کد مطلب: 

187372

استانها و ایجاد کسب و کارهای نوپا

امروزه نیاز به توجه ویژه برای دستیابی به توسعه بعنوان یک روند تکاملی و پویا در بستر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور امری بدیهی است، چرا که توسعه بدون توجه و برنامه ریزی منجر به توسعه نامتوازن بخش های اقتصادی، اجتماعی و اکولوژیکی و همچنین تشدید عدم تعادل استانی و در نتیجه آسیب پذیری و تضعیف وحدت ملی میشود. افزایش سطح توسعه کشور از همه جهات خصوصا در حوزه ارتباطات موجب تعامل دو سویه حاکمیت و مردم می شود و سبب ارتقاء سطح منزلت کشور از جهت ملی و بین المللی نیز می گردد.
استانها و ایجاد کسب و کارهای نوپا

به گزارش سیتنا، مهدی غیاثی، مشاور معاون امور دولت، مجلس و استانهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش نگاه نو شماره هشتم ماهنامه نسل چهارم افزوده است: به جهت نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی و حفظ تعادل و رفع شکاف های موجود در بخش فاوا در سطح کشور نیاز به برنامه ریزی دقیق، منسجم و کارامد و منطبق با شرایط بومی در استانها می باشیم.
همچنین با توجه به اینکه موضوع شعار امسال روز جهانی مخابرات «کارآفرینی ICT به منظور تأثیر اجتماعی» می باشد و کارآفرینان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، نقش ویژه و مرتبطی در تضمین رشد اقتصادی به شیوه ای پایدار و فراگیر دارند. با  توانایی شکوفا کردن پتانسیلهای ICT برای نوآوران و کارآفرینان جوان و شرکتهای کوچک و متوسط و استارتاپهای نوآورانه و مراکز فناوری برای ایجاد تاثیر طولانی مدت در اقتصاد ملی ، منطقه ای و جهانی، در راستای توسعه راه‌حل‌های نوآورانه و ICT محور موثرند و البته در اقتصاد دانش بنیان فعلی به عنوان منبع مهم مشاغل جدید، به ویژه برای جوانان شناخته می‌شوند.
بدون تردید بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با توجه به نامگذاری سال 1395 به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و نقش ICT در توسعه همه جانبه کشور، از این حوزه برای اشتغالزایی و تولید ثروت ملی استقبال و استفاده بیشتری میکند.
از اینرو در این یادداشت به مواردی که در ایجاد توسعه متوازن و پایدار و رفع برخی شکاف های موجود در حوزه اقتصاد فاوا در استانها کمک شایانی میکند، می پردازیم :

 یکی از اولویت های دولت توجه حداکثری به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، مناطق مرزی و عشایری است، هدف توسعه متوازن وکاهش شکاف دیجیتالی بین این بخش ها با سایر مناطق توسعه یافته کشور می باشد .

روستاها یک سرمایه و فرصت برای توسعه خدمات الکترونیک به شمار می روند، وجود زیرساخت های ارتباطی و فناوری اطلاعات در روستاها زمینه را برای رونق و توسعه اقتصادی و شکوفایی  روستا فراهم می آورد و به توسعه کسب و کارها و اشتغال روستائیان و مهاجرت معکوس کمک خواهد کرد .

مهمترین بحثی که در استان ها مورد نظر است افزایش سهم استان در اقتصاد بخش ict و تحقق  شاخصهای اقتصاد مقاومتی  بخش در استانها  میباشد.
 باید در استان های مختلف بر اساس ظرفیت ها و مزیتهای نسبی و تواناییها  با توجه به میزان سهم هر کدام در اقتصاد کشور، حضوری موثر در این بخش داشته باشند، لذا مهمترین هدف در استان ها خلق ثروت و حضور موثر در سهم اقتصاد ملی است.

در استان ها دو اقتصاد تولیدی و مصرفی  مد نظر است که استان ها در اقتصاد مصرفی بسیار پررنگ و موثر حضور دارند.

با احتساب خدماتی که در حوزه تلفن ثابت و اینترنت در استان استفاده می شود درمی یابیم که سهم آن استان در مصرف خدمات  ICT  بالا بوده و اقتصاد مصرفی اینگونه خدمات در استان پررنگ و قابل توجه می باشد.

هدف این است که اقتصاد مقاومتی با ایجاد رابطه مناسب بین اقتصاد مصرفی و تولیدی تحقق یابد. برای رونق اقتصاد تولیدی فضاهای تولید محتوا باید ارتقا پیدا کند.

با ایجاد کسب و کارهای جدید در استان ها تولید محتوی و خدمات و سرویس های ارزش افزوده و نهایتاخلق ثروت در این بخش حاصل شده و با افزایش بهره وری از زیر ساختهای فراهم شده ،شاهد افزایش سطح  رفاه، بهره وری و رونق اقتصادی خواهیم بود. بر اساس گزارشهای رسمی بین المللی افزایش پهنای باند، باعث افزایش GDP می شود.

