کد مطلب: 

187859

اقتصاد و ICT؛ علت و معلولی دو طرفه

"افزایش یک درصدی سرمایه گذاری در صنعت ICT به طور متوسط رشدی بیش از پنج درصدی در اقتصاد را به همراه داشته است و طبیعتا افزایش قدرت خرید، افزایش درخواست سرویس‌ها و کاربردهای ICT را به همراه خواهد داشت".
اقتصاد و ICT؛ علت و معلولی دو طرفه

به گزارش سیتنا، پروفسور عبدالرحمن یارعلی، عضو ارشد، استاد و مشاور فنی دانشکده مهندسی دانشگاه Murray State ایالت کنتاکی آمریکا در بخش تحلیل ویژه‌ شماره‌ نهم ماهنامه نسل چهارم نوشت:

"آیا سرویس‌ها و ساختارهای مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و به صورت خاص مخابرات، رشد اقتصادی یک کشور را تسریع می بخشند، یا اینکه رشد اقتصاد موجب افزایش و فراهم نمودن زمینه‌های درخواست سرویس‌های مخابراتی و در نتیجه عامل پیشرفت ICT است؟

همه‌ تحلیلگران در صنعت، سازمان‌های جهانی و نیز خبرگان آکادمی‌های معتبر در دنیا به وجود یک رابطه مستقیم بین کاربردهای ICT و رشد اقتصاد در یک کشور اجماع دارند. به طور کل سرمایه گذاری‌ها در ساختار و شبکه های مخابراتی می توانند از سه طریق کاهش در هزینه‌های تولید، افزایش درآمد و ایجاد اشتغال زایی (به طور مستقیم یا غیرمستقیم)، بر اقتصاد یک کشور تاثیر مثبتی داشته باشد. سرمایه گذاری در توسعه ساختارهای مخابراتی،افزایش تولید و بازدهی، افزایش درخواست کالا و خدمات و همچنین کاهش هزینه‌ها در بخش‌های مختلف اقتصاد یک کشور را به همراه خواهد داشت. طبق اطلاعات و آمارهای ارائه  شده، سرمایه گذاری‌ها در بخش صنعت مخابرات نسبت به سرمایه گذاری‌ها در سایر بخش‌ها، در رشد اقتصاد موثرتر است.

بر اساس تخمین کارشناسان افزایش یک درصدی سرمایه گذاری در صنعت ICT به طور متوسط رشدی بیش از پنج درصدی در اقتصاد را به همراه داشته است و طبیعتا افزایش قدرت خرید، افزایش درخواست سرویس‌ها و کاربردهای ICT را به همراه خواهد داشت.

اگر چه رابطه ICT و اقتصاد یک رابطه تنگاتنگ و رابطه علت و معلولی دو جانبه است، اما آثار منتج از توسعه ساختارهای ICT  در بخش‌های مختلف اقتصاد ملی یک کشور (National Economy) و دسترسی به بازارهای جهانی به مراتب نمایان‌تر بوده است. علیرغم مشکلات اقتصادی حاکم بر جهان، بخش‌ ICT همواره زمینه‌ها و پتانسیل‌های درآمدزایی خود را حفظ نموده است؛ برای مثال در کشور آمریکا با وجود همه مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه، به ازای هر یک دلار سرمایه گذاری در ساختارهای سیستم‌های باند پهن (Broadband) ثابت یا سیار، بازدهی حدودا 10 برابری را در اقتصاد به همراه داشته است.

در حال حاضر روند توسعه و گسترش ساختار مخابراتی در کشورهای در حال توسعه، سرمایه گذاری‌هایی در ساختار سیستم‌های ثابت فیبری با عناوینی مانند "شبکه فیبرنوری ملی"  یا  "شبکه باند پهن ملی" سرلوحه برنامه‌های گسترش و توسعه ICT جهت افزایش راندمان شبکه‌ها و ارائه خدمات متفاوت و درآمدزا با ترغیب ورود شرکت‌ها در رقابت‌های سالم می باشد.

