کد مطلب: 

187265

تفاهم‌نامه حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در شهر تهران امضا شد

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و شهردار تهران، طی مراسمی، تفاهم نامه حمایت از توسعه اقتصاد دانش بنیان شهر تهران را امضا کردند.
تفاهم‌نامه حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در شهر تهران امضا شد

به گزارش سیتنا، آیین امضاء تفاهم نامه همکاری و آغاز به کار رسمی پارک فناوری شهر با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، محمد باقر قالیباف شهردار تهران، محمد فرهادی وزیر علوم، مهدی چمران رییس شورای شهر برگزار شد.  

در این مراسم سورنا ستاری و محمد باقر قالیباف تفاهم نامه حمایت از توسعه اقتصاد دانش بنیان شهر تهران را امضا کردند.

ستاری در این مراسم ضمن تشکر از فعالیت های شهردار تهران در حمایت از حوزه اقتصاد دانش بنیان اظهار کرد: در دو سال گذشته به دنبال اثبات این موضوع بودیم که سرمایه های کشور،  جوانان و نیروی متخصص هستند،  در واقع پایه اقتصاد دانش بنیان نیز همین نیروی متخصص است که در کشور ما کمبودی از این نظر وجود ندارد زیرا ایران  چهارمین کشور از نظر تربیت نیروی مهندس است.

ستاری با بیان اینکه باید دیدی وسیع در حوزه اقتصاد دانش بنیان ایجاد شود گفت: اگر بتوانیم دیدگاه خود را در مسئله اقتصاد دانش بنیان تقویت کنیم در این صورت اگر فردی در هر حوزه ای ایده ای اقتصادی داشته باشد  و پس از هر آزمون خطایی دوباره مورد حمایت قرار بگیرد این فرد ایده خود را قطعا تبدیل به ثروت میکند و این همان چیزی است که دنبال آن هستیم .

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین بیان کرد: کشور ما پتانسیل عجیبی در حوزه نیروی جوان و تحصیل کرده دارد که در این راستا  وجود بهترین دانشگاه ها و 32 میلیون نیروی جوان و همچنین 5 میلیون دانشجو در کشور تماما بیانگر این پتانسیل است.

لزوم استقرار شرکت های دانش بنیان در فضای شهر

نایب رییس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی ابراز کرد: باید جهت گیری را در شهرمان به سمت اقتصاد دانش بنیان پیش برده و فضای شهر فقط برای مواردی همچون سوپر مارکت­ها و مغازه ها نیست بلکه از این فضا باید برای به وجود آمدن و استقرار شرکت های دانش بنیان و بروز خلاقیت جوانان استفاده  و این دیدگاه مورد حمایت قرار داد.

رییس بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: تا کنون چندین پروژه مشترک با شهرداری تهران داشته ایم و طرح های زیادی در این زمینه همچون طرح توسعه دانشگاه تهران در حال انجام است.  

فرهنگ سرمایه گذاری بر روی شرکت های دانش بنیان باید ایجاد شود

وی به فضا و جریان به وجود آمده در حوزه نوآوری اشاره کرد و با بیان اینکه با فعالیت اساتید و دانشجویان دانشگاه های شهر تهران از جمله دانشگاه شریف و  راه اندازی شرکت ها در اطراف این دانشگاه شاهد تغییرات جدی هستیم گفت: یکی از این تغییرات بالا رفتن قیمت زمین در اطراف این دانشگاه ها است که با فعالیت های شرکت های دانش بنیان رخ داده است و این اتفاقی است که در سایر دانشگاه های کشور میبایست رخ دهد. بنابراین برای ایجاد این زیست بوم مهمترین مسئله اعتقاد است باید این فرهنگ در کشور ایجاد شود که افراد بر روی شرکت های دانش بنیان سرمایه گذاری کنند و برای ایجاد این زیر ساخت و فرهنگسازی و ترویج اقتصاد دانش بنیان در کشور نیاز به حمایت تمام بخش ها از جمله شهرداری داریم. البته شهرداری تهران تا امروز در این زمینه همراه ما بوده اما نیاز به حمایت و هماهنگی بیشتر خصوصا در حوزه فرهنگسازی داریم.  

ستاری همچنین بیان کرد: با این پشتوانه حمایتی دولت از اقتصاد دانش بنیان، قطعا به نقطه ایی میرسیم که شاهد ایجاد شرکت های بسیار بزرگ در کشور خواهیم بود همچنین که در حوزه های بیو تک و ict و هوافضا، ایران حرف اول را در منطقه می زند و روشن است که در حوزه های دیگر به این نقطه خواهیم رسید.