زیرساختهای مورد نیاز برای ایجاد نهضت تولید محتوی در 5 محور خلاصه می شود: 1- توسعه زیر ساختهای شبکه دسترسی به زیر ساختهای ارتباطی و فناوری اطلاعات 2- توسعه خدمات الکترونیک 3- توانمند سازی شرکتها و کسب و کارهای نوپا 4- استفاده حداکثری از ظرفیت شرکتهای شتاب دهنده 5- برپایی نهضت تولید محتوی در استانها .

باید راه اندازی مراکز شتاب دهنده در استان ها انجام گیرد تا صاحبان ایده به شرکت های دانش بنیان تبدیل شوند و نهایتا سهم استان ها در اقتصاد پر رنگ شود. در استان هایی که صاحبان ایده نیز وجود ندارند باید ایجاد مراکز توانمندسازی صورت گیرد تا در یک محدوده زمانی، دانشجو و یا فارغ التحصیل به صاحب ایده تبدیل شود. در همین حال مهمترین بحث در استان ها توسعه تولید محتوا و خدمات می باشد.

در استانها سه محور اصلی مورد نظر است  که زیرساخت، نیروی انسانی و علاقه مندی مورد نیاز است که علاقه مندی مردم در حوزه فاوا با حضور موثر در شبکه های اجتماعی قابل تشخیص است، لذا کشور بازاری با جذابیت  و اندازه بالا در این حوزه به شمار می رود.

ضرورت افزایش سهم اقتصاد فاوا و خصوصا تولید خدمات و ارزش افزوده دراستانها در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی ضرورت توجه جدی به استانها را ایجاد نموده است.

صنعت فاوا بعنوان پیشران توسعه و توانمندساز سایر بخش ها است.

برای شرکتهای فعال بخش استانی بازار استان  بازار بسیار مناسبی به شمار می رود و باید از این ظرفیت ها به شکل مطلوب استفاده و در مسیر مناسب هدایت کرد تا تشکیل شبکه های مربی استانی برای آموزش به علاقه مندان کسب و کارها ایجاد شود.

باید تلاش شود تا  اکوسیستم هایی که در تهران شکل گرفته است در سایر شهرها نیز تشکیل شده و توسعه یابد. با تلاش هایی که صورت میگیرد، استانداران در جریان فرایند این حوزه قرار گرفته وبا همکاری و ساماندهی و توسعه های زیر ساختهای انجام شده توسعه اشتغال و رونق اقتصادی در شهرستان ها محقق خواهد شد.
باید نگاه به اینترنت به عنوان زیرساخت باشد و تلاش شود تا مهاجرت روستاییان به شهرها کاهش پیدا کند.

زیرساخت های ارتباطی در روستاها باعث رونق و توسعه اقتصادی و شکوفایی روستاها خواهد شد و به توسعه کسب و کارها کمک خواهد کرد.

تولید اپلیکیشن موبایل علاوه بر توسعه کسب و کار و اشتغال باعث افزایش رفاه و بهره‌وری نیز می‌گردد.

یکی از راهکارهای توسعه این‌گونه کسب و کارها ایجاد مراکز شتاب دهنده است.

شتاب‌دهنده‌ها با ارائه سرمایه بذری، فضای کاری، آموزش و مربی‌گری در یک دوره زمانی چندماهه با هدف کمک به صاحبان ایده در ایجاد شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان فعالیت دارند. این شتاب‌دهنده‌ها در کشورهای توسعه یافته سونامی رشد کسب و کارهای مبتنی بر تلفن همراه را ایجاد کرده‌اند.به عنوان مثال اپلیکیشن‌های معروف اینستاگرام درشتابدهنده  Airbnbو Dropbox , Dogwatch در شتاب‌دهنده  ycombinator  شکل گرفته اند. در همین راستا شش شرکت خصوصی به‌عنوان شتاب‌دهنده در تهران فعالندکه باعث ایجاد موج کسب و کارهای نوپا در تهران شده‌اند.

با ایجاد مراکز شتاب دهنده که منجر به شکل‌گیری شبکه مربیان و سرمایه‌گذاران بومی خواهد شد و همکاری استانداران و روسای دانشگاه‌ها جهت بازدید و آمادگی و حمایت مالی و معنوی از این مراکز (تخصیص مکان و زیرساخت‌های مورد نیاز) در استانها و با تعامل‌های شرکت‌های شتاب‌دهنده مستقر در تهران موفقیتهای چشمگیری حاصل خواهد شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-05-24 18:28

افزودن دیدگاه جدید