرات کالاهای دانش بنیان داشته باشیم برنامه های متفاوتی را آغاز کرده ایم و بسترهایی فراهم شد تا آمار حضور و فعالیت های شرکت های دانش بنیان به حد قابل توجیه رسید در همین راستا ما یک فایل مستقلی برای انجام هرچه بهتر این موضوع ایجاد کردیم.

دلیری در ادامه بیان کرد: در صندوق توسعه ملی خط مستقلی تنها برای صادرات محصولات دانش بنیان ایجاد شده و در این خصوص بانک های عاملی که با این حوزه اشنا هستند نیز معرفی شده اند همچنین توافق نامه ای میان بانک های عامل و صندوق توسعه ملی نیز منعقد شده تا به صورت اختصاصی بر موضوع صادارت کالاهای دانش بنیان تمرکز کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی همچنین به موضوع بازاریابی محصولات دانش بنیان نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به درخواست معاونت امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی قرار شد تا خط های اعتباری لیزینگی را ایجاد کنیم.

وی همچنین از توافق با بانک توسعه صادرات و ایجاد یک خط اعتباری برای محصولات دانش بنیان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه این بانک به صورت تخصصی در حوزه صادرات محصولات فعالیت داشته و درگذشته نیز با معاونت علمی همکاری هایی را داشته برای ایجاد خط اعتباری صادرات کالاهای دانش بنیان با این بانک به توافق رسیدیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی اظهار کرد: در حوزه بورس کالا نیز اقداماتی انجام شده تا خرید و فروش محصولات دانش بنیان در بورس کالا انجام شود و با توجه به تامین مالی و اعتباری امیدواریم که سال 95 ، سال صادرات محصولات دانش بنیان در حوزه معاونت علمی باشد.

در حوزه شرکت های دانش بنیان؛
توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه کسب و کار مهم ترین اقدام معاونت امور بین‌الملل در دو سال اخیر است

علی مرتضی بیرنگ، معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی در ادامه این جلسه، گفت: یکی از مهم ترین اولویت هایی که در دو سال اخیر در معاونت امور بین الملل و تبادل فناوری پیگیری می شود توانمندسازی شرکت های دانش بنیان برای توسعه کسب و کار است.

بیرنگ گفت: معاونت علمی در طی دو سال گذشته بیشترین تمرکز خود را بر روی حمایت از شرکت های دانش بنیان قرار داده است و این موضوع در ابعاد و در بخش های مختلف معاونت در حال پیگیری است.

وی افزود: توسعه کسب و کار بین المللی شرکت های دانش بنیان از اولویت هایی است که در معاونت امور بین الملل معاونت علمی مدنظر است که در این زمینه بحث صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان و برنامه ریزی برای توانمندسازی آنها در این زمینه به صورت جدی و مستمر پیگیری می شود.  

بیرنگ با اشاره به اینکه برای توسعه کسب و کار بین الملل و صادرات شرکت های دانش بنیان با مدیران شرکت ها مذاکراتی داشته ایم، بیان کرد: در جلسات متعددی که با مدیران شرکت های دانش بنیان داشته ایم در خصوص دغدغه ها و مشکلات پیش روی این شرکت ها در زمینه صادرات و توسعه کسب و کار گفت و گو کرده و بر همین اساس، اقدام به رفع موانع کرده ایم.

وی تصریح کرد: البته تمام اقدامات ما در این زمینه به گونه ای است که کمترین میزان دخالت دولت وجود داشته باشد و خود شرکت های دانش بنیان بازیگران و گردانندگان طرح ها باشند.

معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی با اشاره به ایجاد پایگاه های صادراتی ایران در برخی کشورها به عنوان یکی از راهکارهای توسعه صادرات شرکت های دانش بنیان، گفت: به طور مثال ایجاد پایگاه های صادراتی ایران در برخی کشورها و راه اندازی کریدور خدمات صادرات دانش بنیان از جمله اقداماتی است که در این زمینه انجام داده ایم و خود شرکت های دانش بنیان مهم ترین نقش را در این کار ایفا می کنند.

بانک اطلاعات محصولات صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی می‌شود
روح الله استیری، مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی نیز در ادامه این جلسه با بیان گزارش مختصری از فعالیت معاونت امور بین الملل و تبادل فناوری در دو سال اخیر، گفت: برای تدوین برنامه در معاونت امور بین الملل ابتدا به این نکته توجه داشتیم که چه زیرساخت های قانونی وجود دارد و بر طبق این زیرساخت ها اقدام به تدوبن برنامه کردیم.

وی افزود: در یک سال و نیم اخیر، توانمندسازی شرکت های دانش بنیان در حوزه صادرات با راه اندازی کریدور خدمات صادرات دانش بنیان در حال انجام است و تا پایان سال 94 حدود 736 درخواست از شرکت های برای حضور در کریدور داشتیم که 466 درخواست مورد تایید قرار گرفته و 305 درخواست از حدود 170 نیز خدمات دریافت کردند.

استیری، اعزام هیات ها به دیگر کشورها را از دیگر اقدامات معاونت امور بین الملل و تبادل فناوری عنوان کرد و گفت: در این زمینه هم اقداماتی برای پذیرش حضور دیگر کشورها در رویدادهای مهم ایران مثل ایران هلث و اینوتکس داشته ایم و هم راه اندازی پاویون های مختلف ایران در دیگر کشورها مثل بیوتکنیکای آلمان، جیتکس (نمایشگاه تجهیزات پزشکی)، نمایشگاه نوا در روسیه و عرب لب را داشتیم که شرکت ها و هیات های ایرانی حضور خوبی در این نمایشگاه ها داشتند.

وی با اشاره به طراحی الگوی توسعه صادرات در معاونت امور بین الملل و تبادل فناوری، اظهار کرد: پشتیبان سازی، کیفی سازی و برندسازی از جمله نیازهایی بود که برای طراحی الگوی توسعه صادرات به آنها نیاز داشتیم که برای هر کدام از این حوزه های اقدامات مختلفی در این دو سال صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی با مهم خواندن راه اندازی بانک اطلاعاتی محصولات شرکت های دانش بنیان، گفت: به زودی بانک اطلاعاتی محصولات شرکت های دانش بنیان به 4 زبان زنده دنیا راه اندازی خواهد شد و تمامی این اطلاعات در این سایت قرار می گیرد.

در این جلسه مدیران شرکت ها نیز به بیان مشکلات و دغدغه های خود پرداختند که از جمله این مشکلات می توان به نبود ضمانت نامه های صادراتی، ناعادلانه بودن فضای صادرات، سرعت پایین پرداخت اعتبارات، عدم وجود نقدینگی لازم در حوزه صنایع دارویی، خالی بودن ردیف اعتباری صادرات و تامین سرمایه برای صادرات اشاره کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-06-13 18:10

افزودن دیدگاه جدید