کد مطلب: 

186549

ایجاد شبکه تصویری برای استفاده در جویشگرهای بومی

مهندس"مژگان فرهودی" سرپرست گروه سکوهای فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT از بهره مندی پژوهشگران حوزه پردازش تصویر، بینایی ماشین و توسعه دهندگان جویشگرهای بومی از امکانات شبکه تصویری بومی (تصویرنت) در آینده نزدیک خبر داد.
ایجاد شبکه تصویری برای استفاده در جویشگرهای بومی

به گزارش سیتنا،‌ پروژه ایجاد شبکه تصویری در گروه سکوهای فناوری اطلاعات، پژوهشکده فناوری اطلاعات در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) از آبان سال 1394 آغاز شده و مدت زمان انجام آن یک سال برآورد شده است.

بنا بر این گزارش، در این فعالیت، ضمن ایجاد بستر مناسب برای کلمات فارسی که معادل آنها در شبکه تصویری Image net وجود دارد، زیرساختهای لازم برای گسترش شبکه مذکور جهت درج کلمات جدید مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی نیز فراهم می‌شود.

مهندس فرهودی گفت: شبکه تصویری، از دستاوردهای جدید پژوهشی در زمینه پردازش تصویر و بینایی ماشین است که محتوای آموزشی مناسبی را برای ابزارهایی که نیاز به اینگونه پردازش‌ها دارند فراهم می‌سازد؛ تا حدی که بتوان‌‌ قدرت بینایی و پردازش عامل‌های نرم افزاری هوشمند تولید شده را به قدرت تشخیص و درک انسان از محیط پیرامون نزدیک گرداند.

این گزارش حاکی است، شبکه تصویری، نمونه‌ با ارزش پایگاه داده‌های چندرسانه‌ای ‌است که علاوه بر فراهم آوردن حجم بسیار زیادی از تصاویر، آن‌ها را در یک ساختار سلسله مراتبی مفهومی طبقه بندی می‌کند. یکی از جنبه‌های استفاده از ‌‌شبکه‌ تصویری، کاربرد آن در جویشگرهای تصویری به منظور درک و تشخیص بهتر مفاهیم موجود در ‌‌پرس‌و‌جوی کاربر است.

‌‌گفتنی است؛ شبکه تصویری به عنوان یک زیرساخت داده‌ای مدنظر قرار می‌گیرد و یکی از اهداف تولید جویشگر بومی توسعه‌ محتوای بومی و اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی است، لذا ایده استفاده از ‌‌شبکه‌ تصویری به عنوان زیرساخت داده‌ای در جویشگرهای تصویری و دیگر کاربردهای بومی در حوزه بینایی ماشین نیازمند بومی سازی این ‌‌شبکه مبتنی بر مفاهیم و فرهنگ ایرانی اسلامی می‌باشد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-04-30 17:19

افزودن دیدگاه جدید