کد مطلب: 

187076

چگونه فضای مجازی باعث رفتن سرافراز شد؟

چند روزی است که خبر رفتن محمد سرافراز از صداوسیما به شدت در محافل خبری و شبکه‌های اجتماعی پیچیده و بازار گمانه‌زنی‌ها در این رابطه بسیار داغ شده است.
چگونه فضای مجازی باعث رفتن سرافراز شد؟

به گزارش سیتنا، خبرگزاری دانشجو، با این مقدمه نوشت: حالا دیگر کار به جایی رسیده که علاوه بر رسانه‌های داخلی، شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب و سایت‌های هم‌پیاله با آنها، انواع و اقسام دلایل را برای خروج سرافراز از پست ریاست سازمان صداوسیما بیان می‌کنند.

روی هم‌رفته دلایل متفاوتی هم بیان شده است، از نارضایتی دولت یازدهم از صداوسیما گرفته تا پناهنده شدن فلان کارمند صداوسیما به خارج از کشور  و سایر مواردی که نوشتن‌ آنها بی‌شباهت به مثنوی هفت‌من کاغذ نخواهد شد.
آنچه در این میان جالب به‌نظر می‌رسد، تلاش آرام و موذیانه دست‌های پیدا و پنهانی است که به‌صورت زیرپوستی در تلاش هستند تا افکار عمومی را از بدیهی‌ترین احتمال موجود، منحرف کنند.

کافیست قدری دقت کرده و حواشی صداسویما در مدت تصدی‌گری جناب سرافراز را در ذهن خود مرور کنیم. بی‌شک از میان همۀ حواشی، موضوع حضور پررنگ و حاشیه‌ساز صداوسیما در شبکه‌های اجتماعی خارجی، عمیق‌تر و حاشیه‌سازتر بوده است.

سرافراز که تجربه نه‌چندان موفق ضرغامی و معاونت معاونت رسانه‌های مجازی را لمس کرده بود، تصمیم به ادغام این معاونت با معاونت فناوری سازمان گرفته و تقریباً فعالیت‌های آن را تعطیل یا دست‌کم نیمه‌تعطیل  کرده بود. به موازات این امر و با سنگ‌تمامی که دولت یازدهم برای پیشرفت تلگرام گذاشت، به‌یک‌باره شاهد حضور پرتعداد، حجیم و رنگارنگ برنامه‌ها و زیرمجموعه‌های صداوسیما در شبکه‌های اجتماعی شدیم.

اینستاگرام، تلگرام و حتی به‌صورت محدودتر اسکایپ از جمله شبکه‌های اجتماعی خارجی بودند که به‌و‌اسطۀ تکرار نام کانال‌ها و صفحات صداوسیما در آنها، فرصت یافتند تا از آنتن رسانه ملی، برای جذب مخاطب استفاده کنند. به بیان دیگر این شبکه‌های اجتماعی توانستند در کنار حمایت‌های بی‌دریخ دولت موسوم به اعتدال، حمایت تبلیغی صداوسیما را نیز به خدمت گرفته و ضمن کنار زدن رقبای ایرانی، جایگاه خود را در فضای مجازی و اینترنت کشورمان، روزبه‌روز بیشتر تثبیت کنند.

از خاطر نبریم که امنیت در اینترنت یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تثبیت امنیت روانی جامعه ماست چرا که در حال حاضر کمتر کسی است که بتواند ادعا کند زندگی به‌هیچ وجه وابسته به اینترنت نشده است؛ از سوی دیگر تبلیغ و ترویج شبکه‌های اجتماعی خارجی که سران آنها با رژیم اشغالگر قدس دارای روابط حسنه هستند نمی‌تواند تأمین‌کننده امنیت فضای مجازی ما باشد. هنوز از خاطر نبرده‌ایم که مدیران تلگرام و اینستاگرام دست رد به سینه مسئولان دولت تدبیروامید  زدند و حاضر نشدند تعدادی سرورهای خود را به داخل کشور ایران منتقل کنند تا دست‌کم مسئولان اجرایی کشور بتوانند امنیت اطلاعات مردم را تضمین کنند.

از سوی دیگر سلامت فضای مجازی نیز با حضور، تبلیغ و ترویج این شبکه‌ها دچار چالشی عظیم شد. انواع گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرام امروز ابایی از انتشار مضامین منحظ و مبتذل ندارند. البته فیلترینگ هوشمند هر از چندماهی ورد زبان مسئولان دولتی می‌شود و بعضاً تعدادی از کانال‌ها هم مسدود می‌شوند اما عملاً فعالیت‌های فرق ضاله و نحله‌های انتشار فیلم‌های مستهجن، نه محدود می‌شوند نه تعطیل. دلیلش هماین است که یک شبکۀ عنکبوتی به‌هم پیوسته  از کانال‌های پرشمار و پربیننده تلگرامی و صفحات پرمخاطب اینستاگرامی، در حال فعالیت در این زمینه هستند و فیلترینگ هوشمند و مسدودسازی خللی در رونق کار آنها ایجاد نمی‌کند.

در حال حاضر اما صحبت از گزینۀ جدیدی برای سازمان صداوسیما شده است. دکتر عبدالعلی علی عسکری گزینه جانشینی سرافراز است که کارنامه مشخصی در فضای مجازی دارد.

آنچه مسلم است با حضور وی، قطعاً رسانه ملی در قامت حامی شبکه‌های اجتماعی داخلی ظاهر خواهد شد و دیگر شاهد تسخیر آنتن رسانۀ ملی توسط شبکه‌های اجتماعی خارجی نخواهیم بود.

جماعتی که در داخل یا خارج می‌کوشند در نقش حامی، دایه و یا مدافع تمام عیار شبکه‌های اجتماعی خارجی عمل کنند، بعید است دوست داشته باشند تا دلایل مطرح شده در این نوشتار به گوش مردم برشد اما حقیقت آن است که رفتار رسانۀ ملی خصوصاً در یک سال اخیر در زمینه فضای مجازی، غیرقابل دفاع است و این امر خواه ناخواه یک گمانه قوی درباره دلیل تغییر رییس رسانه ملی محسوب می‌شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-05-17 11:06

دیدگاه‌ها

تصویر مهدی
درود درود درود ...
ارسال شده توسط مهدی در 03 خرداد 95 - 09:45
تصویر رضا
یادم میاد تلویزیون کلی تبلیغ می کرد که صداسیما سرافراز شد حالا بیا سرافکندگی رو تحویل بگیر!
ارسال شده توسط رضا در 31 ارديبهشت 95 - 16:52

افزودن دیدگاه جدید