کد مطلب: 

187381

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار سرمایه تسهیل می‌شود

سرپرست امور موسسات و شرکت‌ها دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به حمایت‌های متنوع از شرکت‌های دانش بنیان، از حمایت این شرکت‌ها برای حضور در بازار سرمایه خبر داد و گفت: با حمایت معاونت علمی و فناوری و همکاری با سازمان بورس و اوراق بهادار، زمینه ورود شرکت‌های دانش بنیان به بازار سرمایه و عرصه‌های بورس و فرابورس فراهم شده است.
ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار سرمایه تسهیل می‌شود

به گزارش سیتنا، نشست هم‌اندیشی تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان با بازار سرمایه، صبح امروز و با حضور محمد صاحبکار، سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری، علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری، حسین صابری معاون توسعه فناوری پارک فناوری پردیس، حسین امیری معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران و جمعی از مدیران شرکت‌های دانش بنیان و با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی برگزار شد.

صاحبکار در آغاز این نشست با اشاره به تغییر رویکرد اقتصادی کشورهای جهان به سمت اقتصاد فناوری و نوآوری محور، گفت: اقتصاد کشورها از رویکرد سنتی، به فناوری مبتنی بر توانمندی‌ها، مزیت‌ها، زیرساخت‌ها و فرهنگ خاص هر کشور حرکت کرده است و کشورمان نیز حرکت در این مسیر را آغاز کرده است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با شکل دادن تعاملی ویژه با شرکت‌های دانش بنیان و حمایت از این شرکت‌ها، حرکت اقتصاد کشور در مسیر اقتصاد دانش بنیان را دنبال می‌کند.

وی با بیان این که معاونت علمی و فناوری، بسته‌های حمایتی متنوعی را برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان طراحی و اجرا کرده است، افزود: قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، مهم‌‌ترین بسته حمایتی از شرکت‌هاست که با اجرایی شدن آن، شرکت‌های دانش‌بنیان از مزایای گوناگونی از جمله معافیت‌های مالیاتی، گمرکی، تسهیلات وام و... بهره‌مند می‌شوند.

دبیر کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان، با بیان این‌که بیش از 12هزار نام کاربری در سامانه شرکت‌های دانش‌بنیان به ثبت رسیده است، اظهار کرد: بیش از 5000 شرکت درخواست کننده در سامانه دانش‌بنیان، مدارک خود را تکمیل کرده‌اند و در فرآیند ارزیابی کیفی و بازدید قرار گرفته‌اند و بیش از 2350 شرکت مورد از مزایای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بهره‌مند شدند.

وی افزود: حدود 60 درصد از این 2350 شرکت دانش‌بنیان، نوپا هستند؛ بدین معنا که در 3سال نخست عمر خود قرار دارند که این امر نشان می‌دهد فرآیند حرکت شرکت‌های دانش بنیان با شتاب مطلوبی آغاز شده است.

صاحبکار، با بیان این‌که حمایت معاونت علمی و فناوری برای حضور شرکت‌های دانش بنیان بزرگ در بازار بورس است، افزود: 30 شرکت برتر از لحاظ مالی و فروش در این نشست حضور دارند و بیش از 60 درصد کل فروش 10 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش بنیان، به این شرکت‌ها تعلق دارد.

حضور شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ در بازار بورس

سرپرست امور موسسات و شرکت‌های دانش بنیان، با اشاره به حمایت از تعامل شرکت‌های دانش بنیان بزرگ با بازار سرمایه، به عنوان ضرورتی برای توانمندی این شرکت‌ها گفت: برخی از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری برای شرکت‌های کوچک و برخی دیگر برای شرکت‌های متوسط یا بزرگ مفید است و بر همین اساس، تعامل با بازار سرمایه را در دستور کار حمایت از شرکت‌های بزرگ قرار دادیم.

وی، با اشاره به این‌که حمایت از تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه، در 3 دسته گوناگون محقق می‌شود، گفت: دسته اول، حضور در بورس کالا است و شرکت‌ها می‌توانند از پلتفرمی تحت عنوان بورس کالا استفاده کنند. گرچه امکان دارد تمامی شرکت‌ها قابلیت و توانایی از این حمایت را نداشته باشند، چراکه اقتضائات خاص خود را دارد و به عنوان مسیری برای حمایت از بخشی از شرکت‌ها دانش بنیان در حال پیگیری است.

دبیر کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان، از ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، به عنوان دومین بستر نام برد و گفت: این صندوق‌ها باید زودتر ایجاد می‌شدند با همکاری در سازمان بورس و اوراق بهادار، اولین صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، در آینده‌ای نزدیک کار خود را آغاز خواهند کرد و با آغاز به کار این صندوق‌ها، شرکت‌های نوپا اولین ورود خود به بازار سرمایه را در بستر این صندوق‌ها انجام خواهند داد.

صاحبکار، ورود سهام شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار بورس را سومین برنامه حمایتی برشمرد و گفت: این موضوع در دستور کار قرار دارد و با حمایت معاونت علمی، شرکت فرابورس ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار، سهام شرکت‌های دانش بنیان بزرگ در بورس عرضه خواهد شد.

حضور شرکت‌های دانش بنیان در بازار بورس SME

سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان، با اشاره به تسهیل ورود شرکت‌ها دانش بنیان به بازار بورس شرکت‌های SME، گفت: برای ورود به این بازار شرایط برای شرکت‌های دانش‌بنیان مساعد شده است از جمله آن‌که ضرورت وجود حسابرس معتمد بورس، در بدو ورود شرکت‌ها به این عرصه، برای شرکت‌های دانش بنیان آسان‌تر شده است به طوری که الزاما نیاز نیست که یک شرکت دانش بنیان در بدو ورود خود، حسابرس معتمد داشته باشد.

صاحبکار، کاهش حقوق صاحبان سهام شرکت دانش بنیان، برای ورود به بازار سرمایه از 100میلیارد ریال به 1 میلیارد ریال را مزیتی دیگر برای تسهیل ورود شرکت‌ها به بازار بورس برشمرد و گفت: این مزیت به شرکت‌های دانش بنیان برای ورود به بازار سرمایه کمک شایانی خواهد کرد.

وی، سومین مزیت را برداشتن الزام سودآور بودن شرکت در بدو ورود به بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از تسهیلاتی که بورس در اختیار شرکت‌ها قرارداده، این است که شرکت‌ها، فعلا می‌توانند سودآور نباشند اما می‌بایست خوش آتیه باشند.

صاحبکار، با اشاره به مزایای گسترده ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان با ورود به بازار بورس، از مزیت‌های گوناگونی برخوردار خواهند شد که امنیت شرکت، تغییر برند و حضور ماندگارتر در عرصه رقابت و سودآوری از این مزیت‌هاست.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-05-24 22:56

افزودن دیدگاه جدید