وی در پایان از وزیر علوم تحقیقات و فناوری نیز تشکر کرد و گفت : وزارت علوم همواره در مسیر تحقق اهداف اقتصاد دانش بنیان همراه ما بوده زیرا پایه و اساس این فعالیت در دانشگاه ها و پارک علم و فناوری شکل می گیرد.  که وزیر محترم در این زمینه یاریگر ما است.

ستاری همچنین از حمایت های دکتر چمران رییس شورای شهر تهران تشکر کرد.

در پایان دکتر سورنا ستاری همراه محمد باقر قالیباف شهردار تهران، مهندس دنیامالی عضو شورای شهر تهران، محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهوری که نمایندگان تام الاختیار معاونت علمی در اجرای این تفاهم نامه هستند و دکتر بابک نگاهداری رییس مرکز فناوری شهر تهران و اسماعیل قادری‌فر مدیر کل دفتر تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری  ضمن رونمایی از پارک علم و فناوری شهر ا ز شرکت های مستقر در این پارک بازدید کردند.

مفاد تفاهمنامه

به منظور اجرای سیاست‌های کلی کشور در توسعه اقتصاد مقاومتی با تکیه بر شرکت های دانش بنیان و همچنین تسهیل تحقق چشم انداز توسعه شهر تهران با تکیه به علم و فناوری و در چارچوب اهداف و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و گسترش فعالیت های علمی و فناوری در شهر تهران، این تفاهم‌نامه بین معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و شهرداری تهران امضا شده است.

اهداف تفاهم نامه

بر همین اساس، اهداف این تفاهمنامه عبارتند از:

1-   تقویت همکاری فی مابین شهرداری با معاونت علمی و فناوری به منظور توسعه اقتصاد دانش بنیان جمهوری اسلامی ایران و توسعه قابلیت های کلان شهر تهران با تاکید بر افزایش نقش بین المللی شهر تهران از طریق فعالیت های متکی به فناوری و نوآوری در شهر تهران؛

2- کمک به رفع تنگناهای شهر از طریق توسعه نوآوری و فناوری های نوین؛

3- ساماندهی و توسعه فرایندهای جذب و بومی سازی فناوری ها و مشاغل فناورانه وارداتی؛

4- مشارکت در ایجاد و توسعه فرصت­های شغلی دانش بنیان، جذب دانش آموختگان و نیروی انسانی ماهر در قالب ایجاد شرکت های دانش بنیان برای کمک به پیشرفت فناورانه شهر تهران؛

5- تقویت همکاری در بازارسازی و بازاریابی برای محصولات دانش­بنیان حوزه مدیریت شهری؛

6- ترویج فرهنگ اقتصاد دانش بنیان به عنوان مولفه مهم اقتصاد مقاومتی؛

اقدامات کلان

براساس این گزارش، اقدامات کلان براساس این تفاهم نامه که قرار است با مشارکت طرفین انجام شود به شرح زیر است:

1- ایجاد قطب های تخصصی فناوری در پهنه های مجاز شهر و حمایت از استقرار شرکتها و موسسات دانش بنیان در پهنه های مورد نظر؛

2- ایجاد و توسعه سازوکارهای حمایت از شرکت های دانش بنیان در مستقر در شهر تهران؛

3- ایجاد و توسعه سازوکارهای تسهیلاتی و قانونی و رفع موانع حقوقی برای روان سازی فرآیند فروش محصولات دانش بنیان ساخت داخل در شهر تهران و اولویت دادن تامین نیازهای شهرداری تهران از این محصولات ساخت داخل؛

4- توسعه مراکز نوآوری و سایر نهادهای لازم، در کنار قطب های فناوری در سطح مناطق و محلات شهر تهران برای تامین زیرساخت‌ها و نهادهای پشتیبان شکل‌گیری و توسعه شرکت‌های دانش بنیان در شهر؛

5- حمایت مادی و معنوی از توسعه فناوری حوزه های اولویت دار مورد نیاز شهر و مدیریت شهری؛

6- فراهم نمودن شرایط استقرار مرکز فعالیت شرکت های دانش بنیان در کاربری های مسکونی در سطح شهر تهران از سوی شهرداری تهران که ساز و کار اجرایی آن در کمیته راهبری مشخص می شود.  

7- استفاده از ظرفیت مراکز و نهادهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهرداری از جمله مراکز کار آفرینی، خانه های فرهنگ و ساختارها و امکانات مشابه شهرداری تهران در تحقق اهداف تفاهم نامه.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-05-23 14:43

افزودن دیدگاه جدید