در حیطه سیستم‌های سیار، شبکه‌های 4G یا LTE  با سرعت زیاد در حال عملیات و بهره برداری است و چند سالی است که گذر از این نسل موبایل به نسل بعدی (5G) مورد مطالعه و آزمایشات اولیه سازمان‌های جهانی و شرکت‎ها قرار گرفته است.

نقشه راه نسل پنجم مخابرات نسل پنجم مخابرات سیار فازهای مختلفی را دارا می باشد که پیش بینی می شود تا سال 2021 این نسل موبایل هم به مرحله عملیاتی برسد. فاز اول که در دوره 2015-2011 میلادی بود، فاز فعالیت‌های تحقیقاتی، پروتوتایپ و تخصیص باند مورد نظر توسط ITU به شمار می رفت. فاز بعدی که از سال 2016 شروع و تا پایان سال 2018 ادامه خواهد یافت، حول و حوش معرفی استانداردها و خصوصا ویژگی‌های این نسل موبایل توسط IMT خواهد بود. فاز نهایی نقشه راه نسل پنجم نیز که بین 2020-2019 می باشد، ارزیابی نهایی محصولات و ابزار مربوطه قبل از پیاده سازی در سال 2021 خواهد بود.

در همین حال، بعضی از کمپانی‌ها مانند Verizon در آمریکا در سال 2016 یک نمونه ای از نسل 5 را به شکل آزمایشی به مرحله اجرا در آوردند که با موفقیت همراه بود و احتمالا این شرکت تا سال 2017 به صورت تجاری با هدف تبلیغاتی، نسل پنجم خود را وارد بازار موبایل خواهد کرد. دولت کشور کره جنوبی هم با جدیت تمام قصد پیاده سازی این نسل موبایل را در سال 2018 دارد.

گرایش‌های کلیدی در مقابل و پیش روی سیستم‌های موبایل آینده را می توان به طور خلاصه در چند رشته به شرح ذیل مطرح نمود:
•    ادامه رشد تصاعدی ترافیک،
•    ویدئوی چند رسانه ای (Multimedia) به عنوان عامل موثر در رشد ترافیک،
•    توسعه و در دسترس بودن همه گر باند پهن (No Digital Gap)،
•    Gbps دیتا و تاخیر (Delay) میلی ثانیه،
•    کاهش انرژی مصرفی توسط BTSها،
•    اینترنت اشیاء  (IOT)و یا جامع تر اینترنت همه چیز(IOE) Internet of Everything به لحاظ اتصال کاربران و اشیاء با مشخصه‌های متفاوت از لحاظ سرعت دیتا و انرژی مصرفی.

صنعت و تجارت مخابرات در آینده با ریسک‌ها و تهدیدهایی نیز رو به رو خواهد بود که می توان در چهار بخش عملیاتی و پیاده سازی، استراتژی مربوط به رقابت‌ها، سرمایه گذاری و کاربران و در نهایت تهدیدها و ریسک مالی به لحاظ اقتصاد و بازار فرار خلاصه نمود.

شرکت‌ها و کمپانی‌های مخابراتی برای جلوگیری از هرگونه شکست در این تجارت باید با برخورداری از یک سرعت بالا در وفق دادن خود با ابداعات جدید، نیاز کاربران، رشد ترافیک و بازدهی و استفاده بهینه از ساختارها، خود را همگام و همراه تغییرات سریع در این تجارت نمایند.

با توجه به آمار ارائه شده و نیز پارامترهای کلیدی موجود در سیستم مخابرات ایران، به نظر می رسد سیستم‌های تلفن ثابت در چند سال گذشته (بین سال‌های 2016-2013 میلادی) رشد بسیار کمی (تقریبا 2 درصد) در مقایسه با رشد تلفن همراه (تقریبا 13 درصد) در مدت مشابه از خود نشان داده است و البته این روند یک امر طبیعی در دنیاست.

به جرات می توان گفت که با گسترش همه جانبه باند پهن سیستم‌های بی سیم (Wireless Broadband) و دسترسی همگانی به سرویس‌های دیجیتال، پایان سرویس‌های تلفن ثابت، چاپ، مدیاهای مغناطیسی (دیسک، فلش و ...) رقم خواهد خورد".

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-06-08 13:30

افزودن دیدگاه جدید